BRATISLAVA, GAZA. Minuloročné Vianoce bolo námestie Manger v centre Betlehema plné ľudí, ozdobené svetielkami, program na pódiu dopĺňal ohňostroj. Tento rok tam nestojí ani tradičný vianočný stromček.
Prázdne sú aj priľahlé ulice vedúce do starého mesta, ktorými by za normálnych okolností prechádzali turisti a vianočný sprievod s hudobníkmi. Slávnosti sú totiž v rodisku Ježiša Krista, ktoré sa nachádza na palestínskom Západnom brehu Jordánu, tento rok zrušené.

Rozhodli o tom palestínski kresťanskí predstavitelia, podľa ktorých sa nedá radovať, keď v Pásme Gazy pod izraelským ostreľovaním zomierajú ľudia. Vianočné sviatky by sa namiesto toho mali niesť v duchu omší a modlitieb.
“Ako môžeme oslavovať Vianoce, keď v Gaze zabili a zranili tisíce Palestínčanov a zničili tisíce domov?", cituje palestínskeho kresťanského biskupa Williama Šomaliho americká televízia CNN.
"Rovnaká atmosféra smútku panuje aj v prípade izraelských civilných strát. Je čas na súcit a solidaritu, nie na radostné a svetské oslavy," doplnil.
Útok na Pásmo Gazy je izraelskou odvetou na útok teroristického hnutia Hamas.
V článku sa dočítate aj:
prečo jeden kostol zabalil Ježiška do arabskej šatky,
ako situáciu vnímajú obyvatelia Betlehema,
prečo podľa starostu na negatívnom vplyve na turizmus nezáleží.
Ježiško v troskách
Kňaz Munther Isaac sa na utrpenie civilistov v Pásme Gazy rozhodol poukázať aj vo svojom kostole. V Evanjelickom luteránskom vianočnom kostole preto bábika Ježiška namiesto typickej kolísky leží pod sutinami. Zabalená je do čierno-bielej kefíje - tradičnej arabskej šatky, ktorou ľudia vyjadrujú podporu Palestínčanom.
Dielo odkazuje na výjavy zbombardovaných domovov či množstvo mŕtvych detí v Pásme Gazy, ktoré musia vyťahovať spod zrútených budov. "Musíme odromantizovať Vianoce. V skutočnosti je to príbeh dieťaťa, ktoré sa narodilo v najťažších podmienkach pod okupáciou, ktoré prežilo masakru detí, keď sa narodilo. Takže takéto prepojenie bolo pre nás prirodzené,” povedal Isaac.
Loading
...
Jeho dielo do kostola prilákalo mnoho zahraničných novinárov, Isaac im však prízvukuje, aby nezabudli, čo je v tomto príbehu najdôležitejšie. “Zrušenie vianočných osláv nie tou (hlavnou) správou. Dôvod ich zrušenia tou správou je. Genocída v Pásme Gazy je tou správou,” napísal na twitteri.
Solidárny krok
Jack Giacaman, palestínsky kresťan z Betlehema, svojim zákazníkom rád hovorí, že v jeho obchode s ručne vyrábanými suvenírmi sú Vianoce každý deň. Nie však tento rok.
“Sú to najhoršie Vianoce. Ani počas prvej či druhej intifády to takéto nebolo,” povedal Giacaman pre americkú stanicu NPR . Odkazoval tak na palestínske povstania voči Izraelu - prvá intifáda trvala od roku 1987 do roku 1993, druhá od roku 2000 do roku 2005.
Tieto Vianoce je preňho situácia ešte horšia ako počas pandémie koronavírusu, keď sa zatvorili hranice. Cestovný ruch pritom tvorí až 90 percent príjmov mesta.
Nedostatok turistov pociťuje aj moslimský taxikár Osama al-Alli. Normálne by bolo všetko osvetlené a vítali by sme množstvo ľudí z celého sveta, opisuje. “Teraz je však v noci len tma,” dodáva pre NPR.
Napriek obavám dúfa, že situácia na Blízkom východe sa upokojí. “Modlím sa za mier a za to, aby sa Izrael a Palestína spojili,” hovorí.
To, že zrušenie vianočných slávností sa výrazne dotkne obyvateľov Betlehema, si uvedomuje aj starosta mesta Hanna Hanania. Treba podľa neho však pamätať na to, že ide o solidárny krok.
“Ekonomika sa rúca. Keď to ale porovnáme s tým, čo sa deje naším ľuďom v Pásme Gazy, nejde o nič,” povedal Hanania pre tlačovú agentúru AP.
Vojna: Izrael vs. Palestína a Hizballáh
- Všetky informácie a správy o kríze na Blízkom východe
- Rok od útoku Hamasu. Ako sa zmenil Blízky východ
- Hamas vs. Izrael: Porovnanie armád
- Ako vznikol štát Izrael?
- Z čoho pramení izraelsko-palestínsky konflikt?