SME

Aj Slovensko má mať námornú politiku. Začína sa pri železniciach, hovorí odborníčka

Rozhovor o námornej logistike.

Dopravné spoločnosti čakajú aj na Trumpovo rozhodnutie ohľadom ciel. Dopravné spoločnosti čakajú aj na Trumpovo rozhodnutie ohľadom ciel. (Zdroj: ilustračné foto - tasr/ap)

Ako má vyzerať námorná politika malého vnútrozemského štátu, akým je Slovensko? Prečo Maďarsko investuje do prístavu v Terste a aké najväčšie dlhy má Slovensko voči doprave a logistike?

Jednoznačne najlepšou stratégiou vnútrozemského štátu by malo byť vybudovanie bezpečného, rýchleho a efektívneho prepojenia prístavov a kontajnerových terminálov v rámci krajín,“ hovorí JANA MOŠOVSKÁ, manažérka námornej logistiky v spoločnosti Kuehne + Nagel.

Ako novinári sa zaoberáme ruskou vojnou proti Ukrajine, dianím na Blízkom východe, americkou colnou vojnou. Spojené štáty okrem toho, že sú globálnou vojenskou veľmocou, sú aj námornou veľmocou. Ako toto dianie ovplyvňuje komerčnú námornú plavbu a logistiku?

SkryťVypnúť reklamu

Asi najzásadnejší vplyv má ešte stále obchádzanie Suezského prieplavu. Aj keď niektoré spoločnosti tadiaľ stále chodia, väčšina sa tomu vyhýba. Situácia je tam stále nepokojná a lodiarske spoločnosti presmerovali už začiatkom roka 2024 svoje grafikony popod Afriku. V súčasnosti asi 80 percent všetkých servisov z a do Ázie využíva túto trasu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémom je aj nie úplne jednoduché poistenie tovaru na trase cez Suezský prieplav z dôvodu zvýšeného rizika. Väčšina poisťovacích spoločností vyčlenila územia, na ktorých v prípade nehody nepokrýva škody.

Nové trasy síce predĺžili prepravný čas o 10 – 20 dní, ale aj zmenou námorných aliancií od februára tohto roka sa všetky servisy zmenili a nastavili inak. Dlhší prepravný čas dnes asi lodiarskym spoločnostiam vyhovuje, lebo tak dokážu lepšie rozložiť nestály dopyt na námornú kapacitu. Nestálosť v dopyte lodiarske spoločnosti riešia aj cez tzv . blank sailing alebo port omission(vynechanie celej plavby alebo konkrétneho prístavu, pozn. red.).

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším dôvodom týchto opatrení môžu byť aj štrajky, preplnené terminály, dlhé čakanie na vykládku v prístavoch, ako aj počasie.

Politika USA výrazne zasahuje aj do globálnej námornej logistiky. Všetky nové importné a exportné nariadenia americkej vlády a nové výšky ciel ovplyvňujú globálnu logistiku, prepravované objemy tovarov a sezónnosť.

Keď sa oslabí najväčší, teda transpacifický obchod medzi Áziou a Amerikou, má to vplyv aj na európsky obchod. Naopak, keď sa posilní a dopyt rastie, ovplyvňuje to aj obchod medzi Áziou a Európou. Buď sa ceny zvyšujú, alebo znižujú, cena vždy reaguje na dopyt.

Momentálne sa čaká, ako zareaguje vláda Donalda Trumpa na výšku dovozných ciel od 9. júla 2025, čo môže tiež výrazne ovplyvniť globálny námorný obchod. Tento termín súvisí aj s dovozom z Európskej únie a mnohí európski exportéri čakajú, či dôjde k dohode.

SkryťVypnúť reklamu

Ani americkí importéri nie sú nadšení. Snažia sa ich dopad minimalizovať a tlačia na exportérov z Európy, aby sa na zvýšených nákladoch spolupodieľali. V opačnom prípade hrozia buď zrušením, alebo minimalizovaním ďalších objednávok.

Súvisiaci článok Pohŕdajú Európou aj vlastnou bezpečnosťou. Čo ukázal únik informácií cez Signal Čítajte 

Keď sa vrátime k Suezskému prieplavu, úzko to súvisí s politikou. Keď nastal únik informácií z americkej vrcholovej politiky, viceprezident J. D. Vance sa sťažoval okrem iného na to, že zase musí Amerika zachraňovať Európu. Bolo to v súvislosti s Húsíami, čo považoval za viac európsky problém, keďže cez Červené more a Suezský prieplav ide viac európskej ako americkej prevádzky. Ako je to vlastne dnes s bezpečnosťou námorných trás a kto ich stráži? Sú analytici, ktorí hovoria, že globalizácia stála na tom, že americké námorníctvo stráži bezpečnosť námorných ciest. Ak to Amerika nebude ochotná robiť, kto ustráži bezpečnosť námorných ciest?

SkryťVypnúť reklamu

Problém v Červenom mori sa začal v Džibutskej úžine, kde sa v decembri 2023 začali útoky Húsíov na kontajnerové lode. Lodiarske spoločnosti trasy takmer ihneď kvôli bezpečnosti presmerovali.

Nepokoje v Džibutskej úžine stále pretrvávajú a ak sa tadiaľ nejaká kontajnerová loď plaví, sprevádza ju vojenský konvoj. Takáto vojenská ochrana nie je lacná záležitosť, preto sa plavba cez Suezský prieplav predražuje. Nemám však znalosť o tom, pod akou vlajkou sa konvoje plavia, neviem preto potvrdiť, či sú námorné trasy strážené najmä americkými vojenskými loďami.

Jednoznačnou výhodou Suezského prieplavu je skrátený prepravný čas o približne dva týždne na trase Ázia – Európa a opačne. Keď už sme si všetci mysleli, že sa táto trasa spriechodní, nastal ďalší konflikt na Blízkom východe.

SkryťVypnúť reklamu

Dramatický pokles prechodu kontajnerových lodí cez Suezský prieplav mal významný negatívny dosah na egyptskú ekonomiku, keďže zisky zo Suezského prieplavu pre Egypt predstavujú jeden z hlavných zdrojov devízových príjmov. V roku 2024 tieto príjmy klesli takmer o dve tretiny oproti roku 2023.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBDND na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Donald Trump

Donald Trump.

Amerického prezidenta pozval na návštevu kráľ Karol III.


TASR
Súvisiace témy: Obchodná vojna
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  5. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  6. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  7. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  8. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 978
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 5 677
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 5 138
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 886
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 212
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 923
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 848
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 643
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na archívnej snímke z 23. júla 2019 nákladná loď Eternity C pláva neďaleko amerického Cathlametu.

Plavidlo sa potopilo v Červenom mori po útokoch jemenských povstalcov húsíov.


TASR
Petr Fiala

Fico navrhol spoločné rokovanie slovenskej a českej vlády.


TASR 1

Okrem zborov francúzskej armády na nej defilovali aj príslušníci indonézskej armády.


TASR
Ilustračné foto

Extrémne zrážky postihli celé Katalánsko a vážne narušili dopravu.


TASR

Sportnet

Tour de France 2025 - 10. etapa: profil, trasa, mapa.

Pozrite si podrobný profil 10. etapy cyklistických pretekov Tour de France 2025 - trasa, mapa, cieľ, dĺžka a všetky dôležité informácie.


Slovenská tenistka Rebecca Šramková počas zápasu vo Wimbledone 2025.

Svetovou jednotkou ostala Aryna Sabalenková.


TASR
Luka Modrič.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v pondelok 14. júla. Sledujte minútu po minúte.


a 1 ďalší
Cole Palmer.

Kto je najlepší hráč MS klubov?


SkryťZatvoriť reklamu