WASHINGTON. Ukrajina s použitím striel a plávajúcich dronov ukrajinskej produkcie do značnej miery narušila ruskú vojenskú nadvládu v Čiernom mori, píše denník The Wall Street Journal.
Okrem iného tým Kyjev dosiahol obnovenie prevádzky odeských prístavov, kam v nedávnej dobe ukrajinským koridorom doplávali prvé obchodné lode od začiatku ruskej invázie z februára 2022.
"Aby sme zabezpečili našu bezpečnosť aj do budúcnosti, musíme začať brániť svoje pobrežie, a to od pobrežia nepriateľa," uviedol veliteľ ukrajinského námorníctva, viceadmirál Oleksij Nejižpapa.

Na začiatku vojny mala ruská Čiernomorská flotila nad ukrajinským námorníctvom početnú prevahu 12:1, uvádza WSJ, podľa ktorého námorné sily Kyjeva neboli v tom čase považované za príliš významné.
Ukrajina vtedy navyše urýchlene potopila svoju vlajkovú loď fregatu Hetman Sahajdačnyj, toho času v opravárenských dokoch v Mykolajive, aby nepadla do rúk nepriateľa.
Loading
...
V odeských prístavoch bola so začiatkom vojny zastavená všetka prevádzka. Obyvatelia Odesy mohli voľným okom pozorovať ruské vojnové lode, ktoré zo svojich pozícií na obzore ostreľovali mesto a zároveň sa pripravovali na vylodenie vojsk.
V súčasnosti sa ale ruské vojnové plavidlá už neodvažujú plávať do severozápadnej časti Čierneho mora. Ruská Čiernomorská flotila od začiatku vojny utrpela pri ukrajinských útokoch ťažké straty a bezpečná pre ňu už nie je žiadna oblasť Čierneho mora, píše denník.
Ukrajinské útoky v posledných týždňoch smerujú na ruské prístavy a stanovištia v krymskom Sevastopoli a pevninskom Novorossijsku.
V stredu Kyjev uviedol, že zasiahol veliteľské stanovište Čiernomorskej flotily na Kryme a minulý týždeň odborníci usúdili, že ukrajinské sily 13. septembra poškodili ruskú ponorku triedy Kilo a veľkú výsadkovú loď triedy Ropucha.
Loading
...
Zničenie doku podľa vojenských analytikov navyše skomplikuje plánované ruské námorné operácie.
Ukrajina, ktorá nemá možnosť do námorného boja proti Rusku vyslať konvenčné vojnové plavidlá, operuje najmä pomocou niekoľkých typov dronov ukrajinskej výroby, ktoré dokážu prekonať aj veľké vzdialenosti.
"Je zrejmé, že práve kvôli plávajúcim dronom je nepriateľ napätý, necíti sa bezpečne ani vo svojich domovských prístavoch, nie to ešte na mori," uviedol Nejižpapa.
Vojna v Čiernom mori vstúpila do novej fázy s júlovým odchodom Ruska z obilných dohôd, ktoré okrem iného zaručovali bezpečný vývoz ukrajinských poľnohospodárskych produktov z obliehaných prístavov.
Zároveň však zväzovali ruky ukrajinskej armáde, píše WSJ.
Viceadmirál uviedol, že Ukrajina nemá v úmysle zasahovať do civilnej lodnej dopravy v Čiernom mori. Upozornil však, že podľa dohody zo San Rema z roku 1994 o medzinárodnom práve v prípade námornej vojny má Kyjev právo cieliť na komerčné plavidlá, ktoré podľa neho pomáhajú ruskej armáde vo vojnovom úsilí, alebo ktoré sprevádzajú ruské vojnové lode a lietadlá.
"Sú to úplne legitímne ciele," uviedol.
Vojna na Ukrajine

- Najnovšie správy o vojne na Ukrajine
- Minúta po minúte: Ukrajina vs. Rusko online
- Volodymyr Zelenskyj: Profil a životopis
- Mýty a klamstvá o vojne na Ukrajine
- Tri roky vojny v grafoch, mapách a na satelitných záberoch
- Ako vyzeral tretí rok vojny proti Ukrajine