BRATISLAVA. MiG-29 sa považuje za jedno z prvých ruských lietadiel, ktoré je svojou kvalitou a dizajnom porovnateľné s bojovými lietadlami, vyrábanými v západných krajinách.
Elegantný dvojmotorový stroj patrí aj štyri dekády po premiérovom lete k najobratnejším lietadlám.
Do vzduchu prototyp „dvadsaťdeviatky“ prvýkrát vzlietol 6. októbra 1977 a o šesť rokov neskôr ho sovietske letectvo začalo zavádzať do výzbroje.
Stíhačka, určená do prvej línie vzdušného boja, slúžila aj v československom letectve.
Československá armáda dostala prvé Mig-29 koncom 80-tych rokov, podobne ako letectvo ďalších štátov vtedajšej Varšavskej zmluvy.
Podľa pôvodných predpokladov mala viac ako stovka "dvadsaťdeviatok" nahradiť v službe v prvej línii stíhačky MiG-23 aj ešte staršie MiGy-21.ä

Prvé lietadlá pristáli koncom apríla 1989 na letisku v Žatci a do konca leta malo československé letectvo už desať nových migov. Potom ale prišiel november 1989 a politické zmeny zasiahli aj armádu.
V januári 1990 ešte zo Sovietskeho zväzu dorazilo ďalších desať už zazmluvnených lietadiel Mig- 29, ďalšie dodávky sa ale už neuskutočnili. Slovensko dostalo v 90. rokoch ešte 14 strojov v rámci deblokácie ruského dlhu.
MiG-29
- MiG-29 má dĺžku 17,3 metra, rozpätie krídel vyše 11 metrov a vzletovú hmotnosť 18 tisíc kg
- Dosiahne maximálnu rýchlosť 2,3 machu, maximálny dolet predstavuje 2 300 km
- Je určený na ničenie prevažne vzdušných cieľov
- Stroj je vyzbrojený vstavaným 30 mm kanónom GŠ-30L
- Na troch závesníkoch pod každým krídlom môže niesť najrôznejšie varianty riadených striel vzduch-vzduch, napríklad R-27, R-73, R-60MK, ako aj množstvo laserom navádzaných striel vzduch-zem, či konvenčných bômb
"Preškolenie na dvadsaťdeviatku predstavovalo úplne radikálny kvalitatívny skok. To lietadlo si nechalo ľúbiť všetko. Veľmi ľahko sa ovládalo," spomínal uznávaný stíhací pilot Václav Vašek.
Po rozdelení Československa sa malá letka MiGov-29 ešte zmenšila. Na rozdiel od všeobecného delenia vojenskej techniky si nástupnícke štáty tieto najmodernejšie stíhacie lietadlá vo výzbroji federálnej armády rozdelili napoly.
Počas uplynulých rokov sa typ, vyvíjaný od začiatku 70. rokov ako priamy protivník amerického lietadla F-16 (väčší, z rovnakého základu vyvinutý Suchoj Su-27 bol konkurencia skôr pre F-15 alebo námorné F/A-18), dočkal viacerých modernizácií.
Vďaka novým motorom alebo elektronike sú novšie verzie oveľa pokročilejšie, napriek tomu ale svojich užívateľov okrem Ruska našli hlavne v rozvojových krajinách.
Od roku 1990 bolo možné MiG-29 (hoci nie najlepšie verzie vyhradené ruskému letectvu) vidieť v množstve konfliktov, od prvej vojny v Iraku cez Juhosláviu a Srbsko až po Sudán, Sýriu.
Stíhačka MiG-29
Výkon a výzbroj MiG-29
História

Vojna na Ukrajine

- Najnovšie správy o vojne na Ukrajine
- Minúta po minúte: Ukrajina vs. Rusko online
- Volodymyr Zelenskyj: Profil a životopis
- Mýty a klamstvá o vojne na Ukrajine
- Tri roky vojny v grafoch, mapách a na satelitných záberoch
- Ako vyzeral tretí rok vojny proti Ukrajine