SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Zelené opatrenia sa dotknú všetkých, autá s emisiami sa vytratia

Súčasťou návrhu je aj pomoc zasiahnutým.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRUSEL, BRATISLAVA. Dotkne sa každého občana Európskej únie. Jeho osobných rozhodnutí, bankových účtov, spôsobu, ako cestuje, čím si doma kúri. Rozhodne o tom, ako bude vyzerať jeho dovolenka alebo či zmeny prežije jeho pracovné miesto.

Nové pracovné miesta by zas mali vzniknúť pri vývoji nových zelených technológií, výstavbe infraštruktúry pre elektromobily alebo pri zatepľovaní budov.

Súbor regulácií pod anglickým názvom Fit for 55 (Pripravení na 55), ktorá je súčasťou Európskej zelenej dohody, sa dotkne každého, no nie každého rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sú jeho súčasťou aj fondy, z ktorých sa má prechod na zelenú ekonomiku financovať.

"V boji proti klimatickej zmene a kríze biodiverzity máme pred sebou kľúčové desaťročie," uviedol podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans, ktorý má Európsku zelenú dohodu na starosti.

"Európska únia si určila ambiciózne ciele a dnes sme ukázali, ako ich môžeme dosiahnuť. Zásadne sa o to bude musieť pričiniť každý sektor v každom členskom štáte."

Do konca desaťročia

Cieľom Európskej zelenej dohody je uhlíková neutralita do roku 2050. To by znamenalo, že štáty Únie nebudú v tom roku do ovzdušia vypúšťať viac emisií, ako sú schopné z neho odoberať.

Vedci však upozorňujú, že treba konať čím skôr a lídri sa dohodli, že do roku 2030 sa množstvo vypúšťaných uhlíkových emisií oproti roku 1990 zníži na 55 percent.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nie auto, radšej bicykel. Čaká nás zmena myslenia o doprave (píše Jakub Filo) Čítajte 

To je to číslo v názve regulácií, ktorých návrh predstaví Komisia v stredu večer, ale už predtým unikli do médií. Znamenali by zníženie emisií o ďalších 31 percent do konca desaťročia.

Komisia chce podporiť čistejšie formy dopravy, napríklad uprednostňovať železničnú pred leteckou dopravou.

Od roku 2035 by už nové autá boli bezemisné, teda na vodíkový alebo elektrický pohon.

Najkontroverznejšou navrhovanou reguláciou je rozšírenie obchodovania s emisnými povolenkami aj na kúrenie a cestovanie.

Zjednodušene povedané, v súčasnosti niektoré firmy podľa systému obchodovania s emisiami platia za množstvo vypustených emisií. Týka sa to asi 11-tisíc elektrární, fabrík, ale aj leteckých spoločností.

Pod tento systém spadá asi 40 percent emisií vypustených v Únii, ďalšie firmy majú výnimky a tie by sa mali obmedziť. Na jednej strane to firmy motivuje investovať do prechodu na zelené technológie, na druhej strane sa zvýšia príjmy do rozpočtu Únie, ale aj náklady firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Aby firmy neodchádzali mimo Únie, Európska komisia navrhuje zaviesť osobitné clá na dovoz ocele, hliníka, hnojív alebo elektriny z krajín, kde podobné dodatočné náklady za emisie nie sú. To by mohlo osobitne zasiahnuť susedov ako Turecko alebo Ukrajina, píše web Politico.

Komisia tiež navrhuje zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov na energetickom mixe krajín. Mala by sa zjednodušiť byrokracia, aby sa jednoduchšie rozvíjali veterné a solárne elektrárne.

Pomoc na obnovu budov

Cieľom je ďalší ústup od spaľovania uhlia. Z novozískaných zdrojov by sa mali financovať projekty, ktoré by pomáhali najviac postihnutým oblastiam Únie, napríklad stredoeurópskym regiónom s ekonomikou postavenou na ťažbe a využívaní uhlia.

"Z nového fondu bude Európska únia podporovať opatrenia štátov a investície na zvýšenie energetickej efektívnosti budov, na ich obnovu a dekarbonizáciu vyhrievania," píše sa v návrhu, ktorý unikol do médií.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 2018 Francúzsko zvyšovalo dane na palivo, vzniklo asi rok trvajúce hnutie žltých viest, ktoré organizovalo pravidelné protesty po celej krajine. Tie zneužili aj extrémistické skupiny.

V krajine vzniku hnutia sa na budúci rok konajú prezidentské voľby a je možné, že aj tieto zelené návrhy vyvolajú podobné protesty, ktoré môžu nakoniec do Elyzejského paláca pomôcť krajnej pravičiarke Marine Le Penovej.

Kandidovať sa chystá aj pravičiar Xavier Bertrand a ten sa viackrát vyjadril, že veterné elektrárne podľa neho hyzdia krajinu. To všetko môže poškodiť súčasného prezidenta Emmanuela Macrona.

Slovinsku, Lotyšsku, Poľsku a Luxembursku sa zas nepáči návrh na rozšírenie obchodovania s emisiami na dopravu a budovy, lebo ich to zasiahne viac ako iné členské štáty.

SkryťVypnúť reklamu

Maďarsko sa môže znovu vyhrážať vetom za kritiku zo západnej Európy, ako to spolu s Poľskom robilo pri schvaľovaní úniového rozpočtu.

Tieto všetky politické aspekty môžu rozhodnúť o osude návrhov a až teraz sa začína skutočný boj o podobu zelených politík. Návrhy Komisie musia odobriť lídri štátov aj Európsky parlament.

Skutočná bitka

Kľúčová bitka však nakoniec nemusí prebehnúť v Bruseli ani v Štrasburgu.

"Európa musí získať srdcia svojich občanov, aby sa neopakovali žlté vesty," píše pre EUObserver Jonathan Holslag zo Slobodnej univerzity v Bruseli.

Súvisiaci článok Nezabudla Únia pre pandémiu na klimatickú krízu? (anketa) Čítajte 

Pripomína, že klimatická zmena síce trápi čoraz viac ľudí a čoraz viac vidno aj jej následky, no "až teraz ľudia pocítia náklady na boj vo svojich domácnostiach a tak môže narásť aj vplyv ľudí, ktorí sú k týmto krokom skeptickí".

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčové tak podľa neho bude, aby politici občanom vysvetlili, že klimatická zmena priamo ohrozuje prosperitu kontinentu a "kompenzačné opatrenia pre najslabších musia byť veľmi konkrétne".

Jednou z možností je aj to, že by sa rozsah emisných povoleniek nerozširoval, aby sa natoľko nezvyšovali životné náklady. To navrhuje napríklad francúzsky europoslanec za Macronovo hnutie Republika Vpred! Pascal Canfin.

"Neurobme tú chybu, že trh s emisiami rozšírime na kúrenie a palivá. Zažili sme to vo Francúzsku a prinieslo to žlté vesty," povedal podľa Euractivu a Timmermansa varoval, aby namiesto úlohy hasiča problémov neprebral na seba úlohu podpaľača.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 468
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 903
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 268
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 354
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 300
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 921
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 490
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 488
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 50m
Jadrová elektráreň v Záporoží.

K úniku radiácie po útoku nedošlo.


10 h
Ruský vojak hliadkuje v areáli Záporožskej jadrovej elektrárne.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7. aug
Archie Battersbee.

Chlapec bol od apríla v komatóznom stave v dôsledku poškodenia mozgu.


TASR 6. aug
SkryťZatvoriť reklamu