SME

Zelené opatrenia sa dotknú všetkých, autá s emisiami sa vytratia

Súčasťou návrhu je aj pomoc zasiahnutým.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRUSEL, BRATISLAVA. Dotkne sa každého občana Európskej únie. Jeho osobných rozhodnutí, bankových účtov, spôsobu, ako cestuje, čím si doma kúri. Rozhodne o tom, ako bude vyzerať jeho dovolenka alebo či zmeny prežije jeho pracovné miesto.

Nové pracovné miesta by zas mali vzniknúť pri vývoji nových zelených technológií, výstavbe infraštruktúry pre elektromobily alebo pri zatepľovaní budov.

Súbor regulácií pod anglickým názvom Fit for 55 (Pripravení na 55), ktorá je súčasťou Európskej zelenej dohody, sa dotkne každého, no nie každého rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sú jeho súčasťou aj fondy, z ktorých sa má prechod na zelenú ekonomiku financovať.

"V boji proti klimatickej zmene a kríze biodiverzity máme pred sebou kľúčové desaťročie," uviedol podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans, ktorý má Európsku zelenú dohodu na starosti.

"Európska únia si určila ambiciózne ciele a dnes sme ukázali, ako ich môžeme dosiahnuť. Zásadne sa o to bude musieť pričiniť každý sektor v každom členskom štáte."

Do konca desaťročia

Cieľom Európskej zelenej dohody je uhlíková neutralita do roku 2050. To by znamenalo, že štáty Únie nebudú v tom roku do ovzdušia vypúšťať viac emisií, ako sú schopné z neho odoberať.

Vedci však upozorňujú, že treba konať čím skôr a lídri sa dohodli, že do roku 2030 sa množstvo vypúšťaných uhlíkových emisií oproti roku 1990 zníži na 55 percent.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nie auto, radšej bicykel. Čaká nás zmena myslenia o doprave (píše Jakub Filo) Čítajte 

To je to číslo v názve regulácií, ktorých návrh predstaví Komisia v stredu večer, ale už predtým unikli do médií. Znamenali by zníženie emisií o ďalších 31 percent do konca desaťročia.

Komisia chce podporiť čistejšie formy dopravy, napríklad uprednostňovať železničnú pred leteckou dopravou.

Od roku 2035 by už nové autá boli bezemisné, teda na vodíkový alebo elektrický pohon.

Najkontroverznejšou navrhovanou reguláciou je rozšírenie obchodovania s emisnými povolenkami aj na kúrenie a cestovanie.

Zjednodušene povedané, v súčasnosti niektoré firmy podľa systému obchodovania s emisiami platia za množstvo vypustených emisií. Týka sa to asi 11-tisíc elektrární, fabrík, ale aj leteckých spoločností.

Pod tento systém spadá asi 40 percent emisií vypustených v Únii, ďalšie firmy majú výnimky a tie by sa mali obmedziť. Na jednej strane to firmy motivuje investovať do prechodu na zelené technológie, na druhej strane sa zvýšia príjmy do rozpočtu Únie, ale aj náklady firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Aby firmy neodchádzali mimo Únie, Európska komisia navrhuje zaviesť osobitné clá na dovoz ocele, hliníka, hnojív alebo elektriny z krajín, kde podobné dodatočné náklady za emisie nie sú. To by mohlo osobitne zasiahnuť susedov ako Turecko alebo Ukrajina, píše web Politico.

Komisia tiež navrhuje zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov na energetickom mixe krajín. Mala by sa zjednodušiť byrokracia, aby sa jednoduchšie rozvíjali veterné a solárne elektrárne.

Pomoc na obnovu budov

Cieľom je ďalší ústup od spaľovania uhlia. Z novozískaných zdrojov by sa mali financovať projekty, ktoré by pomáhali najviac postihnutým oblastiam Únie, napríklad stredoeurópskym regiónom s ekonomikou postavenou na ťažbe a využívaní uhlia.

"Z nového fondu bude Európska únia podporovať opatrenia štátov a investície na zvýšenie energetickej efektívnosti budov, na ich obnovu a dekarbonizáciu vyhrievania," píše sa v návrhu, ktorý unikol do médií.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 2018 Francúzsko zvyšovalo dane na palivo, vzniklo asi rok trvajúce hnutie žltých viest, ktoré organizovalo pravidelné protesty po celej krajine. Tie zneužili aj extrémistické skupiny.

V krajine vzniku hnutia sa na budúci rok konajú prezidentské voľby a je možné, že aj tieto zelené návrhy vyvolajú podobné protesty, ktoré môžu nakoniec do Elyzejského paláca pomôcť krajnej pravičiarke Marine Le Penovej.

Kandidovať sa chystá aj pravičiar Xavier Bertrand a ten sa viackrát vyjadril, že veterné elektrárne podľa neho hyzdia krajinu. To všetko môže poškodiť súčasného prezidenta Emmanuela Macrona.

Slovinsku, Lotyšsku, Poľsku a Luxembursku sa zas nepáči návrh na rozšírenie obchodovania s emisiami na dopravu a budovy, lebo ich to zasiahne viac ako iné členské štáty.

SkryťVypnúť reklamu

Maďarsko sa môže znovu vyhrážať vetom za kritiku zo západnej Európy, ako to spolu s Poľskom robilo pri schvaľovaní úniového rozpočtu.

Tieto všetky politické aspekty môžu rozhodnúť o osude návrhov a až teraz sa začína skutočný boj o podobu zelených politík. Návrhy Komisie musia odobriť lídri štátov aj Európsky parlament.

Skutočná bitka

Kľúčová bitka však nakoniec nemusí prebehnúť v Bruseli ani v Štrasburgu.

"Európa musí získať srdcia svojich občanov, aby sa neopakovali žlté vesty," píše pre EUObserver Jonathan Holslag zo Slobodnej univerzity v Bruseli.

Súvisiaci článok Nezabudla Únia pre pandémiu na klimatickú krízu? (anketa) Čítajte 

Pripomína, že klimatická zmena síce trápi čoraz viac ľudí a čoraz viac vidno aj jej následky, no "až teraz ľudia pocítia náklady na boj vo svojich domácnostiach a tak môže narásť aj vplyv ľudí, ktorí sú k týmto krokom skeptickí".

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčové tak podľa neho bude, aby politici občanom vysvetlili, že klimatická zmena priamo ohrozuje prosperitu kontinentu a "kompenzačné opatrenia pre najslabších musia byť veľmi konkrétne".

Jednou z možností je aj to, že by sa rozsah emisných povoleniek nerozširoval, aby sa natoľko nezvyšovali životné náklady. To navrhuje napríklad francúzsky europoslanec za Macronovo hnutie Republika Vpred! Pascal Canfin.

"Neurobme tú chybu, že trh s emisiami rozšírime na kúrenie a palivá. Zažili sme to vo Francúzsku a prinieslo to žlté vesty," povedal podľa Euractivu a Timmermansa varoval, aby namiesto úlohy hasiča problémov neprebral na seba úlohu podpaľača.

Európska únia

Ilustračné foto.

Poľské ministerstvo označilo rozhodnutie Budapešti za neopodstatnené.


TASR
Ilustračné foto

Členské štáty EÚ súhlasili s trojicou dokumentov.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 926
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 021
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 905
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 918
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 3 486
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 602
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 581
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 357
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Odosielateľom tovaru bola spoločnosť zo Španielska.


TASR
Ilustračné foto.

Zhoršilo sa aj hodnotenie slovenskej hlavy štátu.


TASR 3
Izraelskí vojaci na tankoch sa pohybujú neďaleko hranice s Pásmom Gazy v južnom Izraeli.

Izrael povolí dodávky humanitárnej pomoci.


TASR 1
Jadrová elektráreň Dukovany.

Do procesu s víťazom tendra zasahuje podľa Pavla celé Francúzsko.


TASR

Sportnet

Na snímke uprostred tréner tímu Slovana Vladimír Weiss starší sa raduje s hráčmi.

Naše trio dalo 50 gólov, čo je aj v Európe nevídané.


Michal Krištof masírovaný lotyšskými hráčmi v zápase Slovensko - Lotyšsko na MS 2025.

Ako videl šiesty zápas Slovenska na MS v hokeji 2025 Hokejový BOSS.


Valdemar Švajdochlík.

Šiesta časť románu Švajdochlík z prostredia dedinského futbalu.


Martin Petro
slovenskí a lotyšskí hokejisti počas roztržky

Pozrite si výsledky hlasovania po zápase Slovensko - Lotyšsko v skupine A na MS v hokeji 2025.


SkryťZatvoriť reklamu