SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Na palube iného stroja Lion Air, ktorý mal problémy, bol tretí pilot

Tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má zachrániť lietadlo.

Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte.Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte. (Zdroj: TASR/AP)

JAKARTA. Na palube lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air, ktoré malo technické problémy noc pred zrútením rovnakého typu stroja do Jávskeho mora vlani 29. októbra, sa nachádzal tretí pilot.

Vo štvrtok to uviedli indonézski vyšetrovatelia havárie, ktorých citovala tlačová agentúra DPA.

Prečítajte si tiež: Indonézske lietadlo sa krátko po štarte zrútilo do mora, na palube bolo 188 ľudí Čítajte 

Na palube Boeingu 737 MAX 8 bola počas tragického októbrového letu iná zostava pilotov a tí nedokázali vyriešiť údajné rovnaké technické problémy, čo vyústilo do strmhlavého pádu lietadla do Jávskeho mora pri Indonézii a smrti všetkých 189 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je pravda, že v kokpite bol počas letu (z Bali do Jakarty) ďalší, tretí pilot," potvrdil šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono.

Správne identifikoval problém

Tretí pilot bol mimo služby, vracal sa z Bali do metropoly Jakarta a mal oprávnenie pilotovať typ lietadla Boeing 737 MAX 8.

"Pilota úrad (KNKT) vypočul, ale nebudeme zverejňovať obsah výpovede," uviedol Soerjanto.

Tlačová agentúra Bloomberg totiž v stredu s odvolaním sa na dva nemenované zdroje informovala, že tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má vyradiť z činnosti zle fungujúci automatický systém na ovládanie letu a zachrániť tak lietadlo.

Tento tretí pilot povedal posádke, aby prerušila prívod elektriny do motora v systéme, ktorý nútil nos lietadla smerovať dolu k zemi, uviedla agentúra Bloomberg v článku.

Skryť Vypnúť reklamu

Predbežná správa odborníkov o nehode, zverejnená vlani v novembri, odhalila, že piloti osudného letu sa opakovane pokúšali zdvihnúť lietadlo a nasmerovať ho dohora, keď sa aktivoval automatický manéver naklonenia nosu lietadla smerom nadol.

Hľadali rady, ako ovládnuť stroj

Vyšetrovatelia sa zameriavajú na to, akú úlohu zohral pri októbrovej havárii nový prvok v boeingoch, známy ako systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), teda automatizovaný bezpečnostný mechanizmus v Boeingoch 737 Max 8.

Spoločnosť Boeing nainštalovala systém do najnovšej generácie lietadiel 737 a jeho úlohou je zabrániť, aby sa nos stroja dostal príliš vysoko a spôsobil tak zastavenie lietadla.

Prečítajte si tiež: Piloti dostali chybné údaje, nehodu Lion Air mohol spôsobiť nový systém Čítajte 

Pri marcovom nešťastí v Etiópii však systém zrejme donútil nos lietadla smerovať dolu, keď prijal zo senzorov chybné, chaotické informácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines havaroval 10. marca na vidieku Etiópie a zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Vládnu obavy, že túto haváriu mohlo tiež spôsobiť podobné zlé fungovanie systému.

Soerjanto odmietol správy v médiách, že piloti havarovaného letu indonézskej spoločnosti Lion Air hľadali v letovej príručke inštrukcie, ako udržať nad lietadlom kontrolu, a nakoniec sa zrútili do mora.

Avšak iný vyšetrovateľ KNKT, Nurcahyo Utomo, povedal, že posádka naozaj hľadala v príručke rady, ako ovládnuť stroj.

"Na základe záznamníka hlasov z kokpitu predpokladáme, že väčšinu letu boli ticho," uviedol novinárom Nurcahyo. "V posledných niekoľkých sekundách letu sa zdalo, že prežívali paniku, keď si uvedomili, že lietadlo nezvládnu," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 780
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 406
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 740
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 711
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 354
  6. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 119
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 070
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 843
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 174
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 485
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na oblečenie do mrazov aj pod mínus 50 stupňov Celzia využívajú miestni sobie výrobky.

Rozhovor o najchladnejších miestach sveta.


11. jún

Voľby by vyhral Hlas.


6 h

Máj bol mesiac, keď viac ako pandémiu bolo vidno všetky ostatné veci. A konečne vieme, ako to tu vlastne vyzerá.


Tak ako bol vyretušovaný Vladimír Clementis z fotografie s Klementom Gottwaldom, tak bol odstránený z učebníc dejepisu po procese a poprave aj Rudolf Slánský.

Učebnica, ktorá prináša len interpretáciu dejín, by sa mala považovať za podozrivú


11. jún

Neprehliadnite tiež

Pápež František.

Každoročne sa o preplávanie do Európy zo severu Afriky pokúsia tisíce utečencov.


TASR 29m
Summit už tradične sprevádzali protesty.

Biden chce byť tvrdší k Číne, Európa je opatrnejšia.


43m
Ilustračné foto.

Požiare horia na ploche vyše 550 kilometrov štvorcových.


TASR 1 h
Ione Belarraová je blízka spolupracovníčka bývalého straníckeho predsedu Pabla Iglesiasa.

Bývalý šéf strany Iglesias v politike skončil.


TASR 2 h