nooo... má to vyrezané z kabínového okienka DC-9, vyrobeného 1965. Ale on každému rozpráva, že je to z rakety Tomahawk, lebo sa bojí, že zistia chýbajúce okienko v sklade náhradných dielov u Kičuru...
Zdá sa to veselé, ale napr. v KE je blízko letiska mestská časť Barca. Litadlá prelietavajú nízko každý deň. Netvrdím, že tam niečo musí spadnúť, ale v takej časti sa to pripoistenie za pár eur oplatí.. Podobne v iných mestách blízko letiska.
Po technickej stránke by bolo skôr zaujímavé, či sa incidenty stali na lietadlách, ktoré boli kontinuálne v prevádzke alebo na tých, ktoré niekoľko mesiacov stáli odparkované kvôli pandemickej kríze dopravy... Keďže ide o veľké lietadlá, mohlo by sa jednať o tie, čo stáli... A ak áno, technici by to mali vziať pri vyšetrovaní do úvahy.
Vyzra to tak ze obe lietadla zo vcerajska pravidelne lietaju. To z Denveru je vobec piata 777 dodana zakaznikovi a ma cosi vyse 26 rokov. VQ-BWT - lietadlo z Liege - je konvertovana 747-400 a ma 30 rokov. Zaujimave je ze obe lietadla zo vcerajska maju motory Pratt & Whitney.
Ďakujem pekne za informáciu. Pozrel som sa tam...mňa to pustilo u Denverského lietadla iba k 7. februáru....a u 747 iba pár dní. Mohli stáť minulý rok...predsa len spoločnosti postupne po jarnom šoku začali aj lietať. Moja poznámka bola vedená tým, že som "trochu od fachu"...rotačné stroje...lietadlá iba zo záujmom sledujem. Z vlastnej praxe viem, že dlhodobé odstavenie pri zanedbaní niektorých dôležitých činností počas neho môže mať vážne dopady. Netvrdím, že je to tento prípad. Iba by to mal niekto vyšetriť aj z tejto stránky. Predpokladám, že to aj urobia. Apropó: Je nepríjemné, že percento havárií spôsobených motormi v posledných rokoch akoby stúpalo...aspoň mám taký pocit.
United sice odstavil vela lietadiel, ale pokial dobre viem, non-ER 777-200 lietali po cely cas. To iste sa tyka aj tej 747; nakladne lietadla lietali v kuse. Dokonca aj mnohe osobne lietali len s cargom. Takze predpokladam ze ani jedno z nich nebolo odstavene. Co sa tyka nehod sposobenych motormi, nezda sa mi ze by ich bolo nejako vela v poslednej dobe. A na nehodu s obetami sposobenu zlyhanim motora si spominam len na jednu: https://aviation-safety.net/da... Obet nehody bola vobec prva cestujuca ktoru Southwest Airlines stratili pocas svojej existencie. Predtym sice mali nehodu s umrtim, no to bola obet na zemi: https://aviation-safety.net/da...
Je to možné...nesledujem to až tak podrobne. Tých nehôd s obeťami spôsobených motormi bolo v minulosti viacej...spomínam si napríklad na let tuším z Londýna do Írska...tam kvôli poruche jedného motoru (a zmätkom spôsobených pilotmi) nedoletela jedna 737. Tiež porucha chvostového motora DC10 tuším v Chicagu spôsobila poruchu hydrauliky a lietadlo pri pristaní havarovalo. Ale máš pravdu...nemal som napísať slovo havárie, ale "problémy" typu near miss.
Hmm, let z Londyna do Irska. Neviem o ziadnom pokial nejde o let British Midland do Belfastu. Tam naozaj doslo k zlyhaniu motora a posadka vypla fungujuci motor (nie nepodobne havarii IL 18 na Zlatych Pieskoch). To ale bolo pred 32 rokmi. Takisto ten chvostovy motor DC 10. To bolo v Sioux City* a bol to UA 232. To sa tiez stalo pred 32 rokmi.
*V Chicagu doslo k havarii AA191. Tam sa pocas startu odtrhol motor z DC 10. To bolo sposobene nespravnym postupom instalacie a stalo sa to pred 42 rokmi.
V oboch prípadoch by som si tipol ako najpravdepodobnejšiu príčinu nasatie vtáka alebo cudzieho predmetu počas štartu. Kvôli pandémii došlo k výraznému zníženiu frekvencie letov na všetkých letiskách a zrejme biologická ochrana letiska neprispôsobila svoju činnosť tejto skutočnosti, takže frekvencia letov vtákov sa zvýšila a tak isto aj pravdepodobnosť stretu. Za nasatie hovoria veľké lopatky kompresora motoru, ktoré vypadli v Holandsku. Všeobecne, frekvencia nehôd na počet hodín letu a vzletov a pristátí sa v tejto dobe prirodzene zvýši. Technický personál aj piloti budú robiť viac chýb, dokiaľ si obnovia návyky a samozrejme lietadlá, ktoré boli zakonzervované po odkonzervovaní a prácach budú vykazovať viac porúch, čo je tiež štatisticky preukázané.