SME
Piatok, 28. február, 2020 | Meniny má Zlatica

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Boeing vedel o softvérovom probléme 737 MAX od roku 2017 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť

 

Akéže to šťastie pre čiernu propagandu, že práve padlo v Rusku lietadlo. A tak máme neobvyklú kombináciu článku o zločinnom zanedbaní bezpečnosti Boeingu doplený rozsiahlou fotodokumentáciou horiacieho ruského lietadlo.
 

Nezmysel.

Každý kto letel na vnútroštátnej linke v Rusku na ruskom lietadle vie svoje.
Aj mierne nadaný jednotlivec ľahko zistí aký je rozdiel v bezpečnostných opatreniach amerického a ruského letectva.
VRusku by serial o leteckých nehodách nemohol vzniknúť nie preto, že majú také dokonalé stroje, ale preto, lebo sa vie len o tých haváriách ktoré sa nedajú utajiť. Nehovoriac o "nezávislosti" vyšetrovacej komisie.
Boeing je firma, ktorú neriadia idioti, ktorí si myslia, že firme prospeje nefunkčný softvér smrteľne nebezpečný pre prevádzku 737. Jednoducho uverili špecialistom, že sa nič tragické nedeje.
 

 

Nie je problém v tom, že tí idioti tým špecialistom uverili. Problém je v tom, že tí idioti najali takých idiotských špecialistov.
 

 

Dodajme, že ešte niekoľko dní potom, čo sa dva maxi vyváľali po zemi, Američania nielenže nezastavili lety, ale vyrojili sa články, kde sa piloti dušovali, že max je v poriadku. Že aj v Amerike si trochu zaskákali, ale dobre vycvičení americkí piloti to zvládli.

V tomto postoji bol dobre ukrytý rasizmu. Na začiatku WWII nechceli černochov školiť za stíhacích pilotov, lebo ich považovali za príliš sprostých, aby dokázali ovládnuť modernú stíhačku. Tak si aj dnes povedali, čo tam potom, že nejakí farební obúchali dve lietadlá.
 

 

Veru, v Amerike je niečo zhnité (nie že by v Európe nebolo...)
Až prezident Trump musel osobne zasiahnuť a vydať príkaz na zastavenie letov. Nebyť jeho, možno tie Maxy lietajú (a padajú) dodnes.
 

 

Často počúvame, že v leteckej doprave sa stále jedná o kompromis medzi bezpečnosťou a ziskom. Teraz to trochu poserútkali. Asi tak ako pred pádom lietadla na Lockerbie. Vedeli o nebezpečenstve teroristických útokov na americké lietadlá. Preto navýšili cenu leteniek kvôli dôkladným prehliadkam. Keď lietadlo zahučalo, zistilo sa, že žiadne extra prehliadky sa nekonali, ale príplatok si letecká spoločnosť strčila do vrecka. Ináč by bombu primitívne ukrytú v rádiu zrejme našli.
 

 

Uverili lebo chceli uveriť, keďže bezpečné riešenie by vyžadovalo prepracovanie celej konštrukcie MAXu. Vypustenie nejakeho SW patchu a napísanie zprávy o tom, že sa nič nedeje, je samozrejme o dosť lacnejšie.
Inak tie interné vyšterovania musia byť kúzelné. Identifikujú problém a dospejú k záveru, že , že to nemá negatívny vplyv na bezpečnosť alebo prevádzku lietadla". Kvoli tejto chybe drbne lietadlo Lion Air v Indonézii a následné ďalšie vyšetrovanie znovu potvrdí, že nejde o riziko. A potom spadne kvoli tejto chybe ďalšie lietadlo Ethiopian Airlines. Kde jenom udělali inženýři z USA chybu?
 

 

Mal by si si pozrieť doc film o havárii raketoplánu Challenger a prestal by si takto zákerne a hlúpo tárať. Tesniace krúžky nevydržia mráz? Dobre. Zapísali sme to do zoznamu a tým je vec vyriešená. Raketoplán môže štartovať. Ani Colombia nemusela zhorieť, keby idioti v NASA namontovali kamery na kontrolu plášťa. Keby zistili, že majú rozdžubané krídlo, nemuseli pristávať, ale mohli požiadať rusov, aby ich doviezli dole alebo im aspoň doniesli jedlo.
 

 

Mali asi tie fotky ukryt, aby svet nevidel ako si Ruski burani z horiaceho lietadla nevahaju brat prirucnu batozinu kym ostatni umieraju, ze? Co chces vlastne? Normalne sa tu informuje o pochybeniach Boeingu ale Tebe to stale nestaci. Ved boli aj fotky rozmlatenych Boeingov. Ale podla Teba asi novinari a Boeing mozu za to ze padlo v Rusku lietadlo...
 

 

Čo to trepeš. Fotky horiaceho ruského lietadla majú byť pri článku o páde ruského lietadla. Nie pri článku o mad maxe.
 
Hodnoť

 

Cim dalej, tym "lepsie": vediet o tom ze vyrobok ma problem, ale aj tak ho pustit na trh! To uz nie je na pokutu, za to by mal nieto ist sediet...
 

Islo o zle vyhodnotene riziko.

Zly odhad technikov. Bohuzial s tragicymi nasledkami.
Nas na strojarine ucitel Krutis ucel, ze o vsetkom pochybovat. Co je spravne. Na druhej strane viem, ze ma ten pristup v zivote brzdil casto aj v inych oblastiach.
Keby sa vsetko malo doviest do dokonalosti, este by sme liezli po stromoch.
 

 

Podľa mňa to treba zvaliť na toho maníka so šroubovákom, čo tam ten senzor namontoval. Keby to neurobil, tie lietadlá by nespadli. Mal by sedieť až sčerná.

Nižší, strední ani vyšší manažéri s tým nič nemajú. Oni sa predsa rozhodovali podľa excelovských tabuliek, čo ukazovali, kde a ako sa dá ušetriť. A excel počíta správne, o tom niet pochýb.
 

tých excelovských tabuliek

sa držali hlavne vo VW, pomaly aj zabudneme. :)
 

 

VW naopak obdivujem. Prišli s inovatívnym technickým riešením, ako vyhovieť nezmyselnej smernici. To riešenie do bodky splnilo literu zákona (nízke emisie auta, ktoré sa pravidelne overujú nariadenými technickými prehliadkami) a neohrozilo tým ani bezpečnosť ľudí, ani výkonové parametre auta.

Bohužiaľ, zdravý rozum potom opäť prehral, vďaka štátnej moci a mediálnej hystérii.
 

Zlý

odhad technikov? Aj po prvom páde? Oni zistili, že niečo nie je v poriadku a ani najhoršia nočná mora výrobcu lietadla, pád lietadla ich nedonútil dať veci do súvislosti a odstrániť problém? Podľa mňa skôr potrebovali pokračovať v biznise s najrýchlejšie sa predávajúcim komerčným lietadlom a rátali s tým, že sú nedotknuteľní a že sa z toho vysekajú.
 

 

to nebolo iba na odhade... tych krizovych situacii za ktore mohol tento system a iba zazrakom neskoncili tragicky bolo omnoho viac. este predtym ako tie lietadla spadli. a kaslali nato.
 

 

Urcite mal. Uvidime ci v tom obrovskom organizacnom molochu kde prava ruka nevie co robi lava sa im podari zistit na ktorej z 30-tich urovni rozhodovania doslo k zlemu rozhodnutiu...
 

re: pustiť na trh

Za dávnych čias, keď sa kvôli chybičkám v programoch netrafili američania sondou na mesiac, alebo im nejaká ta raketka spadla ešte na rampe koloval vtip: Ak by architekti projektovali svoje stavby , tak ako programátori píšu svoje programy, prvý červotoč zničí civilizáciu.

Problémom je, že dnes máte sw aj v stoličke na ktorej sedíte, v riadiacej jednotke bŕzd vášho auta, v riadiacej jednotke kotla v suteréne vášho domu..
A ten kto ju písal ju písal, aby ju DODAL v TERMÍNE.
Pradigma sa zmenila.
Manažéra zaujímajú kvartálne výsledky, pretože podľa nich budú reagovať akcionári a podľa ich reakcií bude odmeňovaný.

Problém je, že sa zmenila PARADIGMA v leteckom priemysle.
Vďaka nízkonákladovkám id eo bežné odvetvie s drastickými tlakmi na náklady.
Náklady sa znižujú.
Nové generácie manažérov sú posudzované inými manažérmi na základe kvartálnych výsledkov.
Nikoho nezaujíma BEZPEČNOSŤ, (pokiaľ sa to nedotkne ceny akcií).

Problém Boeingu 737 MAX je, že to nemal byť 737 ale úplne nové lietadlo
S inými certifikáciami.
S preškolením pilotov.
Ale zvýšilo by to náklady.
Nemohlo by sa manažmentu argumentovať, že ak máte 737-200 a 737 MAX, máte stále "jeden typ", a ten istý pilot môže dnes riadiť jedno a zajtra druhé..

Tu je to nádherne napísané
https://medium.com/@gregoryree...

Pripomína to Ford Pinto case, keď manažment Fordu odmietol úpravy konštrukcie, ktoré by odstránili potenciál palivového systému horieť/explodovaťpri náraze zozadu.
Vzpočítali, že bude lacnejšie sa súdiť s obeťami, ako realizovať úpravu na výrobnej linke a "zvolávačky" (odhadované náklady na kus 13$).
A skutočne, pre korporáciu to bolo lacnejšie.
Akcionári boli spokojní.
Všetci boli spokojní,
Teda až na tie desiatky ľudí, ktorí uhoreli.
Ale Pinto bol lacný "kompaktný" model.
Kašlať na tie socky, čo si nevedeli zarobiť na full size sedan..
 
Hodnoť

Nefunguje vo všetkých

lietadlách správne = nefunguje v žiadnom a existujúca funkčnosť bola prijateľná = existujúca funkčnosť neexistovala. Ale pod tlakom objektívnych okolností sa nedalo inak, len predávať a čakať. Tak čakali kým padli oficiálne dve lietadlá plné pasažierov. Keby existovala nejaká pamäť ľudí, už by v živote nikto nevstúpil dobrovoľne na palubu žiadneho Boeingu (viem, pritiahnuté za vlasy a nespravodlivé voči ostatným spoľahlivým strojom) a pozostalí by mali od tejto spoločnosti vysúdiť miliardy, ale keďže ide o spoločnosť ktorá je too big to fall, dočkáme sa úplne iných konzekvencií. A takto je to stále, prečo nie, keď sú na svete miliardy ľudí.
 

<< < 1 2 3 4 5 > >>

Najčítanejšie na SME Svet