SME
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Čierne skrinky naznačujú podobnosti medzi pádmi Boeingov 737 MAX 8 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Čierne skrinky naznačujú podobnosti.
V obidvoch lietadlách boli takmer rovnaké.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Bud zmenili nadpis, alebo

pises od veci.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak viete anglicky

Tak najlepsi text poslednu dobu k aktualnym udalostiam,
https://www.seattletimes.com/b...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ten clanok som uz cital a v zasade je to strasne citanie. FAA sa v podstate vyzula z certifikacie, nechala vsetko na Boeing. Dalej, vobec sa mi nepaci to ze FAA nevyzaduje odstranit aerodynamicke nedostatky poslednej serie 737 a ani nevyzaduje vytvorenie redundancie snimacov uhla nabehu. Zjavne im staci uprava softwaru. Nie som si isty ci sa budem v tom lietadle niekedy citit bezpecne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak patrilo by sa, aby tá sw. úprava riešila okrem iného (avíza o aktivite, limity) aspoň redundaciu "2 z 2", tzn. súbežné vyhodnocovanie údajov z ľavého aj pravého AoA snímača a zmysluplná akcia pri ich nesúlade (namiesto súčasného alternovania medzi ľavým a pravým pri startupe a následného feedovania len tým jediným).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Redundancia 2 z 2 v podstate nie je redundancia. Ked mas jeden snimac a ten sa pokazi, nevies na com si. Problem je ze dva snimace toto nevyriesia - ked jeden z nich odide, nevies ktory to je. Az 3 ti davaju nejaku zmysluplnu redundanciu. Smutne je ze pozname pripady ked nestacilo ani to.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ked uz

co i len dva udávajú diametrálne rozdielne hodnoty, tak sa má celý zabezpecovací systém automaticky vypnút a udat pilotovi akustické a optické varovanie, ze systém mu "odovzdáva" lietadlo na rucné riadenie tak, ako to robí aj autopilot, ked dostane rozporuplné dáta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pri "2 z 2" dokážeš identifikovať, že je jedna z hodnôt chybná (a zariadiť sa podľa toho). Nevieš sice ktorá z nich, ale už samotná znalosť, že nemáš k dispozícii správny údaj je kvalitatívne niečo dosť zásadné navyše. Môžeš typicky napr. prestať robiť mylné závery, ktoré by si pri jedinej naďalej robil a vypluť chybu.

Pri "2 z 3" dokážeš byť navyše tolerantný voči chybe ktoréhokoľvek jedného z nich, pokiaľ sa zhodujú aspoň zvyšné dva, stále máš k dispozícii (pravdepodobne) správnu hodnotu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

SIL-4 / DAL-A vyzaduje dva nezavisle akcne cleny pracujuce na roznych fyzikalnych principoch, preto su najzakladnejsie pristroje (airspeed indicator, attitude indicator, altimeter, turn coordinator, heading indicator, and vertical speed indicator) vzdy k dizpozicii aj v nedigitalnej podobe. Riadiaci pocitac, ktory je ztrojeny (v malych lietadlach len zdvojeny a pilot vyhodnocuje poruchu porovnanim s analogovymi pristrojmi a rucne prepina na zalohu).
V kritickych systemoch je neprijatelne, aby zabezpecovaci system zle vyhodnotil situaciu a to sposobilo katastrofu. Vzdy musi prejst do bezpecneho stavu, tj failover na rucne riadenie. Nieco take nikdy nemalo prejst certifikaciou a v tomto pripade nie len Boeing bude mat problem...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

SIL4

Mat digitalny a analogovy ukazovatel automaticky neznamena ze pouzivas aj rozdielne fyzikalne principy pre meranie. Myslim si ze stale su senzory na baze tlaku (Pitova trubica). Podla mna by bolo vhodne porovnavat rychlost z GPS voci primarnemu meraniu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na pitotku je pripojenych viac zariadeni - analogovy ukazovatel a k tomu digitalny MEMS. Samozrejme, ze ked zamrzne tak papa :) a vyhrievanie je len volitelne... Preto su vsetky snimace su zdvojene a pripojene na primarny a sekundarny riadiaci pocitac a ten samozrejme ziskava udaje aj z GNSS.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

GPS rýchlosť má zmysel? Lebo tá je porovnateľná maximálne s ground speed. S indicated airspeed alebo true airspeed to asi nepôjde.

Ale inak chybou MCAS bolo, že na rozdiel od A/P nevedia rozlíšiť, či sú vstupné premenné relevantné. A/P to vie a radšej sa vypne. MCAS zjavne čerpal zo zlých dát.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

toto je

clanok, ktory som cital rano. Podla toho, co tam pisu, doslo k upravam stareho a uspesneho modelu lietadla zvacsenim motorov, upravy kridel a predlzenim nosovej casti. Otazne je, ci to malo zmysel robit a nenavrhnut radsej uplne novy model. Pisem len vycuc. Clanok obsahuje viac podrobnosti.

https://www.latimes.com/local/...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Smutne je ze Boeing raz uz takymto procesom presiel pri konstrukcii modelov 737-300/400/500. Vtedy nahradily dlhe a "tenke" motory PW umiestnene doslova pod kridlami motormi CFM, ktore museli byt umiestnene pred kridlom a vyssie. Ale vtedy to vyriesili spravne - prepracovanou chvostovou castou s ucinnejsim horizontalnym stabilizatorom. Tentoraz to neurobili - zjavne s cielom usetrit hmotnost a aerodynamicky odpor. Miesto toho sa rozhodli nasadit softwarovu ochranu. Ze ako dobre to funguje sme vsetci videli.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je také prislovie - prasa natreté rúžom.
To vznikne, keď sa hardwarový problém rieši softwarom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie vzdy je mozne hw vymenit.

Napr. pri takej erektilnej dysfunkcii je problem mozne riesit vyhradne sw riesenim ;-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ak sa to

vsetko potvrdi, tak vlastnit akcie Boeingu nebude zrovna najlepsia investicia. A tie zaloby za dva spadnute vtaky plus strata objednavok. Budu mat co robit.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ake su tie aerodynamicke nedostatky? Pripadne, kde by som o tom nasiel nieco zaujimave?

dik.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vacsie a tazsie motory, umiestnene viac vpredu a nizsie pod taziskom (kedze maju vacsi priemer) atd. Tym padom je vacsia tendencia zdvihat nos pri akceleracii, co moze viest k strate vztlaku, pokial pilot reaguje pomaly.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

toto bude velmi draheee pre Boeing

toto je brutaaalny pruuser
ak je na vine SW tak to zavana na velky problem pre Boeing
uz minuly rok padlo lietadlo a vyzerato ze Boeing veselo vyrabal a predaval akoby sa nechumelilo
toto bude chciet nejaku krv, budu musiet predhodit nejakych obetnych barankov a to rovno ludi z vedenia
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Svet