SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Záujem diskofilov o kvalitu stúpa. Pozrite si výrobu gramofónov v Česku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

V tejto súvislosti vôbec nie nepodstatné

http://www.osel.cz/6920-iq-evr...

Ochvíľu bude trendy petrolejová lampa.
 

Nemyslím si...

Nuž to asi ťažko.
Málokto z dnešných 40-50 ročných si doma po večeroch svietil petrolejkou, mnohí si ale pamätajú na svoj prvý gramofón. Možno ho majú aj niekde odložený a ak nie, potom aspoň gramoplatne.
S intelektom to nemá nič, je to návrat k "starým časom". Nostalgia.
Počúvať hudbu z gramofónu - to je celý rituál.
Zapnúť, vybrať platňu, položiť, očistiť, prenoska, praskanie...
Kde sa hrabú empétrojky, kde sú cédéčka?
Je to asi taký rozdiel, ako fajčiť cigarety, alebo cigary. Alebo ako piť borovičku či bourbon.
Ľudia už zabudli vychutnávať okamihy života. Gramofón im v tom môže pomôcť.
 

1/3 Ako pises

Pustit si LP je ritual.
Prehra sa jedna strana, cca 25 minut, potom treba vstat z pohodlia kresla, platnu otocit, vypocut si druhu stranu a po dohrati hladat v kope platni, ze co si dalej prehram. Proste, cely vecer je ritual.
;-)
Priznam sa, uz davno som to neurobil. Teraz si pustim cez VLC nejake internetove radio s hudbou, ktora ma prave zaujima. Proste, tato digitalna era je jednoducha a pohodlna. Analogicky by som to prirovnal k tomu, ze si mozem na nete pozriet obrazky ake chcem, ale ist na vystavu obrazov do galerie, to je uz udalost.
No a pre moznost takej udalosti sa nezbavujem svojej zbierky LP platni.
 

Asi ide naozaj o ten rituál/rutinu

(Nemusí byť nutne gymnastická.) Čistý zisk z toho je, že málo/nijako propagované návyky lebyť len TV naorganizovaným človekom a podpora prevažne intelekt. skúseností v tomto smere sú na rozdiel od pravidelných seriálov hraných akoby mimozemšťanmi (už len skafandre chýbajú) a v lepšom prípade psychologicky dôkladne nafilmovaných diel s cvičeniami ako dlhé sledovania zabíjania nepriateľov, hrdinky s nevybrateľnou striekačkou nad kolenom a tajným patentom zabitia nepriateľa pomerne slabšie organizované.
Teda hoci i vizuálni, ale niekedy aj v tlmených farbách, a premýšľaví hudobní skúmatelia svojho vnútorného života (ako sa vraví v RND) uspôsobilí na takúto činnosť, si urobia pri gramofónoch jednoducho menej škody (prípadne im to treba vedieť absolútne detailne a netechnicky zdôvodiť, aby sa tak nejako "socializovane" nerozhodli "akoby po vojensky" ináč). Kolektívy záujemcov o kultúrne poznačenú činnosť s hudobnými nosičmi môžu byť niekedy i (približným a nie celkom presným) nacvičovaným rituálom ochrany pred vonkajšími manipulátormi a (anti)citovými upírmi, často pôsobiacimi v ich skrývanom ťažkom stave nepriamo a ukazujúc inam (najmú ak svoju nadradenosť či nevedomosť ľudí majú celkom istú a pomocníkov s takticky konfliktne rozdelenými pozíciami tiež). Je to aj o používaní vlastnej hlavy (pun not intended).
Napokon ide vždy o chvíle pokoja a bezpečia vo výsledku, nielen "odpočinku" a nejakej iba útechy.
Podobne návyk (zlozvyk?) vyvolávať fotografie doma na stole vo vodných roztokoch pre dostatočne počítačovo či iank zmagoreného človeka nemusí byť hned riešením, ku ktorému má mechanicky zmysel vrátiť sa s nejakým okamžitým výsledkom. Kto mal šťastie, môže sa nejakej súvisiacej problematike venovať, kto mal mať nešťastie, môže v skúmanej téme napr. pokračovať hoci aj o 30 rokov - v novom prípade možno napr. nie odovzdane s jednou špecializovanou knihou, ale s viacerými zdrojmi. Keďže to ale stojí trochu času a ľudia sú stále zamestnaní, TV väčšinou vyhráva.
 

 

Je vidieť, že tomu vôbec nerozumieš.
Ten, komu "klesá IQ" (podľa Tvojho článku) sú predovšetkým zvukári a majitelia hudobných vydavateľstiev, ktorí zámerne znehodnocujú zvuk súčasných nahrávok. Hovorí sa tomu "Loudness War". Výsledkom ich diletantstva je, že aj zastaralá a nedokonalá LP z 80-tych rokov hrá lepšie, ako súčasné "reamstrované" CD.
http://diit.cz/clanek/road-to-...

Je to hlavne súčasný nekvalitný mastering hudobných nahrávok, ktorý podnietil opätovný predaj LP a rozvoj výroby gramofónov. Ak by hudobné vydavateľstvá boli schopné (hlavne ochotné, lebo technické prostriedky k tomu majú) ponúknuť kvalitný zvuk na CD, tak by situácia bola iná. Pre väčšinu tu nejde o nejakú "hipsterskú" módu, ale o kvalitu.
 

 

ono zalezi ake platne vlastnis. nie som expert, ale videl som o tom zaujimave video. najlepsie platne boli tusim vraj v 70-tych rokoch ked bola technologia platni na vrchole. neskor prisli kazety a CD a platne isli kvalitou dole. rovnako 50-60 roky, vtedy nemali este vyvinute technologie na vyrobu platni. co sa tyka dnesnych LP, vela z nich je tlacenych z rovnakeho zdroja (master nahravky) ako CD, ktory je casto zdigitalizovany. cize mas zdroj v digitalne podobe, s "orezanymi" frekvenciami a hodis to na analogovu platnu - pridana hodnota nulova prave naopak, dostavas vsetky nevyhody LP platne ale vyhody ziadne, lebo zdroj nie je analogovy. nehovoriac o cenach novych LP v porovnani s CD alebo o tom, ze kazdym prehratim platne sa ti mechanicky opotrebuvava. ak si idem kupit novy album tak jednoznacne CD.
 

 

V 70-tych aj 80-tych rokoch boli vydávané zvukovo kvalitné LP (výnimky sa našli, ale nešlo o zámer). Aj nástup CD v polovici 80-tych rokov bol sprevádzaný zameraním na kvalitu (viď v článku vyššie spomínaný album Dire Straits). Začiatok 90-tych rokov znamenal ukončenie vydávania nových LP a bolo to obdobie "divokej digitalizácie". Nie všetko sa vydarilo (išlo vtedy o novú technológiu, ktorú nie každý zvládol), ale väčšina CD z toho obdobia je dnes vysoko cenená. Až v cca polovici 90-tych rokov sa rozmohlo šialenstvo Loudness War a návrat k LP a ku gramofónom. V rôznych hudobných štýloch je to iné, ale do dnešného dňa sa to stále zhoršuje. Na otázku "prečo?" zvyknú hudobné vydavateľstvá odpovedať, že sa prispôsobujú "trendu" počúvania hudby v mobiloch, iPadoch, MP3 prehrávačoch..., kde je vraj kvalitný zvuk s vyššou dynamikou nežiadúci. Na ďalšiu logicky vyplývajúcu otázku, ako sa tie CD v mobiloch, IPadoch, MP3 prehrávačoch... vlastne prehrávajú, mi zatiaľ nikto nedokázal odpovedať :)

Vydávanie nových nahrávok na LP tiež považujem za anachronizmus, ale fakt je, že vo väčšine prípadov sa používa iný mastering. Kvalitnejší zvuk s vyšším dynamickým rozsahom sa používa pri lisovaní LP a ten menej kvalitný je určený pre technicky dokonalejšie médium - CD. Proste šialenstvo.
Ako príklad by som uviedol LP saxofonistu Nikolaja Nikitina, ktoré je výberom z CD z predchádzajúceho obdobia, takže sú na ňom tie isté skladby, ako na CD. LP má priemerný dynamický rozsah 13 dB, CD majú priemer 10 dB:
http://dr.loudness-war.info/al...

Pred pár rokmi som riešil poruchu svojho starého gramofónu. Uvažoval som o tom, že by som gramofón úplne vyradil a zbierku LP by som nahradil CD-čkami. Ovšem to, ako Forza Music (Opus) znehodnotila významnú časť slovenskej hudobnej histórie, je na zaplakanie. Jediným kvalitatívne prijateľným riešením bolo kúpiť nový gramofón (Pro-Ject) a udržiavať zbierku LP tak, aby čo najdlhšie vydržala.
Porovnanie DR nepotrebuje komentár. Rozdiel vo zvuku musí počuť aj "hluché poleno".
Collegium Musicum:
http://dr.loudness-war.info/al...
Fermáta:
http://dr.loudness-war.info/al...
 

Toto predsa nedáva žiaden zmysel

O "Loudness war" som počul, a je to reálny problém. Nemá to však absolútne nič spoločné s tým, či ide o digitálnu alebo analógovú reprodukciu. Osekať dynamiku môžeš rovnako "úspešne" na analógu, ako na digitále.

Naopak - akúkoľvek analógovú kvalitu si schopný na digitále nielen dosiahnuť, ale s veľkým náskokom prekonať. A to práve skrz lepší dynamický rozsah digitálu. A nech mi nik nehovorí o vzorkovaní a podobných nezmysloch - antialiasové filtre sú dávno súčasťou digitálnej reprodukcie.

Mňa sa toto vlastne netýka : ja ako poslucháč vážnej hudby sa sťažovať nemôžem. Našťastie, drvivá väčšina vážnej hudby sa totiž - našťastie - vydáva v digitálnej kvalite. Pri vážnej hudbe - ktorá potrebuje naozaj veľký dynamický rozsah - totiž oné šumy a praskania naozaj vadia.

Gramofóny a elektrónky a podobné nezmysly sú len prostriedok na vyťahovanie peňazí z vrecák hipsterov.
 
Hodnoť

 

Kua. Niet nad stary dobry neznicitelny technics 1200 mk5. Len skoda ze Matsushita zrusila cely Technics :(
 

Technics sa vratil...

ale tie komponenty, sktorymi prisli a hlavne cenova uroven aku nasadili uz nema nic spolocne so starym Technics, ked mali v ponuke audio komponenty aj v nizsich cenových reláciách...teraz to skor vyzera, ako keby chceli este "vytlct" od klientov prachy z nostalgie ku znacke....info napr tu:
http://vat.pravda.sk/obraz-a-z...
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

Technics a High End?

no to asi nemyslis vazne...to, ze mali par komponentov aj v cenových reláciách high end komponenntov neznamena, ze Technics predstavoval High End Made in Japan, tam su a boli ine znacky(Accuphase, Luxman, atd...) Technics bol podobna znacka ako Denon, Kenwood, Sony, Yamaha, Aiwa,Toshiba, Akai a kopec dalsich znaciek, ktore produkovali vyrobky od strednej triedy az po vyssiu triedu so striedavými ambíciami konkurovat aj High End komponentom, ale nikdy sa nespecializoval Technics na High End komponenty...a len pre tvoje info Philips uz nema s Marantz-om nic spolocne, uz davnejsie to predal...
 


Najčítanejšie na SME Svet