SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Za pádom lietadla AirAsia je palubný počítač a reakcia posádky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a co na to konspiracna uderka?? ja viem nie je to USA ani Rusko ale predsla len dajaka sprava z Prirucky mladeho konspiratora by bola namieste.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

klidek,

daj im ste 15-20 min, asi dnes nemaju svoj den
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Skutočný problém bola až reakcia posádky, technický problém bol podružný. Zdá sa, že je to ďalšia smutná reinkarnácia AF447 s FO tradične ťahajúcim sidestick ako cvičená opica, ignorujúc základné letové prístroje a zabúdajúc, že v alt. law je už ochrana letovej obálky limitovaná.

http://www.pprune.org/rumours-...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujeme, áno, si super, si odborník, teraz to skús preložiť pre ľudí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Stručné zhrnutie: úplne nepatričná skratová reakcia kopilota na relatívne bežnú a trénovanú (obzvlášť po AF447) situáciu.

Ak ťa zaujíma podrobnejší rozbor, prebehni si napr. komentovaný prepis CVR z AF447:
http://www.popularmechanics.co...

A nie, kvalifikovaný odborník nie som, no od pilotov by som čakal, že kvalifikovaní budú, že nebudú v krízovej situácii jednať prvoplánovo a skratovo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To by som aj ja očakával. Inak, z toho linku, čo si dal vyššie, dobre som pochopil, že sa kapitán snažil prebrať riadenie (prioritu svojej páky?) a kopilot si ho vždy prebral naspäť? Takže kapitán vedel, čo treba robiť a kopilot to dodrbával? To sa nevedeli dohodnúť? A nemá mať kapitán vždy pravdu?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No to už sú tie nezamýšľané side efekty human-machine rozhrania. Pri klasickom mechanickom riadení a spriahnutých baranoch jeden pilot videl (a cítil), čo robí druhý. Pri FBW a sidestickoch to tak nie je, je tam priorita cez tlačítko alebo sa vstupy priemerujú (od istej doby aspoň so strojovým upozornením na "dual input", ktoré sa dá ale v zmätku prehliadnuť).

K tomu sa ešte pridáva to, že kým je všetko v poriadku, dá sa airbus pilotovať aj úplne necitlivým a bezmyšlienkovitým narábaním so sidestickom, pretože počítačová ochrana letovej obálky zabezpečí len také akcie riadiacich plôch, aby boli dodržané nadizajnované limity. Pri výpadku alebo zhoršení kvality senzorických dát alebo detekovaných poruchách aktuátorov alebo riadiacich jednotiek sa to automaticky prepne do iného režimu s redukovaným rozsahom ochrán, kde pilot úplne rovnakými akciami, ktoré by boli pri "normal law" režime prijateľné, môže spôsobiť prúser (bez toho, aby si to v kritickej situácii uvedomil).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ch ked su clanky o leteckych nehodach alebo akychkolvek leteckych problemoch tak sa tu napriek tomu ze su to tragicke pribehy dobre bavim na vsetkych tych diskusnych prispevkoch vsetkych tych leteckych expertov. Ale tie tvoje vyzeraju ako keby si tomu naozaj rozumel. Odkial mas take info ? si pilot ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...dokáže dnes ešte

...pilot zvládnuť full manual riadenie alebo sa len vezie ako pasažier ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Problém je tá potreba rýchlej a nečakanej adaptácie z pohodového rutinného "vezenia sa" (čo zažívajú 99% pracovného času) na sústredené riešenie krízovej situácie (resp. aspoň správne zorientovanie sa v situácii). Niekto to v realite zvládne, niekto nie a pri tréningu sa evidentne nedarí úplne spoľahlivo odlíšiť, do ktorej kategórie bude dotyčný patriť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...čiže strácajú

...pri rutinnej prevádzke ostražitosť a schopnosť správne reagovať ?...to nie je teda zrovna upokojujúce zistenie
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja by som povedal, že väčšina pilotov dokáže adekvátne reagovať a doviesť lietadlo aj pri komplikáciách bezpečne na zem. Denne sa na lietadlách vyskytnú desiatky porúch, či iných "issues", ktoré piloti vyriešia, ale o tom sa samozrejme nepíše (pokiaľ sa nejedná napr. o zázračné pristátie na vode a pod). No a potom sa samozrejme nájde pár pilotov, ktorí adekvátne reagovať nedokážu a svojím konaním prispejú k tomu povestnému "reťazcu udalostí", ktoré v konečnom dôsledku vedú k nehode.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...no veď

...o tom tu klábosíme že či to prílišné spoliehanie sa na riadiace systémy nedegraduje schopnosti pilotov skutočne vykonávať svoju prácu za každých okolností k čomu ich nakoniec predurčuje aj výcvik...nepaušalizujem ale niečo na tom podľa mňa bude a samozrejme tie otázky sa vynárajú práve pri zlyhaniach posádky
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

1/3

Ja ako laik verím tomu, že to zvládne, ale pri stave súčasných technológii už na to nie je navyknutý, takže ak dôjde k nejakej poruche, môže nastať skratové konanie a nešťastie je na svete. Piloti môžu mať akúkoľvek skvelú prípravu (aj keď v prípade ázijských nízkonákladových aerolínii môžme o tom oprávnene pochybovať), ale koniec koncov sú to iba ľudia - ak sa k zlyhaniu technológie pridá aj zlyhanie ľudského faktora, nešťastiu nemožno zabrániť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

tak prrrr

AirAsia nie je "nejaka azijska nizkonakladovka, ale bola niekolko krat vyhlasena za najlepsiu nizkonakladovku na svete!!!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

to je ako z tempomatom

ked idem 300km po dialnici a tukam si len do volantu, tak sa mi uplne bezne stava ze zabudnem ze mam brzdu v tom najnevhodnejsom case :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pilot sa vezie ako pasažier v business triede, ak keď sa vyskytne niečo nepredvídané, tak začne listovať a hľadať v manuáli, čo má robiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Super chlpci, čo vedia z rozmláteného lietadla zistiť, že bol na vine počítač.
Môj počítač v servise nevedeli ani naštartovať, a bol celkom pokope, musel som kúpiť nový.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Svet