Pelhřimov 2. apríla (ČTK) - 64-ročný pilot Karel Picmaus z Třebíča má na svojom konte 100 602 štartov, čo je absolútny český rekord. Po dôkladnej kontrole dokladov bol 2. apríla zapísaný do Českej databanky rekordov. Picmaus za 47 rokov nalietal 12110 hodín, uviedol prezident agentúry "Dobrý den" a správca databanky Miroslav Marek. Pokiaľ by sa počtárom pomer rokov, štartov a hodín "nezdal", ponúka sa jednoduché vysvetlenie: s práškovacím lietadlom Čmelák sa dá odštartovať aj stokrát za jediný deň. Rekordne krátky let trvá tri minúty.
Čerstvý rekordman sa narodil v Třebíči a je, ako povedal ČTK, tamojší patriot. Výcvik na bezmotorových lietadlách zahájil v aeroklube v Křižanove v apríli 1961, na motorových, ako branec pre armádu, o rok neskôr. Od tej doby lietal na 23 typoch lietadiel od vetroňov Pionýr, Šohaj, Orlík, či Blaník cez motorové Metasokol, Čmelák, Dromader, Zlín až po Cessnu či An-2. Sám teraz vlastní ultralight Fox.
Najviac hodín má nalietané na Čmeláku. Podľa predpisov môže jeho pilot za deň vzlietnuť maximálne osemdesiatkrát, ale pod tlakom poľnohospodárov sa štartovalo aj stokrát, priznal Picmaus. Do malého Čmeláku Z-37 sa vojde 600 kilogramov hnojiva, do "Turba" tona, Dromader sa zdvihne do vzduchu s 2,5t nákladu. Jeden let, ak to išlo naozaj rýchlo, bol trojminútový. To ak pole bolo blízko a na rastliny sa aplikovala väčšia dávka hnojiva. Jeden let "práškarov" s herbicídmi, fungicídmi a inými chemikáliami trvá od troch do desiatich minút, zhrnul. Obzvlášť rád spomína na vápnenie lesov v Beskydoch a v Krušných horách.
Ťažkých chvíľ zažil Picmaus vo vzduchu veľa, skutočne núdzovo pristál dvakrát. Raz kvôli technickej poruche na Brigadýre, druhýkrát, s čím sa nerád chváli, mu "v zápale boja došlo palivo" a musel pristáť ešte s 800 kilogramami hnojiva. Dvakrát strhol s lietadlom elektrické vodiče. Trošku kuriózne drôty, ktoré dvakrát denne podchádzal cestou na materskú základňu, kde mal ubytovanie a letisko.
"Práškari, to sú piloti, ktorí sú majstrami techniky pilotáže. Pohybujú sa do výšky 50 metrov nad zemou. Nad obilím lietame v troch až piatich metroch nad zemou. Musíte riadiť to lietadlo tak, aby nespadlo, avšak taký dopravný či vojenský pilot má autopilotov. Vzlietne do veľkej výšky a potom to letí samo a niekde s tým pristane. My štartujeme a stále kormidlujeme, tí ľudia sú potom vytrénovaní," popísal. Napriek tomu sa za jeho pôsobenia v Česku zabilo 32 pilotov práškovacích lietadel.
Picmaus lietal aj vyhliadkové lety s An-2, viezol zástupcu generálneho štábu Rakúska, či viedenského arcibiskupa. Rád by si zalietal na nejakej stíhačke z druhej svetovej vojny, ako je P-51 Mustang alebo Spitfire.
Súhlasí s hudebníkom Michalom Kocábom, podľa ktorého je lietanie najkrásnejšia vec na svete. "Pocit slobody a voľnosti vo vzduchu je neopísateľný; každý let je originál, nikdy nie sú dva lety rovnaké, pretože nikdy nie je rovnaké počasie a podmienky, aj tých 100 000 letov je 100 000 originálov, je to nádhera...," vyznal sa český pilot-rekordman.