Reklama na tabakové výrobky sa stále zameriava na deti

Boston 16. augusta (TASR) - Tabakové spoločnosti nedodržujú dohovor z roku 1998 o zastavení propagácie cigariet deťom, tvrdí štúdia reklamy tabakových ...



Boston 16. augusta (TASR) - Tabakové spoločnosti nedodržujú dohovor z roku 1998 o zastavení propagácie cigariet deťom, tvrdí štúdia reklamy tabakových výrobkov v 38 amerických časopisoch.

Tabakové spoločnosti si aj naďalej kupujú reklamný priestor v časopisoch pre mládež, kde propagujú značky cigariet obľúbené u mladých ľudí. Vyplýva to z výsledkov správy Charlesa Kinga z Harvardskej obchodnej školy a Dr. Michaela Siegela z Bostonskej univerzity, ktorú zverejnili v najnovšom čísle odborného časopisu New England Journal of Medicine.

Dvojica vedcov porovnala reklamu pred a po dohode medzi spoločnosťami a právnymi zástupcami 46 amerických štátov. Podľa dohovoru nemôžu výrobcovia cigariet v reklame, propagácii alebo marketingu tabakových produktov podniknúť žiaden krok k zameraniu sa na mládež. Podľa amerických Centier pre kontrolu a prevenciu chorôb pritom v USA začína každý deň fajčiť asi 3000 detí.

Výskumníci pri zisťovaní dodržania dohovoru zistili, že hneď po jeho uzavretí sa zvýšilo množstvo finančných prostriedkov na reklamu troch značiek cigariet obľúbených u mladých ľudí - Camel, Marlboro a Newport - v mládežníckych časopisoch na 67,4 milióna dolárov. Táto suma sa v roku 2000 znížila na 59,6 milióna, čo je však aj pri zohľadnení inflácie stále viac, ako množstvo financií využitých na tento účel štyri roky pred dohodou.

Okrem toho vedci zistili, že pred i po dohovore vynaložili tabakové spoločnosti nepomerne viac peňazí na reklamu mladými ľuďmi používaných značiek cigariet v časopisoch určených pre nich. V minulom roku výrobcovia dali približne 20 miliónov dolárov na reklamu každej z troch spomenutých "mladých" značiek, avšak menej než šesť miliónov na iné značky orientované na dospelých (Basic, Winston či Virginia Slims). Rovnako výrobcovia reklamy umiestňujú v trvalo vyššej miere v mládežníckych časopisoch.

Podľa bývalého riaditeľa amerického Úradu pre potraviny a lieky Davida Kesslera a Matthewa Myersa z Národného centra pre deti bez tabaku sú "mladé osoby naďalej bombardované tabakovým marketingom". Podľa ich údajov sa rok po podpise dohody zvýšili výdavky výrobcov cigariet na marketing o 22 percent na rekordnú sumu 8,24 miliardy dolárov. Rovnako prudko vzrástlo využívanie bezplatných darčekov, ktoré sú pre mladých ľudí príťažlivé.

Len päť percent z týchto peňazí dostávajú jednotlivé štáty v rámci dohody na prevenciu fajčenia. Na pokrytie nákladov spojených s prevenciou by však bolo potrebných najmenej 20 percent.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 688
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 214
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 376
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 130
  5. Kam do tepla v januári? 1 802
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 400
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 331
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 861

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

V Mexiku zavražili v minulom roku rekordný počet ľudí

Mexickí vyšetrovatelia zaznamenali viac ako 29-tisíc prípadov vrážd.

Macedónci vyšli do ulíc, albánčinu ako úradný jazyk nechcú

Demonštranti tvrdia, že povolením dvojjazyčnosti by došlo k podkopaniu macedónskej jednoty.

Zeman nechce predčasné voľby, je za menšinovú vládu

Český prezident uprednostňuje projekt menšinovej vlády s podporu strán ČSSD, komunistov alebo SPD.

Madrid chce zadržať Puigdemonta, ak vycestuje do Dánska

Carles Puigdemont by mal na univerzite v Kodani vystúpiť ako hosť.

Turecké útoky v Sýrii pripravili o život 18 ľudí

Turci začali ofenzívu proti Kurdom.