
Boston 16. augusta (TASR) - Tabakové spoločnosti nedodržujú dohovor z roku 1998 o zastavení propagácie cigariet deťom, tvrdí štúdia reklamy tabakových výrobkov v 38 amerických časopisoch.
Tabakové spoločnosti si aj naďalej kupujú reklamný priestor v časopisoch pre mládež, kde propagujú značky cigariet obľúbené u mladých ľudí. Vyplýva to z výsledkov správy Charlesa Kinga z Harvardskej obchodnej školy a Dr. Michaela Siegela z Bostonskej univerzity, ktorú zverejnili v najnovšom čísle odborného časopisu New England Journal of Medicine.
Dvojica vedcov porovnala reklamu pred a po dohode medzi spoločnosťami a právnymi zástupcami 46 amerických štátov. Podľa dohovoru nemôžu výrobcovia cigariet v reklame, propagácii alebo marketingu tabakových produktov podniknúť žiaden krok k zameraniu sa na mládež. Podľa amerických Centier pre kontrolu a prevenciu chorôb pritom v USA začína každý deň fajčiť asi 3000 detí.
Výskumníci pri zisťovaní dodržania dohovoru zistili, že hneď po jeho uzavretí sa zvýšilo množstvo finančných prostriedkov na reklamu troch značiek cigariet obľúbených u mladých ľudí - Camel, Marlboro a Newport - v mládežníckych časopisoch na 67,4 milióna dolárov. Táto suma sa v roku 2000 znížila na 59,6 milióna, čo je však aj pri zohľadnení inflácie stále viac, ako množstvo financií využitých na tento účel štyri roky pred dohodou.
Okrem toho vedci zistili, že pred i po dohovore vynaložili tabakové spoločnosti nepomerne viac peňazí na reklamu mladými ľuďmi používaných značiek cigariet v časopisoch určených pre nich. V minulom roku výrobcovia dali približne 20 miliónov dolárov na reklamu každej z troch spomenutých "mladých" značiek, avšak menej než šesť miliónov na iné značky orientované na dospelých (Basic, Winston či Virginia Slims). Rovnako výrobcovia reklamy umiestňujú v trvalo vyššej miere v mládežníckych časopisoch.
Podľa bývalého riaditeľa amerického Úradu pre potraviny a lieky Davida Kesslera a Matthewa Myersa z Národného centra pre deti bez tabaku sú "mladé osoby naďalej bombardované tabakovým marketingom". Podľa ich údajov sa rok po podpise dohody zvýšili výdavky výrobcov cigariet na marketing o 22 percent na rekordnú sumu 8,24 miliardy dolárov. Rovnako prudko vzrástlo využívanie bezplatných darčekov, ktoré sú pre mladých ľudí príťažlivé.
Len päť percent z týchto peňazí dostávajú jednotlivé štáty v rámci dohody na prevenciu fajčenia. Na pokrytie nákladov spojených s prevenciou by však bolo potrebných najmenej 20 percent.