Londýnsky starosta prehral spor o metro

Londýn 10. augusta (TASR) - Už viac ako rok má Londýn nového starostu, labouristického rebela Kena Livingstona. Ten obyvateľom hlavného mesta Británie ...

Londýn 10. augusta (TASR) - Už viac ako rok má Londýn nového starostu, labouristického rebela Kena Livingstona. Ten obyvateľom hlavného mesta Británie sľúbil lepšiu a modernejšiu podzemnú dráhu. Najal si na to dokonca amerického experta, ktorému sa podarilo vytvoriť jeden z najlepších systémov metra v New Yorku.

Londýnske metro - aspoň niektoré jeho linky - majú totiž veľmi zlú povesť. Sú prepchaté, nespoľahlivé, v lete sa tam nedá dýchať a ako tvrdia niektorí odborníci, sú tiež nebezpečné. Je to totiž najstaršia podzemná dráha na svete. Prvá linka na takmer sedem kilometrovej trase z londýnskeho nádražia Paddington do stanice Farringdon Street začala premávať už v roku 1863.

Vtedy sa metro budovalo ešte tesne pod povrchom a tak kde to nebolo nutné, viedla trasa i nad zemou, okrem iného aj preto, že vozy s cestujúcimi ťahala parná lokomotíva. Vôbec prvý elektrizovaný úsek podzemky dostalo britské hlavné mesto až v roku 1890, spojoval London City so štvrťou Stockwell na juhu mesta. Dnes je súčasťou Northern Line, ktorú však Londýnčania prezývajú Misery Line - každý, kto ňou cestuje musí totiž počítať s nejakou tou "mizériou" - najčastejšie s meškaním.

Livingstone chce teda všetkých 13 trás podzemnej dráhy zmodernizovať. Rovnaký plán má aj britská vláda, až na to, že sa rozhodla financovať opravy a rekonštrukcie nielen z verejných, ale tiež zo súkromných prostriedkov. Kabinet Tonyho Blaira navrhol, aby sa časť podzemky sprivatizovala a z výnosu sa financovala modernizácia.

Tento návrh sa však starostovi ani trochu nepáčil a keď niekoľko mesiacov trvajúce rokovania s vládou nikam neviedli, obrátil sa na súd. Každé vládne, ministerské či úradné rozhodnutie je v Británii napadnuteľné. Ale sudca dal za pravdu vláde, pretože stav metra a jeho modernizácia je záležitosťou centrálnych úradov.

Ken Livingstone prijal súdnu prehru trochu neochotne. Obáva sa, že po privatizácii niektorých úsekov bude podzemná dráha rozdelená na fragmenty a jej prevádzka neefektívna.

Podľa vládneho návrhu dostanú súkromné spoločnosti do prenájmu koľajnice a signalizačné zariadenie, len vlakové súpravy zostanú verejným vlastníctvom. Odbory, ktoré združujú zamestnancov metra, sú však proti tomu a pohrozili štrajkom.

A ani obyvateľov Londýna tieto plány veľmi nenadchli. Po podobnej privatizácii železníc, keď sa niektoré úseky tratí a signalizácia dostali do rúk súkromným spoločnostiam, došlo k viacerým železničným nešťastiam - neraz práve kvôli zlyhaniu signalizácie či technickým poruchám na trati.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

Neprehliadnite tiež

Svet

Španielska vláda zhabala referendové hlasovacie lístky

Okrem nich polícia zhabala pri zásahu v sklade neďaleko Barcelony aj informačné cedule s nápismi.

Svet

Ukrajina žiada OSN o čo najskoršie vyslanie mierovej misie

Porošenko povedal, že Rusko a Ukrajina sa usilujú o úplne odlišné veci.

Svet

Trumpov návrh presídľovať utečencov bližšie k ich domovu rozhneval Libanon

Predseda libanonského parlamentu vyhlásil, že im nie je do smiechu.

Svet

Pri Varšave sa začalo medzinárodné vojenské cvičenie, nechýbajú ani Slováci

Podľa štátneho tajomníka netreba cvičenie vnímať ako reakciu na rusko-bieloruské manévre Zapad.