Moskva 9. augusta (TASR) Ruské vojenské námorníctvo skúma možnosť, že únik peroxidu vodíka, ktorý sa používa na pohon torpéd, mohol byť na príčine explózie, ktorá potopila jadrovú ponorku Kursk 12. augusta minulého roka a zabila všetkých 118 členov posádky. Informoval o tom viceadmirál a zástupca veliteľa ruského vojenského námorníctva Michail Barskov.
Britská televízna a rozhlasová spoločnosť BBC uviedla, že videla tajné dokumenty dávajúce do možnej súvislosti experimentálne torpédo s použitím peroxidu vodíka a haváriu britskej ponorky HMS Sidon, ktorá si v roku 1955 vyžiadala 13 životov námorníkov.
Existuje domnienka, že unikajúca chemická látka zreagovala s určitou kovovou súčasťou vo vnútri ponorky, čo spôsobilo požiar a ten následnú detonáciu torpéda. Peroxid vodíka sa používa na dosiahnutie čo najpriamejšieho smeru podmorskej strely.
Británia po nehode z roku 1955 prestala pridávať peroxid vodíka do torpédového paliva. Podľa vyjadrenia dizajnéra Kurska a takmer všetkých ruských jadrových ponoriek Igora Spasského, ho Rusko naďalej používa.
"Posúdili sme britské dáta," vyhlásil viceadmirál Barskov, pričom urobil len nepatrnú narážku na londýnsku vládu za zverejnenie údajov až tento týždeň, takmer pol storočia po havárii. "Neodmietame túto možnosť," podčiarkol.
Ruskí predstavitelia uviedli, že prvú explóziu na palube Kurska, ktorá ho poslala na morské dno, pravdepodobne spôsobil výbuch cvičného torpéda v jednej z predných torpédových komôr. Keď ponorka vrazila do dna v arktických vodách Barentsovho mora, detonovalo niekoľko ďalších torpéd. Séria explózii vyslala ohnivú guľu a otrasy cez vnútro ponorky, čo zahubilo väčšinu posádky.
Ruská vláda však stále skúma, čo vyvolalo prvú explóziu. Teórie siahajú od vnútornej poruchy až po kolíziu s podmorskou mínou z čias druhej svetovej vojny alebo západnou ponorkou.
Admiralita ruského námorníctva v stredu v Londýne obhajovala zámer odstúpiť od pôvodného plánu a nechať ťažko poškodenú provu po jej oddelení od ponorky na morskom dne. Chce tak spraviť aj napriek tomu, že prvá sekcia by mohla obsahovať najdôležitejšie stopy potrebné k odhaleniu príčiny katastrofy. Prednú časť ponorky sa mala vytiahnuť neskôr počas samostatnej operácie.
Argumentom ruského velenia je, že prvé oddelenie vraku môže obsahovať nevybuchnutú muníciu. Tá by mohla viesť k ďalšej pohrome.
Ruskí a zahraniční záchranári v stredu zavŕšili prípravy na odrezanie asi 20 metrov prednej časti Kurska. V priebehu dnešného dňa sa začne s náročnou fázou oddeľovania provy plavidla od jeho zvyšku. Podľa odhadov sa tento krok má ukončiť do 15. septembra. Potom môže začať vyťahovanie samotného Kurska.
Záchranári v polovici septembra vyzdvihnú hlavnú časť trupu ponorky pomocou 26 hydraulických zdvíhacích jednotiek ukotvených na obrovskom pontóne a celá sústava sa odtiahne do neďalekého severoruského prístavu Murmansk.