aby vyzvali ľudí na účasť v referende. Podľa niektorých sociológov však môže mať takéto ovplyvňovanie zo zahraničia negatívny vplyv. Podľa iných by zasa mohli tieto návštevy pomôcť k zvýšeniu účasti na referende. Pútajú totiž pozornosť, médiá im venujú značný priestor a nahrádzajú tak oficiálnu kampaň, ktorá je takmer neviditeľná. A to aj napriek tomu, že už mala byť v štádiu maximálnej mobilizácie. A rozpačitý dojem z nej nevygumovali ani lídri všetkých parlamentných strán, ktorí vo vzácnej zhode vyzývajú svojich voličov na účasť na plebiscite.
Návštevy väčšiny premiérov však majú nesporne aj širší význam než iba upútanie pozornosti na referendum, píše Národná obroda. Gréci, Portugalci či Rakúšania nám totiž majú čo povedať o svojich skúsenostiach po vstupe do EÚ. Portugalci napríklad aj tým, že pred sedemnástimi rokmi vstupovali do únie s podobnými obavami ako Slováci a v porovnateľnej ekonomickej situácii. Napriek počiatočným problémom je dnes Portugalsko oveľa rozvinutejšie než pred vstupom. Portugalci už nemusia cestovať za prácou do bohatších krajín, ale nachádzajú uplatnenie doma. Umožňuje im to rast HDP, ktorý mali pri vstupe zhruba na úrovni 50 percent priemeru EÚ a dnes sa dopracovali na 75 percent. Zároveň sú pre nás príkladom, že toľko spomínaný povstupový cenový šok je možno väčším strašiakom, ako si zaslúži.
Referendum bude podľa ústavy platné iba vtedy, ak sa na ňom zúčastní 50 percent oprávnených voličov plus jeden. A toto treba ľuďom do piatku a soboty vysvetliť. Ak to zvládneme aspoň tak ako Litovčania a lepšie ako Maďari, otvorí sa nám brána do únie. Vtedy nastane tá správna chvíľa celý rok ľuďom vysvetľovať, čo nás presne čaká a ako Európa funguje, uzatvára Národná obroda.