Frankfurt n/Mohanom 29. júla (TASR) - Svetoznámy džezový pianista, Američan Keith Jarrett (56), ktorý od polovice 90-tych rokov trpel na syndróm chronického vyčerpania, infekčné ochorenie vyvolávajúce absolútnu apatiu, by po čiastočnom uzdravení a júnovom triumfálnom koncertnom návrate na scéne newyorskej Carnegie Hall, rád prispel k revolučnému rozvoju súčasného džezu.
Ako uviedol v rozhovore pre denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, stále ešte má bolesti končatín, aj keď sa zdá, že syndróm vyčerpanosti už prekonal. Posledné tri roky, po tom, čo začal opäť hrávať, začína každé vystúpenie s pocitom, že to môže byť jeho posledný koncert. "S týmto pocitom sa hrá inak," konštatoval a dodal, že za takýchto okolností musí vzniknúť aj niečo nové.
Podľa slov Keitha Jarretta to nové predstavujú jeho nahrávky Inside Out a Tokyo Tapes, ktoré nahral za doprovodu Garyho Peacocka (b) a Jacka DeJohnetta (dr).
Jednoducho som nemyslel na to, že treba byť aj ticho, povedal Keith Jarrett sebakriticky a dodal: Uvedomil som si, že som nedokázal prestať, musel som stále hrať.
V čase vrcholiaceho ochorenia padlo Jarrettovi zaťažko obrátiť stránku knihy, neskôr sa musel vlastne úplne nanovo učiť hrať na milovaný nástroj, pretože prsty si potrebovali osvojiť techniku a zapamätať si znova dovtedy zažité "grify".
Umelec, ktorý má na konte mimoriadne bohatú diskografiu a súčasne aj vôbec najpredávanejší sólový džezový opus všetkých čias (The Cologne Concert, predaných 3,5 milióna ks), už svoje staršie nahrávky nehodnotí pozitívne a má podľa vlastných slov dojem, že jeho osobný prínos k džezu musí byť väčší.
Keith Jarrett, ktorého meno je spojené s množstvom dnes už klasických opusov moderného džezu, v súčasnosti nekomponuje. Pripravuje však knižné pamäti, ktoré zrejme prinesú fanúšikom tohto hudobného žánru aj množstvo zaujímavých príbehov z prostredia jeho hviezd a zákulisia, ktoré sa verejnosti otvorí iba čas od času.