Moskva 27. júla (TASR) - Príčinou pádu ruskej vojenskej stíhačky Su-33 počas leteckej šou pri Pskove na severozápade Ruska 17. júla, pri ktorom zahynul uznávaný pilot Timur Apakidze, nebolo zlyhanie motora, ale chyba pilota po splnení fyzicky a psychicky náročného programu vysokej pilotáže. S odvolaním sa na neoficiálne závery vyšetrovateľov o tom dnes informovala ruská televízna stanica NTV.
Niektorí experti krátko po nehode, ktorá šokovala ruských armádnych pilotov, naznačili, že Apakidze, ktorý bol považovaný medzi ruskými pilotmi za eso, si po veľmi náročnom programe vystúpenia zvolil príliš riskantný spôsob pristávacieho manévru. Ten sa síce v armáde používa, ale väčšinou len v bojových podmienkach alebo v prípade technických problémov lietadla. Nemenovaní experti navyše upozornili, že Apakidze lietal v poslednom období málo, čo sa mohlo pod nehodou tiež podpísať.
Pilot Timur Apakidze lietal na všetkých typoch ruských vojenských lietadiel a patril medzi esá ruského vojenského letectva. V roku 1991 sa Apakidze stal prvým pilotom, ktorý pristál so strojom Su-33 na ruskej lietadlovej lodi a bol jedným z piatich ruských pilotov, ktorí na stíhačke dokázali urobiť vo vzduchu tzv. kobru - jeden z najťažších prvkov pilotáže, pri ktorom nadzvukový stroj takmer vypne motory a vo vertikálnej polohe sa vo vzduchu na moment zastaví.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) žab