Dva mesiace pred referendom, ktoré sa bude konať 8. júna, panuje v Poľsku chaos. Nie je napríklad jasné, ako dlho bude možné hlasovať. Mimovládne organizácie s pomocou médií chceli, aby referendum trvalo dva dni. Najväčším problémom by totiž mohla byť účasť, na platnom referende sa musí zúčastniť viac ako 50 percent voličov.
Kampaň v prospech vstupu vyvíja niekoľko inštitúcií. Vláda otvorila v každej obci informačné centrá o EÚ a zaplatila reklamy vo verejnoprávnej televízii, v ktorých vstup do únie odporúčajú podnikateľ, poľnohospodár a populárny DJ.
Vlastnú kampaň chystá tiež prezident Aleksander Kwaśniewski. Agituje aj občiansky sektor. S podporou Schumannovej nadácie sa napríklad s tvrdením „Som Európanom“ na okoloidúcich z bilbordov obracajú známi mladí herci. Menej viditeľná je agitácia radikálnej pravice, ktorá odmieta členstvo v únii. Tá svojim priaznivcom vysvetľuje, že hlas za vstup znamená hlas pre ľavicovú vládu Leszka Millera.
Autor: TOMASZ GRABIŃSKI, Wroclav pre SME