eným civilným lietadlom ovládaným iba nervovými signálmi. Signály snímal náramok ôsmimi "suchými" receptormi.
"Je to radikálne nová cesta komunikácie so strojom," povedal Charles Jorgensen, vedúci Laboratória nervového inžinierstva v Ames Researchcenter NASA. "Výsledok je dôkazom, že neuro-elektrická kontrola počítačov môže v niektorých aplikáciách nahradiť klávesnicu, joystick a myš."
Jorgensen vidí prednosť novej technológie v tom, že umožňuje prenos nervových signálov priamo do počítača a používateľ nad ním intuitívne prevezme kontrolu. Okrem letectva by technológia mohla nájsť uplatnenie aj v kozmonautike.
V simulácii zovrel pilot prsty ruky do päste a vo vzduchu robil pohyby akoby riadil lietadlo. Elektródy zaznamenávali nervové signály v jeho ruke a odovzdávali ich do počítača, ktorý signály premenil na riadiace povely. Počítač sa však ešte predtým musel naučiť pomocou programu pre nervové siete signálne vzory pilota. Tieto vzory sa menia napríklad vplyvom stresu alebo kofeínu. Napriek tomu pilot s lietadlom vždy bezpečne "pristál". offett Field 5. februára (TASR) - Bude človek v budúcnosti ovládať stroje nervovými signálmi pre svalové bunky? Prvý krok týmto smerom urobili vedci z Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), keď pripravili simuláciu, v ktorej pilot pristál s poškodeným civilným lietadlom ovládaným iba nervovými signálmi. Signály snímal náramok ôsmimi "suchými" receptormi.
"Je to radikálne nová cesta komunikácie so strojom," povedal Charles Jorgensen, vedúci Laboratória nervového inžinierstva v Ames Researchcenter NASA. "Výsledok je dôkazom, že neuro-elektrická kontrola počítačov môže v niektorých aplikáciách nahradiť klávesnicu, joystick a myš."
Jorgensen vidí prednosť novej technológie v tom, že umožňuje prenos nervových signálov priamo do počítača a používateľ nad ním intuitívne prevezme kontrolu. Okrem letectva by technológia mohla nájsť uplatnenie aj v kozmonautike.
V simulácii zovrel pilot prsty ruky do päste a vo vzduchu robil pohyby akoby riadil lietadlo. Elektródy zaznamenávali nervové signály v jeho ruke a odovzdávali ich do počítača, ktorý signály premenil na riadiace povely. Počítač sa však ešte predtým musel naučiť pomocou programu pre nervové siete signálne vzory pilota. Tieto vzory sa menia napríklad vplyvom stresu alebo kofeínu. Napriek tomu pilot s lietadlom vždy bezpečne "pristál".