Praha 20. marca (TASR) - Ministerstvo obrany Českej republiky od piatku ruší zákaz letov najmodernejších podzvukových stíhačiek L-159 ALCA, ktorý platil od tragickej havárie 24. februára, pri ktorej zahynul skúsený pilot. Informoval o tom český minister obrany Jaroslav Tvrdík. Zrušenie zákazu letov súvisí s objasnením príčin leteckého nešťastia.
Náčelník generálneho štábu Armády ČR Pavel Štefka potvrdil nedávne správy v tlači, že tragédiu zavinil pilot svojou chybou, keď zložitý manéver robil v malej výške.
"(Pilot) robil prvok už po niekoľký raz a dokonca na rovnakom mieste, ale začal s ním v menšej výške," uviedol šéf českého generálneho štábu.
Pred týždňom český denník Mladá fronta dnes (MFD) s odvolaním sa na členov vyšetrovacej komisie napísal, že analýza tzv. čiernej skrinky z havarovanej stíhačky L-159 ALCA potvrdila, že nehodu nespôsobila technická porucha, ale fatálna chyba pilotáže.
Pilot stíhačky sa s plne zaťaženým strojom odhodlal k riskantnému premetu v malej výške. Prudkým chybným manévrom dostal stroj do nezvládnuteľnej polohy a v rozhodujúci moment navyše aj znížil otáčky motora, uviedol denník.
Experti sa domnievajú, že pilot sa zľakol, hrubú chybu si uvedomil, a aj preto neoznámil problémy rádiom, ani sa nekatapultoval. Chyba bola podľa nemenovaného skúseného armádneho pilota natoľko fatálna, že by sa manéver nedal úspešne zvládnuť ani s oveľa výkonnejšou stíhačkou F-16.
Vyšetrovacia komisia si stovky údajov z čiernej skrinky havarovaného lietadla prehrala na špeciálnom prístroji L-test, ktorý umožňuje zobraziť lietadlo a spätne demonštrovať všetky kritické manévre stroja pred haváriou.
Stíhačky L-159 ALCA boli do výzbroje českého letectva zaradené minulých rokoch v rámci rozsiahleho programu modernizácie. Do konca decembra 2002 české vzdušné sily dostali 58 jedno- a dvojmiestnych strojov, v tomto roku očakávajú ďalších 14 lietadiel.
Podzvuková stíhačka L-159 dosahuje maximálnu rýchlosť 936 kilometrov za hodinu a má dolet 1570 kilometrov. Lietadlo má najmodernejšiu avioniku podľa štandardov NATO a na krídlach a trupe až sedem závesných zariadení pre zbraňové systémy. Český vzdušný priestor však chránia predovšetkým nadzvukové Mig-21 a podzvukové L-159 majú len podpornú funkciu.