Moskva 23. júla (TASR) Práce na vysekávaní otvorov do pancierového plášťa havarovanej ruskej jadrovej ponorky Kursk, ležiacej v polárnych vodách Barentsovho mora, cez víkend rýchlo napredovali. Ruskí a zahraniční potápači sa pri práci na vraku striedali v zmenách.
Po vyhĺbení technologických otvorov v tretej a štvrtej sekcii začali potápači s prácami aj v oblasti piateho oddelenia 155 metrov dlhej ponorky. Na trupe Kurska vysekajú celkom 26 otvorov, ktoré budú slúžiť na upevnenie oceľových lán určených na použitie pri vyťahovaní stroskotaného plavidla.
Na nedeľu večer bolo naplánované aj inštalovanie robotickej píly. Tá oddelí poškodenú prednú časť ponorky s torpédovými komorami. Dva obrovské hydraulické cylindre, ako pohonné jednotky píly, budú ukotvené v hĺbke 108 metrov.
Ostrie píly oddelí od zvyšku 18.000 ton vážiacej ponorky asi 20 metrov provy. Záchranári sa obávajú, že táto časť plavidla ťažko poškodená sériou explózií, by sa mohla odlomiť, keby sa pokúsili Kursk vyzdvihnúť vcelku. Odrezanie provy sa má uskutočniť v priebehu augusta.
Supermoderná ponorka a pýcha ruského vojenského námorníctva havarovala 12. augusta 2000 so 118 mužmi na palube za nevyjasnených okolností. Katastrofu, ku ktorej došlo v priebehu vojenského cvičenia, nikto z námorníkov neprežil. Za najpravdepodobnejšiu príčinu tragédie sa považuje zlyhanie a detonácia torpéda v odpaľovacej komore.
Záchranári v polovici septembra vyzdvihnú hlavnú časť trupu ponorky pomocou 26 hydraulických zdvíhacích jednotiek ukotvených na obrovskom pontóne a celá sústava sa odtiahne do neďalekého severoruského prístavu Murmansk. Prednú časť ponorky vytiahnu neskôr počas osobitnej operácie.