Praha 14. marca (TASR) - Česká armáda analýzou tzv. čiernej skrinky z havarovanej podzvukovej stíhačky L-159 ALCA zistila, že nehodu, pri ktorej v najmodernejšom českom stroji 24. februára zahynul skúsený pilot, nespôsobila technická porucha, ale fatálna chyba pilotáže.
Armádna komisia, ktorá nehodu vyšetruje, zatiaľ síce mlčí, ale podľa informácií českej Mladej fronty dnes (MFD) experti už majú jasno. Zrútenie stíhačky zavinila hrubá chyba pilota. Ten sa s plne zaťaženým strojom odhodlal k riskantnému premetu v malej výške. Chybným manévrom dostal stroj do nezvládnuteľnej polohy a v rozhodujúci moment navyše aj znížil otáčky motora.
Experti sa domnievajú, že pilot sa zľakol, hrubú chybu si uvedomil, a aj preto neoznámil problémy rádiom ani sa nekatapultoval. Chyba bola podľa nemenovaného skúseného armádneho pilota natoľko fatálna, že by sa manéver nedal úspešne zvládnuť ani s oveľa výkonnejšou stíhačkou F-16.
"Experti hovoria: alebo si nebezpečenstvo neuvedomoval, alebo boli jeho obavy z dôsledkov chyby - s lietaním by asi skončil - natoľko veľké, že sa snažil za každú cenu stratený premet vybrať," napísala MFD.
Analýza záznamov čiernej skrinky ukázala, že všetky prístroje lietadla L-159 fungovali bezchybne. "Svietila aj tá najposlednejšia žiarovôčka," dodal nemenovaný expert.
Pokrok vo vyšetrovaní priznal aj náčelník Generálneho štábu Armády ČR Pavel Štefka. "V podstate už vieme, čo sa stalo, tušíme to. Stále ešte môžeme prísť na niečo, čo nám ten obrázok ešte viac vyjasní. Takže počkajte ešte týždeň. Dovtedy ani ťuk," uviedol.
Komisia si stovky údajov z čiernej skrinky prehrala na špeciálnom prístroji L-test, ktorý umožňuje zobraziť lietadlo a spätne demonštrovať všetky kritické manévry stroja pred haváriou.
Pod haváriu L-159 sa mohla podpísať skutočnosť, že v minulých rokoch českí vojenskí piloti takmer nelietali - niekedy nalietali ročne len 20 hodín. Dnes už síce lietajú viac, asi sto letových hodín ročne, ale to z nich automaticky skúsených letcov nespraví.
Správa o vine pilota na havárii stíhačky je pre českého výrobcu oveľa priaznivejšia, než prípadné zlyhanie stroja. Zbrojovka Aero Vodochody by chcela podzvukové stíhačky predať aj do Indie, Poľska a na africký kontinent.
x x x
Stíhačky L-159 ALCA boli do výzbroje českého letectva zaradené v minulých rokoch v rámci rozsiahleho programu modernizácie. Do konca decembra 2002 české vzdušné sily dostali 58 jedno- a dvojmiestnych strojov, v tomto roku očakávajú ďalších 14 lietadiel.
Podzvuková stíhačka L-159 vybavená motorom Honeywell dosahuje maximálnu rýchlosť 936 kilometrov za hodinu, váži osem ton a bez prídavných nádrží má dolet 1570 kilometrov. Lietadlo má najmodernejšiu avioniku podľa štandardov NATO a na krídlach a trupe až sedem závesných zariadení pre zbraňové systémy. Stíhačka je vybavená aj katapultovacím zariadením pilota.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) žab