Banská Bystrica 25. februára (TASR) - Na trest odňatia slobody vo výmere dvanásť mesiacov nepodmienečne odsúdil dnes sudca Okresného súdu v Banskej Bystrici bývalého vodiča Úradu na ochranu ústavných činiteľov 49-ročného Ľubomíra M., ktorý 15. decembra 2000 pri Starých Horách zapríčinil hromadnú autohaváriu. Pri zrážke zahynuli dvaja ľudia a sedem sa zranilo vrátane vtedajšieho ministra spravodlivosti Jána Čarnogurského.
Minister vtedy cestoval do Ružomberka na vyhlásenie futbalovej jedenástky roka. Viezlo ho služobné opancierované BMW, ktoré je asi o osemsto kilogramov ťažšie od bežného. Pancierak a osobný ochranca boli súčasťou zvýšených bezpečnostných opatrení, pretože polícia i amali údajne indície, že ministrovi hrozí nebezpečenstvo od ľudí blízkych Mikulášovi Černákovi. Minister, jeho ochranca i vodič vypovedali, že sa neponáhľali, pretože na akcii nemal J. Čarnogurský povinnosti, limitované časom. Cez Banskú Bystricu šli preto, lebo cesta Považím bola v piatok viac zaťažená.
Pre Ľubomíra M. to bola jediná dopravná nehoda v jeho profesionálnej kariére vodiča. Na súde uviedol, že za Starými Horami bolo v pravotočivej zákrute "klzko" a robil všetko možné, aby havárii zabránil. Nepodarilo sa mu to a narazil do protiidúcej Lady s piatimi pasažiermi a následne do Avie. Pri zrážke s vyše trojtonovým pancierakom na mieste zahynul vodič Lady a jeho spolujazdec vzadu. Ťažké zranenia utrpel spolujazdec vpredu, ktorý je v súčasnosti invalidným dôchodcom a na súd prišiel o barlách. Ako invalid skončil i vodič Avie z Lučenca, ktorý pri zrážke utrpel otvorené zlomeniny oboch nôh v predkolení a rovnako je pri chôdzi odkázaný na barly.
Exminister na súde uviedol, že na dopravnú nehodu sa nepamätá, pretože v aute driemal a prebral sa až v nemocnici po havárii. Utrpel zlomeniny výbežkov dvoch krčných stavcov a ďalšie zranenia. Liečil sa asi štyri mesiace. Jeho ochranca na sedadle spolujazdca nastúpil do zamestnania až 1. júla 2001.
Znalec z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline vypovedal, že v okamihu nárazu išlo BMW rýchlosťou asi 84 až 93 kilometrovou rýchlosťou. Znalec uskutočnil simulačný program, podľa ktorého mohol bavorák prejsť bezpečne inkriminovanou zákrutou rýchlosťou maximálne 83 kilometrov za hodinu. Súd zvážil túto skutočnosť ako poľahčujúcu, pretože vodič tým neporušil základné povinnosti vodiča. Znalec vylúčil, že by v mieste nehody bola poľadovica. V tom prípade by auto dostalo šmyk už pri 40 kilometrovej rýchlosti.
Sudca nepripustil do konania žiadosti o náhradu škody. Poškodení si ju majú uplatniť v občianskoprávnom konaní. Rovnako tak musí urobiť i Úrad na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií, ktorý škodu na zdemolovanom BMW vyčíslil na vyše 3,5 milióna korún.