Technologické katastrofy ruinujú Rusko

Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne ...

Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne udržiavané zariadenia a stroje odmietajú ďalšiu službu a všadeprítomné porušovanie predpisov spolu s absenciou kontrolných mechanizmov štátu robí z techniky časovanú nálož.

Vlaňajšia tragická explózia na ruskej jadrovej ponorke Kursk v Barentsovom mori, požiar na televíznej veži Ostankino v Moskve, explózia na raketovej základni neďaleko hlavného mesta a hlavne tohtoročná reťaz leteckých nešťastí v júni a v júli sú len najviditeľnejšími prejavmi hlbokej a vleklej technologickej krízy dnešného Ruska.

Denne v krajine dochádza k zbytočným požiarom, drobným technologickým haváriám v podnikoch a hlavne k množstvu zbytočných dopravných nehôd, pri ktorých ročne zahynie niekoľko násobne viac ľudí než pri leteckých nešťastiach. Zastaranou technikou mimo hlavné mesto disponujú aj hasičské a záchranné jednotky. O moderných vozidlách rýchlej pomoci môžu ruskí zdravotníci v regiónoch len snívať.

Štyridsať rokov staré automobily nie sú v Rusku ničím výnimočným, rovnako ako luxusné nablýskané limuzíny uznávaných svetových výrobcov. Všetky automobily ale používajú rovnaké cesty, na ktorých je možné stretnúť tak najmodernejšiu asfaltovaciu techniku, ako aj i ženy-cestárky v oranžových vestách a predpotopné spôsoby opráv cestných komunikácií pomocou smoly a rozdrveného kameňa.

Letecké nešťastia však svojim charakterom vyvolávajú zvýšený záujem médií a u občanov vedú k pochybnostiam o bezpečnosti leteckej dopravy. Spoločným menovateľom väčšiny leteckých nešťastí v Rusku v posledných rokoch je hrubé porušovanie predpisov a snaha o maximálne využitie starnúcej techniky.

Podľa expertov je v Rusku preťažovanie lietadiel rovnako rozšírené, ako zanedbávanie údržby a rôzne neschválené "zlepšováky". Vlani sa pár sekúnd po štarte ešte na pristávaciu dráhu zrútilo lietadlo Jak 40 a zahynula celá jeho posádka a niekoľko cestujúcich. Vyšetrovanie napokon ukázalo, že letecká spoločnosť neprípustne šetrila na protinámrazovom postreku krídiel a piloti štartovali s nedostatočne vysunutými vztlakovými klapkami. Cieľom bolo urýchlenie štartu a zvýšenie nosnosti lietadla. Signalizačné zariadenie od výrobcu, ktoré malo na nesprávnu polohu klapiek upozorniť zvukovým signálom, bolo v lietadle zámerne odpojené.

V marci 1994 pri meste Chabarovsk na ruskom Ďalekom východe chyba posádky lietadla TU-154 spolu so zle vykonanou opravou lietadla na zemi spôsobili smrť 97 ľudí. V marci 1997 neďaleko ruského mesta Čerkessk havarovalo lietadlo An-24. Analýza letových údajov a vyšetrovanie stanovilo neuveriteľnú príčinu: stroju, ktorý roky lietal v Afrike, sa za letu v dôsledku korózie odtrhla chvostová časť.

Juhosibírske mesto Irkutsk za do histórie leteckých nešťastí zapísalo 3. januára 1994 a 3. júla 2001. V roku 1994 začal lietadlu Tu-154 horieť motor, klesol tlak v hydraulike a nedal sa vysunúť podvozok. Pri páde zahynulo 125 osôb. Na začiatku júla pri Irkutsku havaroval opäť Tupolev. V troskách stroja TU-154 M zomrelo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Stroj si dve tretiny svojej životnosti odlietal v Číne a aj po celkovej rekonštrukcii sa u lietadla objavovali viaceré problémy. Vyšetrovanie označilo za príčinu nešťastia ľudský faktor - chyby posádky pri klesaní na pristátie.

Od 10. júna do 17. júla došlo v Rusku k štyrom leteckým nešťastiam vojenskej techniky. Na konci prvej dekády júna sa počas leteckej šou nad letiskom Levašovo pri Petrohrade krátko po štarte zrazili dve cvičné podprúdové stíhačky československej výroby L-39 a jeden z pilotov zahynul. Príčinou bolo pravdepodobne zlyhanie motora. Cvičná stíhačka L-39 havarovala v Rusku aj 11. júla krátko po štarte neďaleko vojenského letiska v meste Mičurinsk v ruskej Tambovskej oblasti, asi 400 kilometrov južne od Moskvy. Lietadlo vo vzduchu začalo horieť a spadlo na okraj dediny. Pri nehode zahynuli obaja ruskí piloti. Pri páde nákladného armádneho lietadla IL-76 pol kilometra od letiska Čkalovskij na okraji Moskvy zahynulo v sobotu 14. júla všetkých 10 členov posádky. Príčinou nešťastia bolo preťaženie stroja.

Pravdepodobnou príčinou posledného júlového leteckého nešťastia v Rusku bola porucha motora. Počas leteckej šou asi 50 kilometrov južne od mesta Pskov na severozápade Ruska 17. júla havarovala stíhačka Su-33. Pilot Timur Apakidze patril medzi esá ruského vojenského letectva: v roku 1991 bol prvým pilotom, ktorý pristál so strojom Su-33 na ruskej lietadlovej lodi a bol jedným z piatich ruských pilotov, ktorí na stíhačke dokázali urobiť vo vzduchu tzv. kobru - jeden z najťažších prvkov pilotáže.

Riešením technologickej krízy v Rusku môže byť nielen ozdravenie ekonomiky, nákup novej techniky formou lízingu a modernizácia ruských letísk, ale aj zníženie rozsahu korupcie v krajine a zavedenie jednotných a prísnych noriem. Predpisy existujú aj dnes, ale dajú sa obchádzať. Napríklad aj tak, že civilní dopravcovia využívajú pre svoje lietadlá vojenské letiská. Komerčná činnosť prináša armáde dodatočné zdroje a leteckej spoločnosti umožňuje šetriť na údržbe a kontrole.

Nové v dnešnom Rusku neznamená automaticky aj kvalitné. Dôkazom toho sú ruské cesty plné zánovných hrdzavých áut ruskej výroby. Jeden zo symbolov nového kapitalistického Ruska - niekoľkoposchodový podzemný luxusný nákupný komplex Ochotnyj riad na Manežnom námestí neďaleko Kremľa postavený v rokoch 1994-97 - dostane do zimy novú strechu. Stavebníci pred niekoľkými rokmi použili nekvalitný materiál a porušili technológiu, v dôsledku čoho strecha na viacerých miestach preteká.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 160
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 890
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 752
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 690
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 134
  6. Kam do tepla v januári? 2 541
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 283
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 148
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 395
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 357

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

Neprehliadnite tiež

Veľvyslanectvo Izraela v Jordánsku obnovilo činnosť po smrteľnom incidente

V júli 2017 napadol jordánsky pracovník v areáli veľvyslanectva ochrankára skrutkovačom, ten ho zastrelil.

Chorvátska prezidentka si uctila obete chorvátskych vojakov v Bosne

Ide o krok, ktorým by malo dôjsť k zmierneniu napätých vzťahov medzi Sarajevom a Záhrebom.

Premiérka Nového Zélandu Ardernová je tehotná

Ardernová uviedla, že po pôrode jej miesto na šesť týždňov zaujme podpredseda vlády Winston Peters.

Lavrov otvoril výstavu o holokauste na pôde OSN a varoval pred nacizmom

Podľa Lavrova je nemorálne, že niektoré členské štáty EÚ rúcajú pamätníky sovietskym vojakom.

Spojenie Drahoša s hrozbou migrácie je podľa Zemana oprávnené

Zeman sa v diskusnej relácii oprel aj do premiéra Andreja Babiša.