Technologické katastrofy ruinujú Rusko

Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne ...

Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne udržiavané zariadenia a stroje odmietajú ďalšiu službu a všadeprítomné porušovanie predpisov spolu s absenciou kontrolných mechanizmov štátu robí z techniky časovanú nálož.

Vlaňajšia tragická explózia na ruskej jadrovej ponorke Kursk v Barentsovom mori, požiar na televíznej veži Ostankino v Moskve, explózia na raketovej základni neďaleko hlavného mesta a hlavne tohtoročná reťaz leteckých nešťastí v júni a v júli sú len najviditeľnejšími prejavmi hlbokej a vleklej technologickej krízy dnešného Ruska.

Denne v krajine dochádza k zbytočným požiarom, drobným technologickým haváriám v podnikoch a hlavne k množstvu zbytočných dopravných nehôd, pri ktorých ročne zahynie niekoľko násobne viac ľudí než pri leteckých nešťastiach. Zastaranou technikou mimo hlavné mesto disponujú aj hasičské a záchranné jednotky. O moderných vozidlách rýchlej pomoci môžu ruskí zdravotníci v regiónoch len snívať.

Štyridsať rokov staré automobily nie sú v Rusku ničím výnimočným, rovnako ako luxusné nablýskané limuzíny uznávaných svetových výrobcov. Všetky automobily ale používajú rovnaké cesty, na ktorých je možné stretnúť tak najmodernejšiu asfaltovaciu techniku, ako aj i ženy-cestárky v oranžových vestách a predpotopné spôsoby opráv cestných komunikácií pomocou smoly a rozdrveného kameňa.

Letecké nešťastia však svojim charakterom vyvolávajú zvýšený záujem médií a u občanov vedú k pochybnostiam o bezpečnosti leteckej dopravy. Spoločným menovateľom väčšiny leteckých nešťastí v Rusku v posledných rokoch je hrubé porušovanie predpisov a snaha o maximálne využitie starnúcej techniky.

Podľa expertov je v Rusku preťažovanie lietadiel rovnako rozšírené, ako zanedbávanie údržby a rôzne neschválené "zlepšováky". Vlani sa pár sekúnd po štarte ešte na pristávaciu dráhu zrútilo lietadlo Jak 40 a zahynula celá jeho posádka a niekoľko cestujúcich. Vyšetrovanie napokon ukázalo, že letecká spoločnosť neprípustne šetrila na protinámrazovom postreku krídiel a piloti štartovali s nedostatočne vysunutými vztlakovými klapkami. Cieľom bolo urýchlenie štartu a zvýšenie nosnosti lietadla. Signalizačné zariadenie od výrobcu, ktoré malo na nesprávnu polohu klapiek upozorniť zvukovým signálom, bolo v lietadle zámerne odpojené.

V marci 1994 pri meste Chabarovsk na ruskom Ďalekom východe chyba posádky lietadla TU-154 spolu so zle vykonanou opravou lietadla na zemi spôsobili smrť 97 ľudí. V marci 1997 neďaleko ruského mesta Čerkessk havarovalo lietadlo An-24. Analýza letových údajov a vyšetrovanie stanovilo neuveriteľnú príčinu: stroju, ktorý roky lietal v Afrike, sa za letu v dôsledku korózie odtrhla chvostová časť.

Juhosibírske mesto Irkutsk za do histórie leteckých nešťastí zapísalo 3. januára 1994 a 3. júla 2001. V roku 1994 začal lietadlu Tu-154 horieť motor, klesol tlak v hydraulike a nedal sa vysunúť podvozok. Pri páde zahynulo 125 osôb. Na začiatku júla pri Irkutsku havaroval opäť Tupolev. V troskách stroja TU-154 M zomrelo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Stroj si dve tretiny svojej životnosti odlietal v Číne a aj po celkovej rekonštrukcii sa u lietadla objavovali viaceré problémy. Vyšetrovanie označilo za príčinu nešťastia ľudský faktor - chyby posádky pri klesaní na pristátie.

Od 10. júna do 17. júla došlo v Rusku k štyrom leteckým nešťastiam vojenskej techniky. Na konci prvej dekády júna sa počas leteckej šou nad letiskom Levašovo pri Petrohrade krátko po štarte zrazili dve cvičné podprúdové stíhačky československej výroby L-39 a jeden z pilotov zahynul. Príčinou bolo pravdepodobne zlyhanie motora. Cvičná stíhačka L-39 havarovala v Rusku aj 11. júla krátko po štarte neďaleko vojenského letiska v meste Mičurinsk v ruskej Tambovskej oblasti, asi 400 kilometrov južne od Moskvy. Lietadlo vo vzduchu začalo horieť a spadlo na okraj dediny. Pri nehode zahynuli obaja ruskí piloti. Pri páde nákladného armádneho lietadla IL-76 pol kilometra od letiska Čkalovskij na okraji Moskvy zahynulo v sobotu 14. júla všetkých 10 členov posádky. Príčinou nešťastia bolo preťaženie stroja.

Pravdepodobnou príčinou posledného júlového leteckého nešťastia v Rusku bola porucha motora. Počas leteckej šou asi 50 kilometrov južne od mesta Pskov na severozápade Ruska 17. júla havarovala stíhačka Su-33. Pilot Timur Apakidze patril medzi esá ruského vojenského letectva: v roku 1991 bol prvým pilotom, ktorý pristál so strojom Su-33 na ruskej lietadlovej lodi a bol jedným z piatich ruských pilotov, ktorí na stíhačke dokázali urobiť vo vzduchu tzv. kobru - jeden z najťažších prvkov pilotáže.

Riešením technologickej krízy v Rusku môže byť nielen ozdravenie ekonomiky, nákup novej techniky formou lízingu a modernizácia ruských letísk, ale aj zníženie rozsahu korupcie v krajine a zavedenie jednotných a prísnych noriem. Predpisy existujú aj dnes, ale dajú sa obchádzať. Napríklad aj tak, že civilní dopravcovia využívajú pre svoje lietadlá vojenské letiská. Komerčná činnosť prináša armáde dodatočné zdroje a leteckej spoločnosti umožňuje šetriť na údržbe a kontrole.

Nové v dnešnom Rusku neznamená automaticky aj kvalitné. Dôkazom toho sú ruské cesty plné zánovných hrdzavých áut ruskej výroby. Jeden zo symbolov nového kapitalistického Ruska - niekoľkoposchodový podzemný luxusný nákupný komplex Ochotnyj riad na Manežnom námestí neďaleko Kremľa postavený v rokoch 1994-97 - dostane do zimy novú strechu. Stavebníci pred niekoľkými rokmi použili nekvalitný materiál a porušili technológiu, v dôsledku čoho strecha na viacerých miestach preteká.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 643
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 859
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 256
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 287
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 128
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 491
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 479
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 684

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

EKONOMIKA

Podmienky na získanie hypotéky sa opäť pritvrdili

Banky musia pri schvaľovaní hypotéky viac skúmať finančnú situáciu klientov.