SME

Technologické katastrofy ruinujú Rusko

Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne ...

Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne udržiavané zariadenia a stroje odmietajú ďalšiu službu a všadeprítomné porušovanie predpisov spolu s absenciou kontrolných mechanizmov štátu robí z techniky časovanú nálož.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlaňajšia tragická explózia na ruskej jadrovej ponorke Kursk v Barentsovom mori, požiar na televíznej veži Ostankino v Moskve, explózia na raketovej základni neďaleko hlavného mesta a hlavne tohtoročná reťaz leteckých nešťastí v júni a v júli sú len najviditeľnejšími prejavmi hlbokej a vleklej technologickej krízy dnešného Ruska.

SkryťVypnúť reklamu

Denne v krajine dochádza k zbytočným požiarom, drobným technologickým haváriám v podnikoch a hlavne k množstvu zbytočných dopravných nehôd, pri ktorých ročne zahynie niekoľko násobne viac ľudí než pri leteckých nešťastiach. Zastaranou technikou mimo hlavné mesto disponujú aj hasičské a záchranné jednotky. O moderných vozidlách rýchlej pomoci môžu ruskí zdravotníci v regiónoch len snívať.

Štyridsať rokov staré automobily nie sú v Rusku ničím výnimočným, rovnako ako luxusné nablýskané limuzíny uznávaných svetových výrobcov. Všetky automobily ale používajú rovnaké cesty, na ktorých je možné stretnúť tak najmodernejšiu asfaltovaciu techniku, ako aj i ženy-cestárky v oranžových vestách a predpotopné spôsoby opráv cestných komunikácií pomocou smoly a rozdrveného kameňa.

SkryťVypnúť reklamu

Letecké nešťastia však svojim charakterom vyvolávajú zvýšený záujem médií a u občanov vedú k pochybnostiam o bezpečnosti leteckej dopravy. Spoločným menovateľom väčšiny leteckých nešťastí v Rusku v posledných rokoch je hrubé porušovanie predpisov a snaha o maximálne využitie starnúcej techniky.

Podľa expertov je v Rusku preťažovanie lietadiel rovnako rozšírené, ako zanedbávanie údržby a rôzne neschválené "zlepšováky". Vlani sa pár sekúnd po štarte ešte na pristávaciu dráhu zrútilo lietadlo Jak 40 a zahynula celá jeho posádka a niekoľko cestujúcich. Vyšetrovanie napokon ukázalo, že letecká spoločnosť neprípustne šetrila na protinámrazovom postreku krídiel a piloti štartovali s nedostatočne vysunutými vztlakovými klapkami. Cieľom bolo urýchlenie štartu a zvýšenie nosnosti lietadla. Signalizačné zariadenie od výrobcu, ktoré malo na nesprávnu polohu klapiek upozorniť zvukovým signálom, bolo v lietadle zámerne odpojené.

SkryťVypnúť reklamu

V marci 1994 pri meste Chabarovsk na ruskom Ďalekom východe chyba posádky lietadla TU-154 spolu so zle vykonanou opravou lietadla na zemi spôsobili smrť 97 ľudí. V marci 1997 neďaleko ruského mesta Čerkessk havarovalo lietadlo An-24. Analýza letových údajov a vyšetrovanie stanovilo neuveriteľnú príčinu: stroju, ktorý roky lietal v Afrike, sa za letu v dôsledku korózie odtrhla chvostová časť.

Juhosibírske mesto Irkutsk za do histórie leteckých nešťastí zapísalo 3. januára 1994 a 3. júla 2001. V roku 1994 začal lietadlu Tu-154 horieť motor, klesol tlak v hydraulike a nedal sa vysunúť podvozok. Pri páde zahynulo 125 osôb. Na začiatku júla pri Irkutsku havaroval opäť Tupolev. V troskách stroja TU-154 M zomrelo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Stroj si dve tretiny svojej životnosti odlietal v Číne a aj po celkovej rekonštrukcii sa u lietadla objavovali viaceré problémy. Vyšetrovanie označilo za príčinu nešťastia ľudský faktor - chyby posádky pri klesaní na pristátie.

SkryťVypnúť reklamu

Od 10. júna do 17. júla došlo v Rusku k štyrom leteckým nešťastiam vojenskej techniky. Na konci prvej dekády júna sa počas leteckej šou nad letiskom Levašovo pri Petrohrade krátko po štarte zrazili dve cvičné podprúdové stíhačky československej výroby L-39 a jeden z pilotov zahynul. Príčinou bolo pravdepodobne zlyhanie motora. Cvičná stíhačka L-39 havarovala v Rusku aj 11. júla krátko po štarte neďaleko vojenského letiska v meste Mičurinsk v ruskej Tambovskej oblasti, asi 400 kilometrov južne od Moskvy. Lietadlo vo vzduchu začalo horieť a spadlo na okraj dediny. Pri nehode zahynuli obaja ruskí piloti. Pri páde nákladného armádneho lietadla IL-76 pol kilometra od letiska Čkalovskij na okraji Moskvy zahynulo v sobotu 14. júla všetkých 10 členov posádky. Príčinou nešťastia bolo preťaženie stroja.

SkryťVypnúť reklamu

Pravdepodobnou príčinou posledného júlového leteckého nešťastia v Rusku bola porucha motora. Počas leteckej šou asi 50 kilometrov južne od mesta Pskov na severozápade Ruska 17. júla havarovala stíhačka Su-33. Pilot Timur Apakidze patril medzi esá ruského vojenského letectva: v roku 1991 bol prvým pilotom, ktorý pristál so strojom Su-33 na ruskej lietadlovej lodi a bol jedným z piatich ruských pilotov, ktorí na stíhačke dokázali urobiť vo vzduchu tzv. kobru - jeden z najťažších prvkov pilotáže.

Riešením technologickej krízy v Rusku môže byť nielen ozdravenie ekonomiky, nákup novej techniky formou lízingu a modernizácia ruských letísk, ale aj zníženie rozsahu korupcie v krajine a zavedenie jednotných a prísnych noriem. Predpisy existujú aj dnes, ale dajú sa obchádzať. Napríklad aj tak, že civilní dopravcovia využívajú pre svoje lietadlá vojenské letiská. Komerčná činnosť prináša armáde dodatočné zdroje a leteckej spoločnosti umožňuje šetriť na údržbe a kontrole.

SkryťVypnúť reklamu

Nové v dnešnom Rusku neznamená automaticky aj kvalitné. Dôkazom toho sú ruské cesty plné zánovných hrdzavých áut ruskej výroby. Jeden zo symbolov nového kapitalistického Ruska - niekoľkoposchodový podzemný luxusný nákupný komplex Ochotnyj riad na Manežnom námestí neďaleko Kremľa postavený v rokoch 1994-97 - dostane do zimy novú strechu. Stavebníci pred niekoľkými rokmi použili nekvalitný materiál a porušili technológiu, v dôsledku čoho strecha na viacerých miestach preteká.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 073
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 617
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 921
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 827
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 603
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 267
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ursula von der Leyenová

Útok má najmenej 20 obetí.


TASR
Šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Krajiny znižujú výdavky na pomoc.


TASR
Ilustračné foto

Z Jemenu pravidelne útočia na krajinu povstalci.


TASR

Cirkevné procesy majú písané i nepísané pravidlá. Zmeniť sa môže veľa.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu