Moskva 18. júla (TASR) - Jedným z najväčších problémov Ruska po skončení studenej vojny sa stali technologické havárie. Desiatky rokov staré a nedostatočne udržiavané zariadenia a stroje odmietajú ďalšiu službu a všadeprítomné porušovanie predpisov spolu s absenciou kontrolných mechanizmov štátu robí z techniky časovanú nálož.
Vlaňajšia tragická explózia na ruskej jadrovej ponorke Kursk v Barentsovom mori, požiar na televíznej veži Ostankino v Moskve, explózia na raketovej základni neďaleko hlavného mesta a hlavne tohtoročná reťaz leteckých nešťastí v júni a v júli sú len najviditeľnejšími prejavmi hlbokej a vleklej technologickej krízy dnešného Ruska.
Denne v krajine dochádza k zbytočným požiarom, drobným technologickým haváriám v podnikoch a hlavne k množstvu zbytočných dopravných nehôd, pri ktorých ročne zahynie niekoľko násobne viac ľudí než pri leteckých nešťastiach. Zastaranou technikou mimo hlavné mesto disponujú aj hasičské a záchranné jednotky. O moderných vozidlách rýchlej pomoci môžu ruskí zdravotníci v regiónoch len snívať.
Štyridsať rokov staré automobily nie sú v Rusku ničím výnimočným, rovnako ako luxusné nablýskané limuzíny uznávaných svetových výrobcov. Všetky automobily ale používajú rovnaké cesty, na ktorých je možné stretnúť tak najmodernejšiu asfaltovaciu techniku, ako aj i ženy-cestárky v oranžových vestách a predpotopné spôsoby opráv cestných komunikácií pomocou smoly a rozdrveného kameňa.
Letecké nešťastia však svojim charakterom vyvolávajú zvýšený záujem médií a u občanov vedú k pochybnostiam o bezpečnosti leteckej dopravy. Spoločným menovateľom väčšiny leteckých nešťastí v Rusku v posledných rokoch je hrubé porušovanie predpisov a snaha o maximálne využitie starnúcej techniky.
Podľa expertov je v Rusku preťažovanie lietadiel rovnako rozšírené, ako zanedbávanie údržby a rôzne neschválené "zlepšováky". Vlani sa pár sekúnd po štarte ešte na pristávaciu dráhu zrútilo lietadlo Jak 40 a zahynula celá jeho posádka a niekoľko cestujúcich. Vyšetrovanie napokon ukázalo, že letecká spoločnosť neprípustne šetrila na protinámrazovom postreku krídiel a piloti štartovali s nedostatočne vysunutými vztlakovými klapkami. Cieľom bolo urýchlenie štartu a zvýšenie nosnosti lietadla. Signalizačné zariadenie od výrobcu, ktoré malo na nesprávnu polohu klapiek upozorniť zvukovým signálom, bolo v lietadle zámerne odpojené.
V marci 1994 pri meste Chabarovsk na ruskom Ďalekom východe chyba posádky lietadla TU-154 spolu so zle vykonanou opravou lietadla na zemi spôsobili smrť 97 ľudí. V marci 1997 neďaleko ruského mesta Čerkessk havarovalo lietadlo An-24. Analýza letových údajov a vyšetrovanie stanovilo neuveriteľnú príčinu: stroju, ktorý roky lietal v Afrike, sa za letu v dôsledku korózie odtrhla chvostová časť.
Juhosibírske mesto Irkutsk za do histórie leteckých nešťastí zapísalo 3. januára 1994 a 3. júla 2001. V roku 1994 začal lietadlu Tu-154 horieť motor, klesol tlak v hydraulike a nedal sa vysunúť podvozok. Pri páde zahynulo 125 osôb. Na začiatku júla pri Irkutsku havaroval opäť Tupolev. V troskách stroja TU-154 M zomrelo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Stroj si dve tretiny svojej životnosti odlietal v Číne a aj po celkovej rekonštrukcii sa u lietadla objavovali viaceré problémy. Vyšetrovanie označilo za príčinu nešťastia ľudský faktor - chyby posádky pri klesaní na pristátie.
Od 10. júna do 17. júla došlo v Rusku k štyrom leteckým nešťastiam vojenskej techniky. Na konci prvej dekády júna sa počas leteckej šou nad letiskom Levašovo pri Petrohrade krátko po štarte zrazili dve cvičné podprúdové stíhačky československej výroby L-39 a jeden z pilotov zahynul. Príčinou bolo pravdepodobne zlyhanie motora. Cvičná stíhačka L-39 havarovala v Rusku aj 11. júla krátko po štarte neďaleko vojenského letiska v meste Mičurinsk v ruskej Tambovskej oblasti, asi 400 kilometrov južne od Moskvy. Lietadlo vo vzduchu začalo horieť a spadlo na okraj dediny. Pri nehode zahynuli obaja ruskí piloti. Pri páde nákladného armádneho lietadla IL-76 pol kilometra od letiska Čkalovskij na okraji Moskvy zahynulo v sobotu 14. júla všetkých 10 členov posádky. Príčinou nešťastia bolo preťaženie stroja.
Pravdepodobnou príčinou posledného júlového leteckého nešťastia v Rusku bola porucha motora. Počas leteckej šou asi 50 kilometrov južne od mesta Pskov na severozápade Ruska 17. júla havarovala stíhačka Su-33. Pilot Timur Apakidze patril medzi esá ruského vojenského letectva: v roku 1991 bol prvým pilotom, ktorý pristál so strojom Su-33 na ruskej lietadlovej lodi a bol jedným z piatich ruských pilotov, ktorí na stíhačke dokázali urobiť vo vzduchu tzv. kobru - jeden z najťažších prvkov pilotáže.
Riešením technologickej krízy v Rusku môže byť nielen ozdravenie ekonomiky, nákup novej techniky formou lízingu a modernizácia ruských letísk, ale aj zníženie rozsahu korupcie v krajine a zavedenie jednotných a prísnych noriem. Predpisy existujú aj dnes, ale dajú sa obchádzať. Napríklad aj tak, že civilní dopravcovia využívajú pre svoje lietadlá vojenské letiská. Komerčná činnosť prináša armáde dodatočné zdroje a leteckej spoločnosti umožňuje šetriť na údržbe a kontrole.
Nové v dnešnom Rusku neznamená automaticky aj kvalitné. Dôkazom toho sú ruské cesty plné zánovných hrdzavých áut ruskej výroby. Jeden zo symbolov nového kapitalistického Ruska - niekoľkoposchodový podzemný luxusný nákupný komplex Ochotnyj riad na Manežnom námestí neďaleko Kremľa postavený v rokoch 1994-97 - dostane do zimy novú strechu. Stavebníci pred niekoľkými rokmi použili nekvalitný materiál a porušili technológiu, v dôsledku čoho strecha na viacerých miestach preteká.