Paríž/Jeruzalem 21. februára (TASR) Židia, ktorí odišli z Iraku na prelome 40. a 50. rokov a žijú odvtedy v Izraeli, netrpezlivo čakajú na pád irackého prezidenta Saddáma Husajna. Ako ďalej píše v dnešnom čísle denník Le Monde, v Izraeli žije v súčasnosti 260.000 irackých židov.
Vyše 90 percent z nich je sústredných v Jeruzaleme a dvoch mestách pri Tel-Avive: Ramat Gan a Or Jehuda. V roku 1991 počas prvej vojny v Perzskom zálive dopadla iracká raketa Scud v blízkosti Ramat Ganu, ktorého 40 percent obyvateľov je irackého pôvodu. Ako pre Le Monde povedala Ráchel Davidová, obyvateľka mesta a vnučka bývalého vysokého štátneho úradníka v Bagdade, žartom si hovorili: "Saddám nás našiel a prenasleduje nás až sem."
V súčasnosti, keď sa hrozba vojny proti Iraku zdá byť reálna, sú irackí židia oveľa izraelskejší ako predtým. Mordechaj Ben Porat, významný predstaviteľ irackej emigrácie a bývalý člen izraelskej vlády, vyjadril nádej, že ak padne Saddám Husajn, Izrael bude udržiavať dobré styky s Bagdadom. A irackí židia sa budú môcť znova ísť pozrieť na miesta svojich koreňov.
Komunita irackých židov v Izraeli v minulosti hovorila osobitným jazykom, zmesou hebrejčiny a arabčiny. Ich dnešná generácia už tento jazyk neovláda.
Eli Amir, umiernený člen Strany práce, sa nepozerá na možnú vojnu USA proti Iraku priaznivo. Podľa neho zvrhnutie Saddáma Husajna zvonka nič nevyrieši. Skutočná zmena musí nastať vo vnútri. Lenže pre Arabov nie je demokracia cieľom. Problém spočíva v tom, že Západ nechápe arabskú mentalitu. Podľa Západu je Husajn podobne ako Jásir Arafat zlým vodcom, lebo spôsobuje utrpenie svojmu ľudu. Na základe západnej logiky by sa mali obyvatelia postaviť proti svojmu vedeniu, povedal Amir.
Irackí židia sa integrovali do izraelskej spoločnosti lepšie v porovnaní s inými arabskými obyvateľmi. Ako zdôraznila Ráchel Davidová, imigranti z Iraku mali v sebe aj britskú kultúru. Mnohí potomkovia tejto komunity si už zmenili arabské meno a prispôsobili ho izraelskému prostrediu. Avšak tretia generácia týchto imigrantov sa opäť vracia ku koreňom, počúva arabských spevákov a zaujíma sa o islam. Predchádzajúce generácie boli laické, dodáva Le Monde.