Londýn 17. júla (TASR) - Nadzvukové lietadlo typu Concorde leteckej spoločnosti British Airways (BA) dnes pristálo po skúšobnom lete v trvaní tri a pol hodiny na základni Kráľovského vojenského letectva (RAF) Brize Norton severne od Londýna.
Prvý let concordu BA po takmer roku nad severným Atlantikom mal otestovať dodatočné bezpečnostné vybavenie stroja, ktoré sa aplikovalo po minuloročnej havárii lietadla tohto typu patriaceho spoločnosti Air France.
Dnešný let je súčasťou úsilia o znovunadobudnutie osvedčenia letovej spôsobilosti pre concordy. Lietadlá, známe aj ako lietajúce ceruzky, toto povolenie stratili po fatálnej havárii jedného zo strojov pri Paríži 25. júla 2000. Pád stroja si vyžiadal 113 ľudských životov, väčšinou išlo o nemeckých turistov.
Po bezpečnostnej stránke vylepšený stroj leteckej spoločnosti British Airways sa vzniesol krátko po 15.15 h SELČ z londýnskeho letiska Heathrow na skúšobný nadzvukový let v smere k Islandu. Ďalším zámerom skúšky bolo odhadnúť, ako bezpečnostné úpravy ovplyvnia výkon lietadla schopného ísť až rýchlosťou 2170 kilometrov za hodinu. Na leteckej základni Brize Norton sa uskutočnia ďalšie testy.
Trvanie letu 3,5 hodiny - zodpovedá času, ktorý potrebuje Concorde na prekonanie vzdialenosti medzi Londýnom a New Yorkom. Francúzske aerolínie už od minuloročnej tragédie s concordmi lietali, no len pri ich premiestňovaní z letiska na letisko.
Pred dnešným vzlietnutím concordu preskúmal pozemný personál letiska Heathrow meter za metrom štartovaciu dráhu, aby z nej odstránil rôzne drobné predmety. Bezpečnostné úpravy sa odvíjajú predovšetkým od výsledkov vyšetrovania parížskej tragédie. Zistilo sa, že kovový predmet ležiaci na vzletovej dráhe poškodil pneumatiku štartujúceho concordu. Pevné časti odletujúce z nápravy potom prerazili palivovú nádrž v krídle.
Concordy majú teraz palivové nádrže dodatočne chránené čalúnením z kevlaru umelej látky používanej v nepriestrelných vestách. Súčasťou zvýšenej bezpečnostnej úrovne pre pasažierov je aj nové kovanie na nápravách.
Opakovaniu nešťastia majú zabrániť aj pneumatiky francúzskeho výrobcu Michelin so zvýšenou odolnosťou proti defektu. V prípade, že predsa dôjde k roztrhaniu pneumatiky, vďaka jej zloženiu by sa mala trhať len v malých kusoch.