SME

Inžinier NASA varoval pred "katastrofickým" ohrozením raketoplánov

Washington 13. februára (TASR) - Len dva dni pred nehodou raketoplánu Columbia bezpečnostný inžinier amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír ...

Washington 13. februára (TASR) - Len dva dni pred nehodou raketoplánu Columbia bezpečnostný inžinier amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) e-mailom varoval pred rizikami "katastrofických" zlyhaní pri návrate do atmosféry. V elektronickej pošte, ktorú v stredu zverejnila NASA, inžinier poukázal na možnosť, že extrémne teploty pri návrate na Zem môžu spôsobiť puknutie pneumatík vo vnútri raketoplánu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pátrači v stredu oznámili, že pri texaskom Hemphille, asi 225 kilometrov severovýchodne od Houstonu objavili trosku, ktorá je zrejme jednou z pneumatík Columbie.

SkryťVypnúť reklamu

Dezén pneumatiky je veľmi roztrhnutý, z fotografií však nemožno určiť, či bola pneumatika poškodená ešte na palube raketoplánu, alebo až nárazom na zem. Predstavitelia NASA vo Washingtone nemohli potvrdiť, či nález pochádza z Columbie.

Autorom varovného e-mailu je inžinier Robert H. Daugherty, ktorý reagoval na dotaz z houstonského Johnsonovho vesmírneho centra. Daugherty pozoruhodne prenikavým jazykom varoval kolegov, že poškodenie krehkých tepelnoizolačných kachličiek v oblasti krytov hlavných (zadných) podvozkov môže spôsobiť puknutie jedného alebo viacerých pneumatík, čo by mohlo skončiť katastrofickými zlyhaniami.

Takáto explózia v bruchu Columbie by mohla vyvaliť dvere podvozkového priestoru a vystaviť nechránené vnútornosti raketoplánu spaľujúcim teplotám počas vstupu do atmosféry.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keby astronauti horúčavu prežili, výbuch by mohol poškodiť kriticky dôležité systémy v podvozkovom oddelení, následkom čoho by sa podvozok nemusel vysunúť a raketoplán by musel podniknúť riskantné pristátie na bruchu alebo posádka by musela stroj núdzovo opustiť pred kontaktom so zemou.

Ak by došlo k núdzovému výstupu, nebol by to dobrý deň, napísal. Pokus letieť s raketoplánom len s jedným vysunutým podvozkom by bol ešte horší, dodal.

Riaditeľ letu Leroy Cain v stredu tlmočil istotu vyšetrovateľov, že dvere podvozkového priestoru počas letu neodpadli, keďže takúto situáciu by zaznamenali senzory.

Iní predstavitelia NASA poukázali na záhadné telemetrické údaje senzorov v kolese hodnú chvíľu predtým, ako sa Columbia 1. februára rozpadla. Zároveň ale vyjadrili presvedčenie, že pneumatika vo vnútri raketoplánu neexplodovala.

SkryťVypnúť reklamu

Daugherty v e-maile uznal, že jeho obsah je "absolútne najhorším možným scenárom", ktorým sa však treba zaoberať. "Mali by ste vážne zvážiť možnosť toho, že podvozok sa vôbec nevysunie, ak v jeho oddelení dôjde k vážnemu poškodeniu."

Predstavitelia NASA vyhlásili, že nechcú, aby s Daughertym hovorili novinári, keďže ešte ho nevypočuli vyšetrovatelia nehody. Daugherty pracuje vo výskumnom zariadení agentúry v Hamptone, štát Virgínia. E-mailom reagoval na telefonát expertov z houstonského strediska z 27. januára, ktorí sa ho spýtali, čo by sa mohlo stať, ak by sa Columbia pokúsila pristáť s prázdnymi pneumatikami.

Dotaz z Johnsonovho strediska vzbudil pozornosť, keďže k nemu došlo štyri dni po tom, čo inžinieri dodávateľskej spoločnosti The Boeing Co. NASA ubezpečili, že Columbia sa môže bezpečne vrátiť napriek poškodeniu izolačných kachličiek na ľavom krídle, ku ktorému mohlo dôjsť počas štartu.

SkryťVypnúť reklamu

Vysokí predstavitelia NASA uviedli, že Daughertyho obavy boli súčasťou "čo ak" analýzy vykonanej malou skupinou inžinierov, ktorých predtým ubezpečili, že Columbia pristane bezpečne. Predstavitelia priznali, že obavy okolo pneumatík netlmočili letovým riaditeľom NASA.

Milt Helfin, šéf kancelárie letového riaditeľa vyhlásil, že Daugherty a iní oslovení inžinieri boli spokojní s analýzou a prácou, ktorú urobil Boeing. "Pokračovali v ďalších čo-ak scenároch," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 535
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 210
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 915
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 869
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 810
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Bezpečnostné zložky v oblasti mesta Sahnájá neďaleko Damasku.

Izraelské letectvo uskutočnilo nálet na ozbrojenú skupinu v Sýrii.


TASR
Požiare vypukli v blízkosti Jeruzalema.

Požiar spôsobil ľahké zranenia a vynútil si evakuáciu niekoľkých komunít.


TASR
Ilustračné foto.

Krajina zvedie bezletovú zónu nad mestom.


TASR
Ilustračná snímka.

Obvinený je aj z členstva v teroristickej organizácii.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu