SME

Šefčovič: EÚ chce v roku 2016 výrazné zefektívnenie letecej prevádzky

Obyvatelia EÚ majú profitovať zo širšieho výberu, nižších cien a najvyššej úrovne bezpečnosti a ochrany.

(Zdroj: freeimages.com)

BRUSEL. Európska komisia (EK) v pondelok prijala novú stratégiu v oblasti letectva. Iniciatíva je založená na štyroch prioritách. Tie majú podporiť európsku ekonomiku, posilniť jej priemyselnú základňu a prispieť k celosvetovej vedúcej úlohe EÚ v oblasti leteckej prevádzky, ktorá by mala byť lacnejšia, bezpečnejšia a rýchlejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európske odvetvie leteckej dopravy priamo zamestnáva dva milióny ľudí a k HDP EÚ prispieva sumou 110 miliárd eur. Podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič a eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová dnes v spoločnom vystúpení upozornili, že EÚ si želá, aby jej letecká doprava zostala konkurencieschopná a zachovala si postavenie svetového lídra v tejto oblasti.

SkryťVypnúť reklamu

Širší výber a nižšie ceny

Hlavný odkaz je, že silné a otvorené odvetvie leteckej dopravy prinesie prospech nielen podnikom, ale aj európskym občanom, keď im poskytne väčšieho počtu leteckých spojení so zvyškom sveta, a to za nižšie ceny.

"Predložená stratégia vytyčuje komplexný a ambiciózny akčný plán na udržanie vedúceho postavenia tohto odvetvia," uviedla Bulcová. Spresnila, že občania EÚ budú profitovať zo širšieho výberu, nižších cien a najvyššej úrovne bezpečnosti a ochrany.

Slovenský eurokomisár pripomenul, že záujmom EÚ je v roku 2016 výraznejšie pokročiť v riadení leteckej prevádzky. Už niekoľko mesiacov má komisia na stole návrh na zlepšenie navigácie na európskej oblohe, ale tento návrh je zablokovaný v Rade. Bez ústretovosti členských štátov a pri zachovaní súčasnej roztrieštenosti európskeho vzdušného priestoru v podobe 28 národných vzdušných priestorov aj naďalej bude EÚ ročne strácať viac ako päť miliárd eur. Tomu chce predísť projekt "jednotného európskeho neba" zameraný na optimalizáciu využívania najrušnejších letísk a monitorovania prepojenosti v rámci EÚ i mimo nej s cieľom zistiť a odstrániť nedostatky.

SkryťVypnúť reklamu

"Lietadlá si nemôžu vybrať tú najekonomickejšiu cestu, ktorou by lietali, ušetrili na palive a znížili emisie CO2 o 50 miliónov ton ročne," skonštatoval Šefčovič. V dôsledku kapacitných obmedzení na letiskách EÚ hrozí, že Európania by mohli do roku 2035 prísť až o 818.000 pracovných miest.

Šefčovič spresnil, že vďaka ďalšiemu návrhu EK by sa lepšie využívala aj kapacita lietadiel. Zámerom je lepšie využiť časy medzi pristávaniami a odletmi, s ktorými by aerolínie mohli obchodovať alebo si ich medzi sebou vymieňať. Okrem toho EÚ je v tejto oblasti aj za férovejšiu konkurenciu pokiaľ ide o vonkajšie dohody o leteckej doprave, čiže o aerolínie z tretích krajín, s ktorými kde je snaha vstupovať do bilaterálnych vyrovnaných vzťahov.

SkryťVypnúť reklamu

"Členské štáty si uvedomujú ako výrazne by jednotné európske nebo prospelo k zrýchleniu letovej prevádzky, zníženiu nákladov a emisií CO2. Na druhej strane je niekoľko bilaterálnych problémov, ktoré tento proces brzdia," priznal Šefčovič.

Dôvodom je aj Gibraltár

Podľa nemenovaných diplomatických zdrojov z EÚ je jednou z politických prekážok na presadenie idey jednotného neba diplomatický spor medzi Španielskom a Britániou kvôli Gibraltáru. V technickej rovine sú určitou brzdou obavy leteckých dispečerov, že spriehľadnením európskej vzdušnej zóny príde časť z nich o prácu a do úvahy treba brať aj ekonomické zisky členských krajín vyplývajúce z poplatkov za prelety cez národný vzdušný priestor.

"Jeden z dôvodov prečo pokročiť čím skôr v presadzovaní jednotného európskeho neba je aj to, že pri porovnaní so Spojenými štátmi Američania zvládnu o 70 percent letov viac a zamestnajú o 19 percent menej leteckých dispečerov, čo znamená, že na letovej hodine ušetria 25 percent v porovnaní s európskymi aerolíniami," opísal situáciu Šefčovič.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší dôraz je podľa Šefčoviča na zefektívňovaní bezpečnostných kontrol cestujúcich a ich batožiny, kde chce EÚ vďaka výskumu a najnovších vedeckých poznatkov hľadať riešenia na výrazné skrátenie doby a spôsobu kontroly na letiskách.

Komisárka Bulcová pripomenula, že EÚ v spolupráci so Združením európskych letísk sa snaží zabezpečiť pitnú vodu zadarmo na letiskách, alebo aby cena fľašky vody nepresiahla jedno euro.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 890
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 225
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 806
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 816
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Miloš Roman.

Na gól čakali fanúšikovia 50 minút.


TASR
Futbalisti FK Humenné.

Domáci Považania inkasovali tri góly v úvodnom polčase.


TASR
Máté Lékai (vľavo) a Lukáš Urban v prvom štvrťfinále Európskeho pohára EHF FTC-Green Collect Budapešť - Tatran Prešov.

Hádzanárov Tatrana čaká domáca odveta vo štvrťfinále Európskeho pohára EHF.


Larry Lloyd.

Po skončení v Nottinghame pôsobil ako hrajúci tréner vo Wigane, ktorý dostal zo štvrtej do tretej ligy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu