Šefčovič: EÚ chce v roku 2016 výrazné zefektívnenie letecej prevádzky

Obyvatelia EÚ majú profitovať zo širšieho výberu, nižších cien a najvyššej úrovne bezpečnosti a ochrany.

(Zdroj: freeimages.com)

BRUSEL. Európska komisia (EK) v pondelok prijala novú stratégiu v oblasti letectva. Iniciatíva je založená na štyroch prioritách. Tie majú podporiť európsku ekonomiku, posilniť jej priemyselnú základňu a prispieť k celosvetovej vedúcej úlohe EÚ v oblasti leteckej prevádzky, ktorá by mala byť lacnejšia, bezpečnejšia a rýchlejšia.

Európske odvetvie leteckej dopravy priamo zamestnáva dva milióny ľudí a k HDP EÚ prispieva sumou 110 miliárd eur. Podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič a eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová dnes v spoločnom vystúpení upozornili, že EÚ si želá, aby jej letecká doprava zostala konkurencieschopná a zachovala si postavenie svetového lídra v tejto oblasti.

Širší výber a nižšie ceny

Hlavný odkaz je, že silné a otvorené odvetvie leteckej dopravy prinesie prospech nielen podnikom, ale aj európskym občanom, keď im poskytne väčšieho počtu leteckých spojení so zvyškom sveta, a to za nižšie ceny.

"Predložená stratégia vytyčuje komplexný a ambiciózny akčný plán na udržanie vedúceho postavenia tohto odvetvia," uviedla Bulcová. Spresnila, že občania EÚ budú profitovať zo širšieho výberu, nižších cien a najvyššej úrovne bezpečnosti a ochrany.

Slovenský eurokomisár pripomenul, že záujmom EÚ je v roku 2016 výraznejšie pokročiť v riadení leteckej prevádzky. Už niekoľko mesiacov má komisia na stole návrh na zlepšenie navigácie na európskej oblohe, ale tento návrh je zablokovaný v Rade. Bez ústretovosti členských štátov a pri zachovaní súčasnej roztrieštenosti európskeho vzdušného priestoru v podobe 28 národných vzdušných priestorov aj naďalej bude EÚ ročne strácať viac ako päť miliárd eur. Tomu chce predísť projekt "jednotného európskeho neba" zameraný na optimalizáciu využívania najrušnejších letísk a monitorovania prepojenosti v rámci EÚ i mimo nej s cieľom zistiť a odstrániť nedostatky.

"Lietadlá si nemôžu vybrať tú najekonomickejšiu cestu, ktorou by lietali, ušetrili na palive a znížili emisie CO2 o 50 miliónov ton ročne," skonštatoval Šefčovič. V dôsledku kapacitných obmedzení na letiskách EÚ hrozí, že Európania by mohli do roku 2035 prísť až o 818.000 pracovných miest.

Šefčovič spresnil, že vďaka ďalšiemu návrhu EK by sa lepšie využívala aj kapacita lietadiel. Zámerom je lepšie využiť časy medzi pristávaniami a odletmi, s ktorými by aerolínie mohli obchodovať alebo si ich medzi sebou vymieňať. Okrem toho EÚ je v tejto oblasti aj za férovejšiu konkurenciu pokiaľ ide o vonkajšie dohody o leteckej doprave, čiže o aerolínie z tretích krajín, s ktorými kde je snaha vstupovať do bilaterálnych vyrovnaných vzťahov.

"Členské štáty si uvedomujú ako výrazne by jednotné európske nebo prospelo k zrýchleniu letovej prevádzky, zníženiu nákladov a emisií CO2. Na druhej strane je niekoľko bilaterálnych problémov, ktoré tento proces brzdia," priznal Šefčovič.

Dôvodom je aj Gibraltár

Podľa nemenovaných diplomatických zdrojov z EÚ je jednou z politických prekážok na presadenie idey jednotného neba diplomatický spor medzi Španielskom a Britániou kvôli Gibraltáru. V technickej rovine sú určitou brzdou obavy leteckých dispečerov, že spriehľadnením európskej vzdušnej zóny príde časť z nich o prácu a do úvahy treba brať aj ekonomické zisky členských krajín vyplývajúce z poplatkov za prelety cez národný vzdušný priestor.

"Jeden z dôvodov prečo pokročiť čím skôr v presadzovaní jednotného európskeho neba je aj to, že pri porovnaní so Spojenými štátmi Američania zvládnu o 70 percent letov viac a zamestnajú o 19 percent menej leteckých dispečerov, čo znamená, že na letovej hodine ušetria 25 percent v porovnaní s európskymi aerolíniami," opísal situáciu Šefčovič.

Ďalší dôraz je podľa Šefčoviča na zefektívňovaní bezpečnostných kontrol cestujúcich a ich batožiny, kde chce EÚ vďaka výskumu a najnovších vedeckých poznatkov hľadať riešenia na výrazné skrátenie doby a spôsobu kontroly na letiskách.

Komisárka Bulcová pripomenula, že EÚ v spolupráci so Združením európskych letísk sa snaží zabezpečiť pitnú vodu zadarmo na letiskách, alebo aby cena fľašky vody nepresiahla jedno euro.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 412
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 675
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 144
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 873
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 761
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 681
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 601
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 377
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 020
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 946

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop