SME

Priekopník v elektromobilite. Paríž môže byť vzorom pre ostatné mestá

Službu zdieľania elektromobilov Autolib' zaviedli v Paríži v roku 2011.

Službu zdieľania elektromobilov Autolib' zaviedli v Paríži v roku 2011.Službu zdieľania elektromobilov Autolib' zaviedli v Paríži v roku 2011. (Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ. Francúzske hlavné mesto, ktoré je v týchto dňoch dejiskom medzinárodnej konferencie o zmene klímy, by mohlo byť zdrojom inšpirácie pre ostatné svetové metropoly v otázkach podporovania spôsobov dopravy šetrných k životnému prostrediu.

Popri elektrinou poháňaných prostriedkoch hromadnej dopravy chce totiž parížska radnica dostať do ulíc čo najviac čisto elektrických alebo hybridných automobilov, od čoho si sľubuje zvýšenie kvality ovzdušia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priekopník v elektromobilite Parížska politika v oblasti dopravy by mohla byť príkladom pre "mestá na celom svete", píše vo svojom aktuálnom článku OECD Observer, portál Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu

Takzvaná elektromobilita je podľa neho v Paríži jedným z preferovaných technologických riešení, pretože "spája zavádzanie nových postupov s jasnými environmentálnymi prínosmi".

Francúzske hlavné mesto označuje OECD do istej miery za priekopníka v elektromobilite, ktorá sa tu stretla so značným úspechom. Parížska radnica vyšla v ústrety majiteľom elektrických vozidiel už v roku 1993 zavedením parkovania zadarmo, na čo pre nich zriadila taktiež verejné nabíjacie stanice.

#Paris: Autolib’s 3,000 cars generated a savings of 12,500 tonnes of CO2 since 2011 https://t.co/hzqAW9qGU9 #COP21 pic.twitter.com/I8bDn6KA9x

— OECD (@OECD) 29. Listopad 2015 Projekt Autolib' Skutočným "katalyzátorom elektromobility vo Francúzsku" však bola celosvetovo prvá služba zdieľania elektromobilov, ktorú v Paríži zaviedli v roku 2011 pod názvom Autolib'.

SkryťVypnúť reklamu

Verejnosť vďaka nej získala nový pohľad na elektricky poháňané vozidlá, ktoré dokázali nadchnúť motoristov svojou tichou prevádzkou, dynamickými vlastnosťami, ako aj nulovou produkciou škodlivých emisií.

Podľa údajov OECD sa projekt Autolib' medzičasom rozšíril do 82 miest v parížskej aglomerácii a počas roka 2014 v rámci neho zaznamenali štyri milióny požičaní vozidla. Zdieľané elektromobily umožňujú obyvateľom využívať výhody individuálnej dopravy bez toho, aby museli znášať náklady na prevádzku vlastného automobilu, zatiaľ čo environmentálny prínos 3000 elektromobilov Autolib' od zavedenia tejto služby je vyčíslený na 12.500 ton oxidu uhličitého.

Hlavným zdrojom emisií oxidu uhličitého, ktoré prispievajú k otepľovaniu atmosféry, je vo Francúzsku práve doprava. Na celkovom objeme sa podieľa 36 percentami, pričom je taktiež vo veľkej miere zodpovedná za znečisťovanie ovzdušia jemnými prachovými časticami a inými prvkami.

SkryťVypnúť reklamu

OECD Observer pripomína, že projekt Autolib' je príkladný, aj pokiaľ ide o nabíjanie vozidiel, ktoré sa realizuje výhradne energiou z obnoviteľných zdrojov.

Po úspechu služby požičiavania elektromobilov súkromným osobám zaviedli v roku 2014 v Paríži taktiež obdobnú službu pre podniky, kde vozový park tvoria z polovice čisto elektrické a z polovice hybridné autá. Miestnych podnikateľov sa zároveň snažia motivovať k výmene vozidiel so spaľovacími motormi za elektromobily prostredníctvom grantov. Nechýbajú však ani reštriktívne opatrenia, akým bolo v septembri vymedzenie zóny, do ktorej majú mať v budúcnosti povolený vjazd iba "najzelenšie" vozidlá.

V pláne sú elektrobusy Vzhľadom na dopravné zápchy a nároky individuálnej dopravy na verejný priestor sa v Paríži okrem elektromobilov orientujú taktiež na podporu hromadnej dopravy a cyklistiky. Parížania tak môžu napríklad od roku 2011 získať príspevok na kúpu elektrobicykla.

SkryťVypnúť reklamu

Štátny podnik RATP, ktorý je prevádzkovateľom hromadnej dopravy v Paríži a okolí, sa po rozširovaní siete metra a budovaní nových električkových tratí počas uplynulých desaťročí najnovšie zameral na elektrifikáciu svojich autobusových liniek.

Namiesto trolejbusov, ktoré v parížskej aglomerácii premávali naposledy v 60. rokoch minulého storočia, chce tentoraz využiť elektrobusy s napájaním z batérií.

Prvú linku obsluhovanú elektrobusmi majú v Paríži uviesť do prevádzky začiatkom roka 2016, pričom lehota pre nahradenie tradičných autobusov vozidlami s alternatívnymi druhmi pohonu je zákonom stanovená do roku 2025.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 160
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 688
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 574
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 999
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 917
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 630
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 499
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V roku 2021 skupina poslancov označila chov domácich zvierat za deštruktívny spoločenský problém.


TASR 1
Belgickí farmári protestujú v Bruseli

Telo matky a jej dcéry objavili hasiči v piatok ráno po požiari fary.


TASR

Kontaminované boli tri jednokilogramové balenia Haribo Happy Cola F!ZZ.


TASR

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 4 ďalší 25

Sportnet

Futbalový agent Martin Petráš.

EURO U21 je najväčšie futbalové podujatie, ktoré môže Slovensko usporiadať.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
Tréner Thomas Frank na lavičke Brentfordu.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v nedeľu 8. júna. Sledujte minútu po minúte.


SkryťZatvoriť reklamu