Priekopník v elektromobilite. Paríž môže byť vzorom pre ostatné mestá

Službu zdieľania elektromobilov Autolib' zaviedli v Paríži v roku 2011.

Službu zdieľania elektromobilov Autolib' zaviedli v Paríži v roku 2011.(Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ. Francúzske hlavné mesto, ktoré je v týchto dňoch dejiskom medzinárodnej konferencie o zmene klímy, by mohlo byť zdrojom inšpirácie pre ostatné svetové metropoly v otázkach podporovania spôsobov dopravy šetrných k životnému prostrediu.

Popri elektrinou poháňaných prostriedkoch hromadnej dopravy chce totiž parížska radnica dostať do ulíc čo najviac čisto elektrických alebo hybridných automobilov, od čoho si sľubuje zvýšenie kvality ovzdušia.

Priekopník v elektromobilite

Parížska politika v oblasti dopravy by mohla byť príkladom pre "mestá na celom svete", píše vo svojom aktuálnom článku OECD Observer, portál Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.

Takzvaná elektromobilita je podľa neho v Paríži jedným z preferovaných technologických riešení, pretože "spája zavádzanie nových postupov s jasnými environmentálnymi prínosmi".

Francúzske hlavné mesto označuje OECD do istej miery za priekopníka v elektromobilite, ktorá sa tu stretla so značným úspechom. Parížska radnica vyšla v ústrety majiteľom elektrických vozidiel už v roku 1993 zavedením parkovania zadarmo, na čo pre nich zriadila taktiež verejné nabíjacie stanice.

Projekt Autolib'

Skutočným "katalyzátorom elektromobility vo Francúzsku" však bola celosvetovo prvá služba zdieľania elektromobilov, ktorú v Paríži zaviedli v roku 2011 pod názvom Autolib'.

Verejnosť vďaka nej získala nový pohľad na elektricky poháňané vozidlá, ktoré dokázali nadchnúť motoristov svojou tichou prevádzkou, dynamickými vlastnosťami, ako aj nulovou produkciou škodlivých emisií.

Podľa údajov OECD sa projekt Autolib' medzičasom rozšíril do 82 miest v parížskej aglomerácii a počas roka 2014 v rámci neho zaznamenali štyri milióny požičaní vozidla. Zdieľané elektromobily umožňujú obyvateľom využívať výhody individuálnej dopravy bez toho, aby museli znášať náklady na prevádzku vlastného automobilu, zatiaľ čo environmentálny prínos 3000 elektromobilov Autolib' od zavedenia tejto služby je vyčíslený na 12.500 ton oxidu uhličitého.

Hlavným zdrojom emisií oxidu uhličitého, ktoré prispievajú k otepľovaniu atmosféry, je vo Francúzsku práve doprava. Na celkovom objeme sa podieľa 36 percentami, pričom je taktiež vo veľkej miere zodpovedná za znečisťovanie ovzdušia jemnými prachovými časticami a inými prvkami.

OECD Observer pripomína, že projekt Autolib' je príkladný, aj pokiaľ ide o nabíjanie vozidiel, ktoré sa realizuje výhradne energiou z obnoviteľných zdrojov.

Po úspechu služby požičiavania elektromobilov súkromným osobám zaviedli v roku 2014 v Paríži taktiež obdobnú službu pre podniky, kde vozový park tvoria z polovice čisto elektrické a z polovice hybridné autá. Miestnych podnikateľov sa zároveň snažia motivovať k výmene vozidiel so spaľovacími motormi za elektromobily prostredníctvom grantov. Nechýbajú však ani reštriktívne opatrenia, akým bolo v septembri vymedzenie zóny, do ktorej majú mať v budúcnosti povolený vjazd iba "najzelenšie" vozidlá.

V pláne sú elektrobusy

Vzhľadom na dopravné zápchy a nároky individuálnej dopravy na verejný priestor sa v Paríži okrem elektromobilov orientujú taktiež na podporu hromadnej dopravy a cyklistiky. Parížania tak môžu napríklad od roku 2011 získať príspevok na kúpu elektrobicykla.

Štátny podnik RATP, ktorý je prevádzkovateľom hromadnej dopravy v Paríži a okolí, sa po rozširovaní siete metra a budovaní nových električkových tratí počas uplynulých desaťročí najnovšie zameral na elektrifikáciu svojich autobusových liniek.

Namiesto trolejbusov, ktoré v parížskej aglomerácii premávali naposledy v 60. rokoch minulého storočia, chce tentoraz využiť elektrobusy s napájaním z batérií.

Prvú linku obsluhovanú elektrobusmi majú v Paríži uviesť do prevádzky začiatkom roka 2016, pričom lehota pre nahradenie tradičných autobusov vozidlami s alternatívnymi druhmi pohonu je zákonom stanovená do roku 2025.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 513
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 017
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 884
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 888
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 874
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 220
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 086
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 711
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 593
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 469

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Pamätník hrdinov Pražského povstania niekto podpálil

Stopy po požiari nesú pamätná tabuľa aj plastika znázorňujúca ženskú postavu.

Britský historik Timothy Garton Ash si prevezme Cenu Karla Veľkého

Garton Ash označil brexit za svoju najväčšiu prehru v politickom živote.

Na summite NATO sa zrejme bilaterálne stretnú Merkelová s Erdoganom

Schôdzka ešte nie je potvrdená, ale spektrum možných tém je široké.