Psychológovia: Treba zmeniť spôsob komunikácie o zmenách klímy

Treba sa vyhnúť znepokojivým vyhláseniam a zamerať sa na prínos súčasných činov na zlepšenie klímy.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ. V americkom časopise Nature Climate Change, v ktorom sú zverejňované dôležité zistenia rôznych vedných odborov týkajúce sa dosahu klimatických zmien, zverejnili nedávno štúdiu venovanú spôsobu komunikácie s občanmi, aby sa viac zasadzovali za ochranu klímy.

Z vyhodnotenia odpovedí respondentov vyplynulo, že najlepší spôsob, ako zlepšiť spoločenské povedomie o klimatických zmenách, je zmeniť doterajší prístup k informovaniu o tomto probléme.

Vedúci výskumného tímu Christophe Demarque, ktorý prednáša sociálnu psychológiu na Univerzite Aix-en-Provence-Marseille a je aj viceprezidentom združenia pre výskum environmentálnej psychológie, vysvetlil, že sa treba vyvarovať znepokojujúcich vyhlásení o rizikách a sústrediť budúci prínos súčasných konkrétnych činov na zlepšenie klimatických pomerov - paralelne s tým však aj viesť politiku, ktorá by presadzovala prevenciu klimatických zmien a zníženie produkcie skleníkových plynov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Svet skúsi v Paríži znížiť emisie, nechce fiasko z Kodane

Rozvoj so zelenou ekonomikou

Štúdia, ktorú vypracoval Demarquov tím, vychádzala z dotazníka vyplňovaného vzorkou ľudí v 24 krajinách sveta. Demarque spresnil, že úlohou respondentov bolo predstaviť si, ako by ich krajina vyzerala o 30-40 rokov, keby sa podarilo presadiť plán na kontrolu klimatických zmien. Z vyhodnotenia odpovedí respondentov vyplynulo, že treba zmeniť spôsob informovania o rizikách.

Podľa štúdie pri komunikácii s verejnosťou treba dať do popredia možnosti ekonomického rozvoja spojené so zelenou ekonomikou, šetrenie energiou, obnoviteľnú energiu a alternatívne spôsoby dopravy a prepravy - napríklad uprednostňovanie hromadnej dopravy pred individuálnou.

Tento prístup vyvoláva veľmi pozitívnu reakciu u ľudí, ktorých klimatické zmeny už presvedčili o nutnosti iného prístupu k životu. Kladná odozva však bola aj u ľudí skeptických či indiferentných, konštatoval Demarque.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Klimatológ: Priznajme si, že emisie nechceme znižovať

Drobnosti nestačia

V rozhovore pre rozhlasovú stanicu Deutsche Welle, odvysielaného koncom septembra, Demarque vysvetlil, že v poslednom čase badať, že alarmujúce správy už na verejnosť prestali účinkovať, vytvorilo sa všeobecné povedomie, že situácia nie je taká zlá, ako sa hovorí.

Demarque tvrdí, že komunikačné stratégie treba zmeniť.

"Roky sme si mysleli, že stačia drobnosti: vypnúť počítač, keď sa nepoužíva, zhasnúť svetlo v miestnosti, v ktorej nikto nie je, triediť odpad, šetriť vodu pri sprchovaní, umývaní zubov či polievaní. Ukázalo sa, že táto komunikačná stratégia bola správna, vyvolala efekt 'snehovej gule', keď príklad niekoľkých jednotlivcov v komunite začali nasledovať ďalší," uviedol francúzsky vedec.

"Tieto drobné gestá sú fajn, ale problém klimatických zmien sa nimi nevyrieši," zdôraznil.

Ľudia si podľa neho teraz často hovoria, že keď sa správajú ekologicky, splnili svoj diel zodpovednosti za ekológiu.

Mnohí ľudia takýto postoj považujú za dostačujúci, ale iní si uvedomujú, že problémy súvisiace s klimatickými zmenami sú oveľa väčšie a komplexnejšie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Podarí sa skrotiť oteplenie?

Kampane zaostávajú

Vedec v tejto súvislosti upozornil na to, že súčasné komunikačné kampane zaostávajú za "gigantickými problémami", ktoré vyvolávajú klimatické zmeny.

"Je jasné, že (doterajšia komunikačná stratégia) sa vyčerpala," konštatoval.

Vysvetlil, že nový prístup k informovaniu verejnosti by mal naďalej vychádzať z aktivity a aktivizácie jednotlivca, ale súčasne by mal vytvoriť dostatočný priestor na mobilizáciu verejnosti a jej názorov, aby tlačila na vlády a tých, ktorí prijímajú rozhodnutia: treba teda prejsť od individuálneho princípu ku kolektívnemu.

Z uskutočnenej štúdie vyplynulo, že kým v rozvinutých krajinách badať silnú koreláciu medzi ekonomickým rozvojom štátu a akčnosťou jednotlivca v environmentálnej oblasti, v Afrike je tento jav menej systematický.

Ppodľa vedca to znamená, že na tomto kontinente by predpokladom aktívnejšieho prístupu k ochrane životného prostredia mali byť faktory ako zlepšenie sociálnej klímy, ochota starať sa o životný priestor vo svojom okolí, interpelácia miestnych politikov či podnikanie občianskych akcií alebo protestov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 033
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 296
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 916
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 894
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 106
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 153
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 118
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 264
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 218
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 059

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme sa pozrieť na miesto, ktoré funguje ako európsky veľkosklad pre drogy.

BRATISLAVA

Podnájom v Bratislave stojí približne toľko ako hypotéka

Najlacnejšie podnájmy sú v Dúbravke a Karlovej Vsi.

EKONOMIKA

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Danko chce, aby firmy vyplácali plat navyše.

Neprehliadnite tiež

Otec strelca zo Champs-Elysées sa vyhrážal policajtom

Denník Le Parisien píše, že podnapitý Salah Cheurfi nebol ozbrojený a polícii sa ho podarilo rýchlo spacifikovať.

Zostaňte sami sebou a budujte Európu, odkazuje Francúzom Juncker

Predseda Európskej komisie podporil víťaza prvého kola prezidentských volieb Emmanuela Macrona.

Agentúry Únie sa sťahujú z Londýna. O EMA zabojuje aj Slovensko

Slovensko oficiálne požiadalo o presun Európskej agentúry pre lieky do Bratislavy.

Rusko je pri riešení sýrskej krízy pripravené spolupracovať s USA, tvrdí Lavrov

Lavrov pripomenul, že o niekoľko dní sa v kazašskej Astane uskutoční ďalšie kolo rokovaní o Sýrii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop