Slovinsko je pripravené začať s výstavbou plota na chorvátskej hranici

Dvojmiliónové Slovinsko je najmenšou krajinou ležiacou na takzvanej balkánskej ceste, ktorú migranti využívajú, aby sa dostali ďalej do Európy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA/AP)

BELEHRAD. Slovinsko začne čoskoro s výstavbou plota pozdĺž svojej hranice s Chorvátskom, aby sa tak lepšie vyrovnalo s náporom migrantov, vyhlásil v utorok slovinský premiér Miro Cerar. Citovala ho agentúra DPA.

Slovinská vláda sa podľa Cerara rozhodla zaviesť viaceré technické opatrenia vrátane plota s ostnatým drôtom, keďže pokusy Európskej únie o kontrolu prílevu migrantov podľa nej nefungujú.

Premiér doplnil, že spoločné hranice Chorvátska so Slovinskom ostanú aj naďalej otvorené, budú však kontrolované.

Tranzitná krajina

Dvojmiliónové Slovinsko je najmenšou krajinou ležiacou na takzvanej balkánskej ceste, ktorú migranti využívajú, aby sa dostali ďalej do Európy.

Napriek tomu, že krajina im slúži výlučne na tranzit, denne cez ňu prejde v priemere 5-tisíc až 7-tisíc migrantov, uviedla agentúra STA s odvolaním sa na pondelňajšie údaje miestnej polície.

"Až 100-tisíc utečencov by mohlo prísť v nadchádzajúcich desiatich dňoch, čo je pre nás nezvládnuteľné," povedal Cerar vo víkendovom rozhovore pre slovinský denník Večer.

Dodal, že v tomto bode má Slovinsko primárnu zodpovednosť voči svojim obyvateľom.

Slovinsko sa súčasťou takzvanej balkánskej trasy stalo 17. októbra po tom, ako Maďarsko uzavrelo svoje hranice s Chorvátskom.

Náklady súvisiace s migráciou

Okrem toho by sa malo Maďarsko pokúsiť dosiahnuť, aby Európska komisia pri výpočte štátneho deficitu zohľadnila náklady štátu vynaložené v súvislosti s migračnou krízou, vrátane výstavby zábran na ochranu južných hraníc.

Podľa agentúry MTI to v utorok vyhlásil maďarský minister národného hospodárstva Mihály Varga. Uviedol to v Bruseli, kde sa zúčastnil na schôdzke šéfov rezortov financií krajín Európskej únie.

Varga podotkol, že v uplynulom mesiaci už došlo v tejto otázke k posunu.

"Na úrovní únie sa už diskutuje o tom, ktoré výdavky by bolo možné zohľadniť," povedal minister, podľa ktorého už ani Európska komisia netrvá na doposiaľ striktne odmietavom postoji.

Náklady Maďarska na riešenie migračnej krízy prekročili 60 miliárd forintov (193 miliónov eur). Do týchto nákladov je zarátané budovanie hraničných zábran, preprava migrantov vlakom i autobusmi.

Polícii od vlaňajšieho decembra vznikli v súvislosti s migráciou dodatočné náklady vo výške 8,3 miliardy forintov (26,6 milióna eur).

Úrad pre prisťahovalectvo a občianstvo (BÁH) minul na starostlivosť o migrantov 2,8 miliárd forintov (9 miliónov eur). Náklady Budapeštianskeho dopravného podniku (BKK) na prepravu migrantov dosiahli 100 miliónov forintov (321.543 eur).

Sýrčania i Afganci

Podľa utorkového vyjadrenia agentúry EÚ Frontex, ktorá chráni vonkajšie hranice EÚ, dorazilo v prvých desiatich mesiacoch tohto roka na niektorý z gréckych ostrovov dohromady vyše 540-tisíc migrantov, čo je približne 13-krát viac než počas rovnakého obdobia v minulom roku.

Najpočetnejšou skupinou spomedzi týchto migrantov sú aj naďalej Sýrčania, výrazne sa zvýšil však aj počet Afgancov, dodala Frontex.

Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 237
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 586
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 528
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 163
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 768
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 506
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 936
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 910
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 976
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.