Do lietadla nad Sinajom niečo narazilo, tvrdí ruská letecká spoločnosť

Do Petrohradu vládnym špeciálom dopravili prvých 140 tiel obetí leteckého nešťastia v Egypte.

Časť lietadla na mieste pádu.(Zdroj: TASR/AP)

PETROHRAD, BRATISLAVA. Stačilo jedno vyjadrenie a teória, že za sobotňajšou haváriou ruského lietadla v Egypta stoja teroristi, sa opäť vrátila do hry.

„Jediným rozumným vysvetlením toho, že lietadlo bolo zničené priamo zo vzduchu, je fyzický vplyv na neho,“ povedal na tlačovej konferencii Alexander Smirnov, šéf leteckej spoločnosti Kogalymavia, ktorej spadnutý airbus patril.

Neexistuje taká kombinácia

Prvé vyjadrenia z víkendu pritom vyvracali úvahy o teroristickom útoku, aj keď sa k nemu prihlásil Islamský štát, a hovorili o technickej poruche.

Ešte v nedeľu sa pritom objavila informácia, že lietadlo sa rozpadlo už vo vzduchu a technické problémy Smirnov poprel.

„Neexistuje žiadna kombinácia zlyhaní systémov, ktoré by viedli k rozpadu lietadla ešte vo vzduchu,“ vyhlásil. ((anketa))

Teroristi na Twitteri síce hovorili o „zostrelenom“ lietadle, no podľa odborníkov nemajú na Sinajskom polostrove také zbrane, aby toho boli schopní.

Let MH17 zostrelený nad východnou Ukrajinou minulý rok síce letel ešte vo väčšej výške, no na zostrelenie bol potrebný ruský systém BUK, ktorý sa preváža na kolesách.

Ozbrojenci na Sinaji, ktorí bojujú proti egyptskej vláde, majú len strely odpaľované z pleca.

„Prvé správy hovoria, že lietadlo sa rozpadlo na dve časti, čo naznačuje katastrofickú chybu, nie mechanickú a tým pádom bombu na palube,“ povedal pre BBC Michael Clarke, riaditeľ think-tanku Royal United Services Institute.

„Ak by sme mali teda v tejto fáze niečo predpokladať, skôr pôjde o bombu na palube, ako strelu zo zeme.“

Nedá sa vylúčiť bomba

Letisko v prímorskom letovisku Šarm aš-Šajch, z ktorého ruské lietadlo štartovalo, má bezpečnostné štandardy porovnateľné s väčšinou letísk na svete, no nikdy sa nedá vylúčiť, že sa niekomu podarí prepašovať na palubu bombu.

Ruské úrady však zatiaľ opakujú, že nič nie je jasné a dôležité budú výsledky skúmania čiernych skriniek. „Nemôžeme vylúčiť žiadnu verziu, vyšetrovanie sa len začína,“ uviedol hovorca Kremľa Dmitrij Peskov.

Aj keď to letecká spoločnosť popiera, príčinou nakoniec naozaj môže byť technické zlyhanie. Airbus 321, ktorý mal počas letu na palube 224 ľudí, lietal už osemnásť rokov, aj keď tento vek nie je pri lietadlách považovaný za problémový.

Podľa Aviation Safety Network však mal za sebou technické problémy, keď sa jeho chvost poškodil pri vzlietnutí v Káhire v roku 2001.

Únava materiálu?

Poškodenia v tejto časti lietadla budú určite „predmetom záujmu vyšetrovateľov“, vyhlásil pre Guardian Tony Cable, bývalý vyšetrovateľ leteckých nehôd v Británii. „Akákoľvek slabosť alebo únava materiálu v tejto časti lietadla je zlou správou.“

Minimálne raz spôsobila nehodu práve nekvalitná oprava po poškodení zadnej časti lietadla. Boeing 747, ktoré využívali Japan Airlines, opravovali sedem rokov pred haváriou v roku 1985. Zomrelo 524 ľudí, ide o najhoršiu leteckú tragédiu, ktorá sa týkala len jedného lietadla.

Začne sa identifikácia

Do Petrohradu vládnym špeciálom dopravili prvých 140 tiel obetí leteckého nešťastia . Agentúre TASS to potvrdil vicegubernátor mesta Igor Albin, podľa ktorého telesné pozostatky prepravili do ústavu súdneho lekárstva, kde sa uskutoční ich identifikácia.

Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie medzičasom informovalo, že ďalšie lietadlo s telami obetí by mohli z Egypta do Petrohradu vypraviť v pondelok večer.

Agentúra TASS tiež informovala, že práve v súvislosti s podozrením zo zlého technického stavu lietadla v pondelok vedenie letiska v egyptskom letovisku Hurghada o osem hodín odložilo štart lietadla uralskej leteckej spoločnosti Ural Airlines (Uraľskije avialiniji).

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 868
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 680
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 122
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 333
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 055
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 567
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 075
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.