Od biskupskej synody sa veľa očakávať nedá, hovorí v rozhovore pre SME cirkevný analytik Imrich Gazda.
Popíšte nám inštitút synody ako takej, bežní ľudia možno celkom nerozumejú, čo je to za orgán.
„Synoda biskupov je poradný orgán pápeža, ktorý má pápežovi radiť v rôznych otázkach, ktoré sa týkajú správy cirkvi, najmä pokiaľ ide o pastoračné záležitosti. Pri najdôležitejších otázkach, hovorím o zlomových udalostiach, pápež zvykne zvolať koncil.
Naposledy to bol Druhý vatikánsky koncil v rokoch 1962 až 1965. Na ňom účastníci dali podnet na to, aby existoval aj nejaký orgán, ktorý pápežovi môže aj priebežne radiť o rôznych výzvach, na ktoré by mala cirkev priebežne reagovať. Takže v roku 1965, na konci posledného koncilu, pápež Pavol VI. zriadil synodu biskupov ako poradný orgán, ktorý mu má radiť v obdobiach medzi koncilami.“
Kto má zastúpenie v synode?
„Biskupi z celého sveta, zo všetkých kontinentov. Z tohto pohľadu je to reprezentatívny orgán. Za 50 rokov od zriadenia inštitútu synody sa uskutočnilo 14 riadnych synod vrátane tej, ktorá teraz beží a skončí sa v nedeľu.
Potom sa udiali tri mimoriadne, naposledy jedna vlani. A potom ešte desať takých menších stretnutí, ktoré sa týkali len diania na jednotlivých kontinentoch.“
Čo očakávate od prebiehajúcej súčasnej synody o rodine?
„Je výnimočná v tom, že pápež ju rozdelil do dvoch fáz. Minulý rok sa uskutočnila mimoriadna a tá teraz pokračuje už riadnou.
To však neznamená, že keď sa teraz v nedeľu skončí, definitívne sa uzavrú nejaké témy a že sa jasne povie, čo sa mení a čo sa nemení. Synoda len prijme dokument, ktorý pápež môže a nemusí zverejniť.
V minulosti bola prax taká, že na základe záverov synod pápež vypracoval vlastný dokument, kde zhrnul názory, ktoré zazneli na synode a dal im nejaký vlastný rámec. Čo je však už teraz jasné, že nemožno očakávať zmenu náuky, pokiaľ ide o rodinu a manželstvo.
Čo sa môže zmeniť je len iný takzvaný pastoračný prístup v tejto otázke. Hovorím teraz napríklad o prístupe k manželským párom, ktoré sú rozvedené. Manželstvo bude z pohľadu cirkvi stále zväzkom medzi jedným mužom a jednou ženou a stále to bude nerozlučiteľný zväzok. V tom sa náuka určite meniť nebude.
Ale v istých jednotlivých prípadoch,