Únia chce chytať pašerákov, keď sú utečenci už inde

Prevádzači zarábajú na utečencoch milióny, boj s nimi môže komplikovať Líbya.

Lode pašerákov by mali zastavovať a neskôr ničiť.(Zdroj: TASR/AP)

Ničenie lodí môže navyše nútiť utečencov, aby využívali nestabilnejšie plavidlá.

LAMPEDUSA, BRATISLAVA. Štyri mesiace po tom, čo sa hlavná trasa utečencov presunula z Líbye ku Grécku, a pár týždňov pred tým, ako pre chladnejšie počasie pravdepodobne klesne počet utečencov, začína Európa boj proti pašerákom v Stredomorí. Námorná misia je však plná otázok a nie je jasné, či bude efektívna.

Na námornej operácii sa zhodli lídri EÚ už v apríli, no doteraz sa riešila najmä redistribúcia utečencov medzi členskými krajinami.

Operácia Sophia, ktorá dostala meno po dievčatku narodenom somálskej žene počas záchrany v Stredomorí, sa má začať čoskoro. Doteraz Únia pašerákov monitorovala a sústreďovala sa na zachraňovanie.

„Teraz máme kompletný obraz o tom ako, kedy a kde pašerácke organizácie a siete operujú a sme pripravení ich rozložiť,“ povedala podľa EU Bulletin šéfka európskej zahraničnej politiky Federica Mogheriniová.

Ničiť nebudú

Len tento rok prešlo z Líbye k talianskemu pobrežiu podľa Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM) viac ako 133-­tisíc utečencov. Celkovo pri tejto ceste zomrelo 2703 ľudí.

Bojovať proti pašerákom má od konca októbra deväť lodí. Plavidlá môžu zastaviť, prehľadať, odkloniť a skonfiškovať ich. Vojenské riešenie – ničiť lode ešte pred vyplávaním – už dávnejšie Únia zavrhla.

„Operácia na ničenie plavidiel je ilúziou,“ povedal pre Politico francúzsky generál Jean-Paul Thonie. Riziko civilných obetí je privysoké a najmä by išlo o zásah v Líbyi. A práve tam je najväčší problém celej operácie.

Šanca, že budú môcť európske lode zasiahnuť aj do pobrežných vôd Líbye, je malá. Musí ju okrem OSN schváliť aj líbyjská vláda. Medzi zvoleným parlamentom v Tobruku a islamistami podporovanou vládou v Tripolise však pretrvávajú konflikty, chaos spôsobuje aj miestna odnož Islamského štátu.

Chaotická situácia pašerákom nahráva – za týždeň sú schopní na prevozoch zarobiť takmer milión eur, keďže za jeden prechod na často preplnenej lodi si pýtajú aj tisíc eur. Líbyjské letectvo sa navyše vyhráža, že akékoľvek lode v ich vodách bude bombardovať.

Viac obetí?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 097
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 271
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 563
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 895
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 736
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 208
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 044
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 166

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

František ako prvý pápež v dejinách navštívil v Ríme anglikánsky kostol

počas spoločnej bohoslužby nepoukazoval na teologické rozpory medzi katolíkmi a anglikánmi.

Karnevalový voz v Riu havaroval, zranil najmenej 8 ľudí

Sambadróm bol mokrý v dôsledku vytrvalého mrholenia.

Izrael prestane liečiť zranených Sýrčanov, ak im vláda nevyplatí náklady

Nemocnice už túto finančnú záťaž nemôžu dlhšie znášať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop