Praha 13. júla (TASR) - Transformácia Českej tlačovej kancelárie (ČTK) na súkromnú spoločnosť, ako to požaduje vedenie agentúry a Rada ČTK, sa v najbližšom čase neuskutoční. Česká Poslanecká snemovňa dnes síce vzala na vedomie výročnú správu Rady ČTK za rok 2000, avšak odmietla sa zaoberať jej návrhom na transformáciu národnej agentúry. "V tejto chvíli v snemovni zrejme neexistuje politická vôľa zaoberať sa transformáciou ČTK v zmysle jej privatizácie," povedal predseda stálej parlamentnej komisie pre oznamovacie prostriedky Ivan Langer (ODS).
Poslanci počas diskusie o výročnej správe kritizovali ČTK za údajné nedostatky v objektivite spravodajstva, predovšetkým v čase tzv. krízy v Českej televízii. Člen mediálnej komisie Miloslav Kučera (ČSSD) navrhol, aby ČTK do budúcna nemohla zadávať vypracovanie prieskumov verejnej mienky, ktoré by vopred túto mienku mohli ovplyvniť. "ČTK by mala iba informovať o tom, že si niekto zadal prieskum a ako tento prieskum dopadol," mieni Kučera.
Česká tlačová kancelária je verejnoprávna inštitúcia, jej generálny riaditeľ sa zodpovedá sedemčlennej Rade ČTK. Napriek tomu, že tlačová agentúra od roku 1996 nepoberá finančnú podporu zo štátneho rozpočtu, musí každoročne Poslaneckej snemovni predkladať výsledky svojho hospodárenia. Mediálni experti upozorňujú, že okrem tejto výnimky sa ČTK prakticky správa ako komerčný subjekt.
Ako hlavný dôvod, prečo nie je možné v súčasnosti agentúru privatizovať, českí politici najčastejšie uvádzajú nevyriešenú otázku rozsiahleho archívu ČTK. Ten vznikal už od roku 1918 za štátne peniaze a jeho hodnota je nevyčísliteľná. Neoficiálnym dôvodom zostávajú špekulácie o tom, že politické strany nechcú pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami stratiť vplyv na najsilnejšiu tlačovú agentúru v krajine.
Rada ČTK vo svojej výročnej správe za rok 2000 predložila členom parlamentnej mediálnej komisie niekoľko variantov možnej transformácie národnej tlačovej agentúry. Samotné vedenie ČTK by podľa generálneho riaditeľa Milana Stibrala uprednostnilo prechod na akciovú spoločnosť vo vlastníctve vydavateľov periodickej tlače, pričom podiel jedného vydavateľa by nemal prekročiť 12 percent spoločnosti.
(spolupracovník TASR Jan Potůček) žab