PRAHA. Viac než 10 porušení pravidiel cestnej premávky má v evidencii poľský vodič kamiónu, ktorý zavinil tragédiu pri prejazde v meste Studénka minulú stredu. Na mieste sa ocitol údajne preto, že netušil, kadiaľ ide. Mieril pritom do Maďarska.
Informuje český spravodajský portál idnes.cz.
Na jazde chcel ušetriť, stratil sa
Zástupca krajského policajného riaditeľa Radim Wita uviedol, že vodič má v Poľsku v evidencii viac než 10 záznamov. Či išlo o neoprávnený vjazd na železničný prechod policajti zatiaľ nevedia, čaká sa na oficiálnu správu z Poľska.
Vodič je obvinený zo všeobecného ohrozenia z nedbalosti, za čo mu hrozí od troch do desať rokov väzenia. Súd súhlasil s jeho vzatím do väzby. Denník uvádza, že poľský kamión smeroval s nákladom z Poľska do Maďarska.
Cesta mala byť čo najlacnejšia. Ako uvádza sudca Radim Švec, ktorý rozhodol o vodičovej väzbe, keby sa nevyhýbal plateným úsekom, toto by sa nemuselo stať.
Kamión údajne vyšiel na diaľnicu cez Chalupki neďaleko Bohumína, potom sa ocitol na diaľnici D1. Z tade rýchlo zišiel a zamieril na juh, ale pri ceste evidentne zablúdil. Potom jazdil po okresných cestách, ktoré nemal naplánované a mali ho popliesť aj podobné názvy obcí v navigácii.

Vykonávajú prehliadku
Zo záznamového zariadenia, ktoré našli technici v uplynulom týždni v českom havarovanom rýchliku Pendolino, vyplynulo, že vlak išiel v čase zrážky rýchlosťou 142 kilometrov za hodinu.
Zatiaľ nie je jasné, či strojvodca pred prechodom cez železničné priecestie v Studénke v okrese Nový Jičín stihol brzdiť.
Maximálna povolená rýchlosť v danom úseku koridorovej trate je 160 kilometrov za hodinu.
"V tejto chvíli ešte nevieme, či sa rýchlosť na 142 kilometrov za hodinu znížila v dôsledku zrážky alebo či strojvodca použil rýchlobrzdu. To by mala objasniť analýza dát z prednej skrinky vlaku," vysvetlil hovorca Železničnej inšpekcie Martin Drápal, ktorého v stredu citoval server Novinky.cz.
V pražskom depe sa v stredu uskutočňuje takzvaná komisionálna prehliadka, počas ktorej technici a vyšetrovatelia detailne zhodnotia rozsah poškodenia, technický stav vlaku a pravdepodobne spresnia i výšku škody, doposiaľ odhadovanú na približne 150 miliónov korún (5,5 milióna eur).
Našli tiež druhú čiernu skrinku, z ktorej sa pokúsia získať ďalšie údaje o jazde vlaku.
Už po odtiahnutí stroja zo Studénky do Bohumína sa podarilo nájsť prvú takzvanú čiernu skrinku, z ktorej momentálne inšpektori analyzujú dáta.
Z oboch zariadení, podobne ako v lietadle, môžu zistiť informácie o "správaní" sa vlaku i strojvodcu. A síce, akou rýchlosťou išiel, či strojvodca stihol brzdiť a ďalšie údaje potrebné pre znalecké skúmanie.
Nehoda si vyžiadala troch mŕtvych
Do mesta Studénka prišiel z juhu a mieril k Ostrave, pri čom sa vlastne vracal. Vyšiel na prejazd aj keď už svietili výstražné červené svetlá, následne sa zavreli závory a prehnalo sa Pendolino.
Pri nehode zahynuli traja ľudia. V nemocnici sú stále hospitalizovaní traja zranení, medzi nimi aj rušňovodič, ktorý prišiel o nohu.
Autor: idnes.cz