Slovenskí a českí umelci sa stále pokúšajú uspieť v mekke filmového priemyslu. Passer hovorí: Treba na to šťastie a šťastiePresadiť sa v Hollywoode je ťažké aj pre rodených Američanov. Musia počítať s tým, že sa to neudeje zo dňa na deň a že sa to podarí len tým najpracovitejším a najlepším. Nejedna hollywoodska hviezda začínala ako obsluha v kaviarňach a bývala v aute. Aj držiteľka Oscara Hillary Swanková spávala pár mesiacov po príchode do Los Angeles v obytnom motorovom voze, hviezda veľkého kalibru Brad Pitt spal rovno v aute a začínal ako čašník a rozvážač mrazených potravín.
Tí, čo sa v Amerike nenarodili alebo tam od detstva nežili, to majú ešte ťažšie. Prvým deficitom je neznalosť jazyka, druhým sú slabé kontakty. Prezident Českej filmovej a televíznej akadémie Petr Vachler, ktorý má aj v Amerike renomé a mnoho priateľov, otvorene hovorí, že skutočne presadiť sa môžu v Hollywoode len tí, čo sa rozhodnú presťahovať do Los Angeles, mekky filmového biznisu. „Musia žiť v centre a byť stále dosiahnuteľní.“
Pričom záleží aj na uliciach, na ktorých bývajú. „Či vyššie, alebo nižšie, ako ďaleko od nich býva režisér, ktorý im dá dôveru a presadí ich.“ Musí im tam niekto veriť alebo musia mať za sebou aspoň jeden vydarený film, čo sa dostal do povedomia amerických producentov. Potom si možno nájdu dobrého agenta a s ním začínajú od nuly. Chodia po kastingoch a čakajú na osudovú príležitosť. „Na konkurzy pritom musia chodiť každý deň a musia byť dvadsaťštyri hodín pripravení na to, kedy príde šťastie.“ Ak vtedy niekto povie, že práve nemá čas, stráca možno príležitosť na celý život.
Český režisér Ivan Passer, ktorý v Amerike uspel, hovorí: „Na presadenie sa v Hollywoode potrebujete len tri veci – šťastie, šťastie a šťastie.“ Je to tak. Ani účinkovanie v jednom americkom filme nezaručí hercovi nehynúcu slávu a milióny. Hovoriť by o tom mohol český herec Karel Roden, ktorý bol hviezdou karlovarského festivalu spred dvoch rokov aj preto, že sa tam prvýkrát premietal film Pätnásť minút, kde hral po boku Roberta de Niro. Roden tam dokonca stvárnil väčšiu úlohu ako Niro a zahral ju brilantne. Keď však skúšal uspieť v Amerike opäť, angažoval tam agenta a niekoľko mesiacov chodil po kastingoch, dostal len ponuky na malé úlohy a na rolu v horore. A to aj napriek tomu, že je nielen výrazný typ, ale aj vynikajúci herec. Skrátka – šťastie neprišlo.
Českých a občas aj slovenských hercov možno vídať v amerických filmoch len v epizódnych úlohách tých filmov, ktoré sa točia v Európe. Hlavných predstaviteľov si totiž produkcia privezie so sebou. A tak aj na celkom malé úlohy potom Američania požadujú špičkových domácich hercov. Takto si napríklad v Mission Impossible s Tomom Cruisom zahral párminútovú nemú scénu jeden z najlepších českých hercov Marek Vašut a tak spočiatku hrával v hollywoodskych filmoch typovo zaujímavý Miroslav Táborský.
Za denné účinkovanie v americkom filme dostanú títo herci potom od pätnásť– do dvadsaťtisíc českých korún. Na porovnanie – začínajúca modelka dostane za deň reklamného fotenia v Amerike tisícdvesto dolárov. A nemusí sa ponížiť. Európsky herec musí byť pri dobývaní Hollywoodu ochotný zniesť to, čo všetci tam začínajúci umelci. Chodiť denne aj na štyri kastingy, nepohŕdať malými rolami, byť pripravený kedykoľvek nastúpiť a robiť ponúknutú prácu, mať čas na dlhodobé natáčanie. Všetci, čo sa o kariéru v Los Angeles pokúšali, by boli vďační za príležitosť podstúpiť to.