BERN, BRATISLAVA. Keď v roku 2010 prerazili robotníci posledný úsek skál a spojili dve sekcie Gotthardského pätného tunelu, vo Švajčiarsku boli štáby CNN, BBC či National Geographic. Stovky novinárov hovorili o svetovom míľniku.
Po takmer dvadsiatich rokoch sa práce na železničnom tuneli dostávajú do finálnej fázy. Slávnostne otvoriť by ho mali presne o rok – začiatkom júna 2016. So svojou dĺžkou 57 kilometrov sa stane najdlhším tunelom na svete a oberie o prvenstvo 54-kilometrový japonský tunel Seikan.
Železničný tunel spojí švajčiarske mestá Erstfeld a Bodio a najmä obíde zložitý alpský masív. Po dokončení celej trasy by sa tak cesta medzi Zürichom a Milánom znížila na dve a pol hodiny. Nové prepojenie 280 kilometrov vzdialených miest by tak mohlo konkurovať aj aerolinkám.
Podľa National Geographic však turizmus nie je hlavným cieľom švajčiarskych inžinierov. Švajčiari chcú tunelom odľahčiť prechody Alpami a uľahčiť prevoz nákladu. Podľa SBB, švajčiarskych železníc, by objem prepravovaného tovaru medzi Rotterdamom a talianskym Janovom mal stúpnuť o 20 percent. Do roku 2020 by sa mal aj počet cestujúcich zvýšiť z 9-tisíc na 15-tisíc.
Prerazenie tunela v roku 2010. FOTO - TASR/AP
@TIME loved the article about the Gotthard tunnel. Can't wait to rail that trail!!! #rail@RailEurope@seatsixtyonepic.twitter.com/1uOhNCCoqr
— RailtheTrails (@railthetrails) April 17, 2015
Miliardy aj oslavy
„Švajčiarsko by malo byť hrdé na projekt storočia,“ povedala podľa Neue Zürcher Zeitung švajčiarska ministerka dopravy Doris Leuthardová. K otvoreniu projektu chystajú Švajčiari veľkolepé oslavy.