Washington 10. januára (TASR) - Predstava, ako sa tuční ľudia súdia s reštauráciami rýchleho občerstvenia kvôli svojej nadváhe, vyvoláva síce úsmev, ale reštauráciám a výrobcom potravín nie je práve do smiechu.
Obchodná skupina výrobcov nápojov a potravín si preto najala právnikov, aby im pomohli nájsť východisko z tohto problému.
"Kto schudne vďaka procesu? Nikto," konštatuje Gene Grabowski, hovorca potravinárskej spoločnosti Grocery Manufacturers z USA.
Vlani však istý Newyorčan zažaloval spoločnosť McDonaldďs, že mu jej kalorické hamburgery, hranolky a ďalšie jedlá, ktoré ponúka, spôsobili vážne zdravotné problémy vrátane infarktu a cukrovky. Žaloba vystupovala ako ochranca detí, ktoré trápi obezita a cukrovka.
Pred súdom sa tak môžu ocitnúť aj školy, v ktorých sú automaty na nápoje a sladkosti.
Hlavný lekár David Satcher už v roku 2001 upozorňoval, že obezita v Spojených štátoch dosiahla rozmery epidémie - takmer 60 percent dospelých a 13 percent detí má nadváhu, alebo sú obézni.
Ak školy, vláda a tzv. fast-food priemysel nezmení svoj prístup k tomuto problému, obezita a jej následky ako príčina smrti predbehnú aj choroby spojené s fajčením, varoval Satcher. Amerika začala po jeho slovách hľadať vinníka, ktorému by prišila zodpovednosť za zdravotný stav populácie.
Potravinárske spoločnosti investovali nemalé prostriedky do propagácie cvičenia a vyváženej stravy - a rázne sa ohradili proti obvineniam, že ich produkty sú hlavnou príčinou obezity Američanov.
Hershey Foods and McDonald's venovali finančné prostriedky na vytvorenie osvetových internetových stránok, ktoré nabádajú deti, aby viac cvičili. Obchodné spoločnosti vlani prispeli na podporu výskumu obezity a na lobovanie v Kongrese, aby nariadil školám zvýšiť počet hodín telocviku.
Advokáti niektorých konzumentov ale tvrdia, že potravinársky priemysel nerobí dosť v boji s týmto problémom a žiadajú vládu, aby sa doň výraznejšie zapojila.
"Čo na tom, že výrobcovia potravín zriadili internetové stránky, ktoré radia deťom, aby cvičili? Mali by v prvom rade zmeniť svoje marketingové stratégie," tvrdí Margo Wootanová, riaditeľka výskumného centra.
Podľa nej by výrobcovia mali zmenšiť porcie potravín, ponúkať zdravšie produkty a prestať s predajom väčších balení za nižšie ceny. Navrhuje tiež, aby ministerstvo poľnohospodárstva prevzalo dozor nad školskými jedálňami a regulovalo aj ponuku kaviarní a iných stravovacích zariadení. To však takúto zodpovednosť odmieta.
To čo, dospelí jedia, je ich osobná vec a rodičia by sa mali viac starať o to, čo jedia ich deti. Väčšina jedál, ktoré deti konzumujú, im pripravia a vyberú rodičia. Ak majú nadváhu, vďačia za to rodičom, pripomína Eric Bost z ministerstva.
Ľudí však ovplyvňuje pri výbere potravín reklama, namieta Marion Nestleová, vedúcu výskumu o výžive na newyorskej univerzite.
Výrobcovia potravín ročne minú 30 miliárd dolárov na reklamu. Ich cieľovou skupinou sú niekedy priamo deti. Práve pre túto reklamu sú výrobcovia na súde zraniteľní, i keď tvrdia, že nikoho nenútia, aby si kupoval ich produkty.
2 lb juh