Moskva 10. júla (TASR) - Porušenie predpisov zo strany pilotov počas klesania lietadla pred plánovaným pristátím v juhosibírskom Irkutsku bolo jedinou príčinou leteckého nešťastia ruského lietadla TU-154 M, ktoré pred týždňom, v utorok 3. júla, havarovalo 20 kilometrov od letiska. Za neprípustné naklonenie lietadla počas otáčania stroja v malej rýchlosti zaplatilo životmi 145 cestujúcich a členov posádky.
O záveroch vyšetrovania dnes v Moskve informoval predseda vládnej vyšetrovacej komisie a podpredseda ruskej vlády Iľja Klebanov. Vyšetrovanie niektorých aspektov leteckého nešťastia bude podľa jeho slov pokračovať, ale príčina nehody bola stanovená ako konečná.
Vyšetrovacia komisia si však hrubé chyby pilotáže zatiaľ nevie vysvetliť. "Teraz musíme snažiť pochopiť, prečo v dobe normálneho fungovania lietadla, pri normálnych poveternostných podmienkach, počas jednoduchého manévru pri klesaní na pristátie, bola činnosť pilotov v určitom momente neadekvátna a došlo k nenapraviteľnej chybe pilotáže," uviedol šéf vyšetrovacej komisie.
Doterajšie vyšetrovanie, počas ktorého sa analyzovali tzv. čierne skrinky lietadla a činnosť pozemného riadiaceho strediska, potvrdilo, že lietadlo letiace na trase z uralského Jekaterinburgu do mesta Vladivostok na Ďalekom východe bolo v dobe nehody plne funkčné, a že žiadnych chýb sa nedopustila ani riadiaca veža.
Podľa I. Klebanova bolo doteraz identifikovaných 137 zo 145 obetí nešťastia. Na palube ruského lietadla TU-154 M bolo aj 12 občanov Číny, z ktorých sa doteraz dvoch nepodarilo identifikovať.
Zo zákonného poistenia lietadla dostanú rodiny obetí odškodnenie len vo výške 400 dolárov, kým rodiny pilotov a letušiek budú odškodnené desaťkrát vyššou sumou. Rodinám deviatich členov posádky zaplatí poisťovňa 900 dolárov a ďalších 3300 dolárov dostanú rodiny od zamestnávateľa.