Vodiči tak vraj dávajú zarobiť krajinám, odkiaľ USA musia dovážať ropu a ktoré financujú nepriateľov Spojených štátov. Tvrdí to nová americká kontroverzná reklamná kampaň neziskového Projektu Detroit, predstavená verejnosti v stredu miestneho času.
V reklamných spotoch sa striedajú zábery ozbrojencov v turbanoch a výroky majiteľov spomínaných áut ako: "Pomohol som vyhodiť do vzduchu diskotéku," či "Poslal som našich vojakov do vojny." "Čo tvoje SUV spôsobuje národnej bezpečnosti?" pýta sa reklama.
Reklamy sú paródiou na vládnu kampaň proti terorizmu financovanému predajom drog a chcú primäť verejnosť, aby používala autá s rozumnejšou spotrebou.
"Chceme, aby sa americkí spotrebitelia zamysleli nad následkami, ktoré ich autá na pohon štyroch kolies a jazdiace na benzín majú na našu zahraničnú politiku," vysvetľuje komentátorka Arianna Huffingtonová, stojaca spolu s priateľmi za projektom.
Podľa združenia je na amerických cestách 20 miliónov inkriminovaných SUV, ktoré spotrebujú 16 až 26 litrov na 100 km. To údajne predstavuje milióny barelov ropy importovanej do USA z krajín ako Saudská Arábia, ktorá časťou peňazí z predaja pomáha financovať teroristov, tvrdia autori projektu.
Tridsaťsekundové spoty sa budú vysielať od piatku v New Yorku, Los Angeles, Chicagu, San Franciscu, Washingtone a Detroite. Viaceré televízne spoločnosti, vrátane siete ABC, ich odmietli ako príliš kontroverzné.
Projekt Detroit vytvorila skupina Američania za autá s úspornou spotrebou, ktorú okrem Huffingtonovej spoluzaložili environmentálna aktivistka Laurie Davidová a showbiznisový agent Ari Emanuel.