Košice 7. januára (TASR) - Kauzu dopravnej nehody so smrteľným následkom, ku ktorej došlo na frekventovanej štvorprúdovej komunikácii pri Hypermarkete Tesco v Košiciach, uzavrel samosudca Okresného súdu (OS) Košice I dvanásťmesačným trestom odňatia slobody s podmienečným odkladom na 20 mesiacov. Hlavnému aktérovi nehody súd zároveň uložil trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá na dva roky.
Rozhodnutie súdu nie je ešte právoplatné. Pre TASR to dnes potvrdili justičné zdroje, podľa ktorých obžalovaný síce bol s rozsudkom spokojný a odvolanie proti nemu nepodal, prokurátor sa však nateraz o rozsudku nevyjadril.
K tragickej udalosti došlo 29. júna 2002 v čase okolo 22.30 hodiny, keď 26-ročný Zoltán L. z Košíc viedol dodávkové auto Opel Combo 1.4 a pri autobusovej zastávke zrazil chodkyňu Máriu P. v dôsledku toho, že nedostatočne sledoval situáciu v cestnej premávke. Chodkyňa utrpela poranenie srdca a ďalších viacerých životne dôležitých orgánov a bezprostredne po nehode zomrela.
Podľa prokurátora, ktorý sa opieral o výsledky rozsiahleho vyšetrovania, vinník nehody neprispôsobil rýchlosť jazdy poveternostným podmienkam, svojim schopnostiam ani ďalším okolnostiam, ktoré ako šofér mohol a mal predvídať.
"Cesta bola mokrá, nebola osvetlená. Šiel som rýchlosťou asi 55 až 60 kilometrov za hodinu," bohorovne tvrdil pred súdom. Ako ďalej dodal, vedľa neho išlo ďalšie osobné auto a zrazu len zbadal, ako sa mu rozsvietili brzdové svetlá. Na to on vraj reagoval tým, že tiež pribrzdil, ale dostal sa do šmyku. Vtom začul nejaké buchnutie, a tak radšej zastavil. Videl hlúčik ľudí a po ceste porozsýpané veci. "Vyzeralo to ako porozhadzovaný nákup z Tesca. Vtedy som zbadal, že na zemi leží nejaká pani a ľudia jej poskytujú prvú pomoc. Zavolal som políciu aj záchranku," uviedol obžalovaný. Dodal, že chodkyňu pravdepodobne zachytilo auto, ktoré šlo vedľa neho.
Rozsiahle vyšetrovanie však túto verziu vyvrátilo. Chodkyňa zomrela po tom, čo ju on zrazil. Podľa súdneho znalca z odboru dopravy, ktorý pred súdom podrobne popísal, ako k nehode došlo, obžalovaný sa bezprostredne pred zrážkou pohyboval rýchlosťou 85,9 až 98,5 km za hodinu. Pri tejto rýchlosti potreboval na zastavenie 94 až 104,9 metra. "V prípade, že by jazdil povolenou šesťdesiatkou, jeho celková brzdná dráha by bola cca 46,9 až 53,9 metra, mohol by teda, len čo chodkyňu zbadal, včas zabrzdiť a k zrážke by vôbec nebolo došlo," opakovane zdôraznil pred súdom znalec.
Ako ďalej uviedol, spomínaná chodkyňa pravdepodobne nevenovala pozornosť cestnej premávke a vošla priamo do jazdnej dráhy auta. "Z charakteru vnútorných i vonkajších zranení, ktoré utrpela, i z poškodenia auta možno predpokladať, že ho musela vidieť. Napriek tomu však vstúpila do vozovky," povedal znalec. To, že by ju predtým bolo zachytilo nejaké iné vozidlo, znalec jednoznačne vylúčil.
Podľa vyjadrenia znalcov z odboru súdneho lekárstva sa smrti zrazenej ženy nedalo zabrániť ani poskytnutím okamžitej lekárskej pomoci.
Obžalovaný pred súdom oľutoval svoje konanie. Samosudca prihliadol aj na spoluzodpovednosť poškodenej na nehode a konštatoval, že na prevýchovu obžalovaného, ktorý dovtedy nebol súdne trestaný, postačí podmienečný výchovný trest.