SME

Utečenci riskujú životy, lebo inak sa do Európy nevedia dostať

O Slovensko migranti záujem nemajú, dúfajú, že ich prijmú v Nemecku, hovorí šéfka Úradu Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM) na Slovensku ZUZANA VATRÁĽOVÁ.

Zuzana Vatráľová z IOM.Zuzana Vatráľová z IOM. (Zdroj: archív SITA)

Kto sú migranti, ktorí sa snažia dostať zo severnej Afriky do Európy?

"Väčšinou sú medzi nimi utečenci unikajúci pred vojnou či prenasledovaním, ale aj ekonomickí migranti, ktorí sa pohli za lepším životom. Nevidia legálne možnosti, ako sa dostať do európskych krajín. Mnohí z nich sú z južnej či subsaharskej Afriky a chceli a aj pracovali v severnej Afrike, ale po destabilizácii situácie sa snažia dostať ďalej za živobytím, aby mohli posielať peniaze rodine.

Po víkendovom dianí je dokonca podozrenie, že prevádzači ich nútia nastupovať na lode do Európy, aj keď niektorí z nich by v severoafrických krajinách zostali. Sú to však len dohady."

Môžu títo migranti požiadať o štatút utečenca? Nemôžu sa do Európy dostať legálnou cestou?

"O štatút utečenca môžu požiadať až na území európskej krajiny, takže cez Stredozemné more sa musia aj tak dostať. Keďže sú z krajín mimo EÚ, potrebujú víza či vybavenie pobytu. Všetky náležitosti by si museli vybaviť v domovskej krajine. Inú možnosť nemajú."

Mnohí preto volia pomoc prevádzačov. Tí však pýtajú za cestu do Európy stovky dolárov. Odkiaľ ich väčšinou migranti vezmú?

"Prevádzači využívajú zlú situáciu ľudí a keďže je dopyt, rastie aj cena. Buď sa vyzbiera celá rodina a vyšle jedného človeka, od ktorého sa očakáva, že pošle financie naspäť a splatí dlh. Prípadne predajú všetko, čo majú. Dochádza aj k obchodovaniu s ľuďmi, utečenci sa teda zadlžia a v krajinách EÚ sa od nich očakáva, že si to odpracujú."

Prevádzači často využívajú nestabilné a staré lode, dokonca sa hovorí, že očakávajú, že ich niekto po ceste zachráni.

"To, že lode sú v zlom stave, tí ľudia nevedia. Zaplatili za to veľa peňazí a chcú sa dostať do cieľa svojej cesty. Sú prípady, keď kapitán loď opustil a nechal plavidlo len na autopilota. To je však už dilema operácie Mare Nostrum, keď talianska pobrežná stráž zachraňovala migrantov. Kritici operácie tvrdili, že to povzbudzovalo k príchodu ďalších, lebo mali nádej, že ich zachránia."

Aká je situácia teraz?

"V novembri operáciu Mare Nostrum ukončili, pretože Taliani ju nevládali financovať, a nahradila ju operácia Frontextu (agentúry pre vonkajšie hranice, pozn.) Triton. Tam však nikto nemôže počítať s tým, že ich zachránia. Počet lodí výrazne znížili a sú tam na to, aby strážili, nie aby zachraňovali."

Prečo sa systém zmenil? Aké je východisko z tejto situácie?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3PRP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 010
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 849
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 109
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 021
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 735
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 017
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Miloš Roman.

Na gól čakali fanúšikovia 50 minút.


TASR
Futbalisti FK Humenné.

Domáci Považania inkasovali tri góly v úvodnom polčase.


TASR
Máté Lékai (vľavo) a Lukáš Urban v prvom štvrťfinále Európskeho pohára EHF FTC-Green Collect Budapešť - Tatran Prešov.

Hádzanárov Tatrana čaká domáca odveta vo štvrťfinále Európskeho pohára EHF.


Larry Lloyd.

Po skončení v Nottinghame pôsobil ako hrajúci tréner vo Wigane, ktorý dostal zo štvrtej do tretej ligy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu