LONDÝN. Britské Kráľovské letectvo vyslalo v utorok svoje viacúčelové stíhačky typu Eurofighter Typhoon k ruským bombardérom dlhého doletu, ktoré sa priblížili k britskému vzdušnému priestoru.
"Ruské lietadlá sprevádzala RAF v britskej oblasti záujmu," citovala agentúra Reuters hovorkyňu britského ministerstva obrany.
Oblasť, v ktorej k incidentu došlo, ministerstvo nešpecifikovalo, uviedlo len, že typhoony vzlietli zo základne RAF v škótskom Lossiemouthe.
K incidentu došlo v čase, keď sa neďaleko škótskeho pobrežia koná námorné cvičenie NATO za účasti 50 vojnových lodí, ponoriek a 13.000 príslušníkov ozbrojených síl zo 14 krajín. Rozsiahle námorné manévre potrvajú až do 24. apríla.
Nie je to ojedinelý incident
V dôsledku zvýšeného napätia medzi Západom a Moskvou zapríčineného krízou na východe Ukrajiny sú vzlety stíhačiek NATO k ruským bojovým lietadlám v ostatných mesiacoch pomerne časté.
Napríklad vlani v októbri vzlietli britské stíhačky k ruskému strategickému bombardéru typu Tu-95 (Medveď), ktorý sa priblížil k britskému vzdušnému priestoru. V novembri sledovala RAF pohyb ruských vojnových lodí, ktoré sa cez Doverskú úžinu vracali z námorného cvičenia v Severnom mori.
Už 15. januára tohto roku štartovali stíhačky RAF k ruským bojovým lietadlám, blížiacim sa k britskému vzdušnému priestoru; 19. februára vzlietli stíhačky RAF k bombardérom Tu-95, ktoré boli spozorované vo vzdušnom priestore neďaleko pobrežia juhoanglického grófstva Cornwall.
Vysoké riziko
Aj Európska agentúra pre bezpečnosť letectva upozornila, že vlani značne vzrástol počet incidentov nad Baltickým morom, ktoré súviseli s civilným a vojenským letectvom.
Podľa EASA je v súvislosti s týmto zistením potrebné prijať náležité opatrenia, ktoré by znížili existujúce riziká pre leteckú dopravu.
NATO sa počas uplynulého roku opakovane sťažovalo na ruské vojenské lietadlá, ktoré neohlásili svoje letové plány, prípadne nekomunikovali s letovou prevádzkou a leteli s vypnutými transpondérmi.
Hoci sa v správe EASA explicitne nehovorilo o Rusku, zistenia agentúry odkazovali na vlaňajší značný nárast "bezpečnostných udalostí, ktoré sa týkali civilných a vojenských lietadiel nespolupracujúcich s riadením letovej prevádzky".
EASA tvrdí, že "riziko pre civilné letectvo je vysoké, čo znamená, že musia byť prijaté opatrenia na zníženie tohto rizika na prijateľnú úroveň".