Údajne existuje video z mobilného telefónu, zachytávajúce posledné chvíle letu.
SEINE-LES-ALPES/BELÍN. Druhý pilot havarovaného nemeckého airbusu Andreas Lubitz, ktorý je podozrivý zo spáchania tzv. rozšírenej samovraždy, sa pred osudným letom na webe informoval o formách a možnostiach realizácie samovraždy.
Deň pred tragédiou hľadal na internete aj materiály o zabezpečovacom mechanizme dverí do kokpitu lietadiel.
Informovala o tom vo štvrtok prokuratúra v Düsseldorfe, ktorá kauzu vyšetruje v Nemecku. Vo Francúzsku, kde lietadlo havarovalo, patrí vyšetrovanie do kompetencie prokuratúry v Marseille.
Podľa düsseldorfskej prokuratúry sa údaje, ktoré o tom poskytujú jednoznačné dôkazy, našli pri vyhodnocovaní tabletu, zhabaného v düsseldorfskom byte druhého pilota, uviedla agentúra DPA.
Nepomohla ani sekera
Po teroristických útokoch z 11. septembra 2001 boli dvere do kokpitu preventívne vo všetkých lietadlách upravené a zabezpečené tak, aby sa k pilotom bez ich autorizácie nemohli dostať teroristi alebo iné nepovolané osoby.
Práve to zabránilo kapitánovi stroja, ktorý opustil kokpit Airbusu A320 nemeckej spoločnosti Germanwings počas letu z Barcelony do Düsseldorfu, v návrate do pilotnej kabíny. Súčasťou bezpečnostných opatrení je totiž aj možnosť toho, kto sa nachádza v kokpite, zablokovať prístup napriek vloženiu bezpečnostných kódov. Dvere by sa aj tak otvorili, avšak až po ubehnutí istého času, ktorého dĺžka je v každej leteckej spoločnosti iná.
V tomto prípade sa kapitánovi včas nepodarilo dostať späť do kokpitu a zachrániť všetkých 150 ľudí vrátane druhého pilota. Nepomohlo mu ani použitie zrejme sekery, ktorá patrí k bezpečnostnému vybaveniu na palube.
Germanwings o depresiách pilota nevedelaČítajte
Našli druhú čiernu skrinku
Vo štvrtok sa pátracím tímom podarilo na mieste tragédie nájsť aj druhú čiernu skrinku. Pre agentúru DPA to potvrdil marseillský prokurátor Robin Brice.
Ide o skrinku, ktorá zaznamenáva technické údaje o samotnom lietadle. Vyšetrovatelia si od nej sľubujú ďalšie poznatky o okolnostiach, ktoré viedli k havárii. Záchranári našli v krátkom čase po nešťastí obal tejto skrinky, v ktorom však chýbala pamäťová karta so zásadným obsahom.
Ako Robin Brice informoval, 24. marca na základe vyhodnotenia obsahu prvej čiernej skrinky - záznamníka komunikácie z kokpitu, druhý pilot lietadlo zámerne naviedol k zemi a tak ho zničil.
Lubitz prevzal výlučnú kontrolu nad airbusom po tom, čo kapitán opustil kokpit a išiel na toaletu. Následne odmietol otvoriť dvere a stlačil tlačidlo, ktoré nasmerovalo lietadlo na zostupný kurz, konštatoval vtedy prokurátor.
Pátracie tímy našli vo štvrtok aj druhú čiernu skrinku. FOTO - TASR/AP
Druhý pilot podľa neho nevyslal žiadne volanie o pomoc. Zo zachovaného záznamu čiernej skrinky v kokpite vyplýva, že komunikácia počas prvých 20 minút letu prebiehala normálne.
Výkriky cestujúcich je počuť až v závere záznamu. Druhý pilot nepovedal ani slovo, zaznamenaný je iba jeho dych. Počas posledných ôsmich minút letu je počuť opakované výzvy kontrolnej veže, ale z kokpitu nezaznie nijaká odpoveď.
O Lubitzovi odvtedy vyšlo najavo, že ho sužovali rôzne zdravotné problémy, opakovane aj depresie. Motív jeho činu však naďalej nie je zrejmý.
Vyšetrovatelia sa najviac prikláňajú k téze, že ním zmietali obavy zo straty licencie pilota v súvislosti návštevami u mnohých lekárov, ktoré tajil, a zatiaľ iba povrchne špecifikovanými ochoreniami.
Medzi troskami už našli mobily
Vyšetrovatelia našli medzi troskami aj mobilné telefóny, zatiaľ však neposkytli žiadne stopy, čo sa v osudný deň stalo.
Podplukovník Jean-Marc Menichini vo štvrtok uviedol, že nájdené mobily ešte neboli dôkladne preskúmané. Ďalšie podrobnosti neuviedol, napísala tlačová agentúra AP.
Francúzsky magazín Paris Match a nemecký bulvárny denník Bild tento týždeň informovali, že videli video z mobilného telefónu, ktoré zachytáva posledné chvíle letu. Úrady tvrdia, že vyšetrovatelia nemajú žiadnu takúto nahrávku.
Nešťastie v členitom horskom regióne na juhu Francúzska, ktorý druhý pilot dobre poznal z viacerých návštev vo svojej mladosti, neprežil nikto zo 144 cestujúcich a šiestich členov posádky.