PARÍŽ/RÍM/BERLÍN. Identifikácia obetí havárie nemeckého Airbusu A320 vo francúzskych Alpách z 24. marca si vyžiada dva až štyri mesiace.
Pre tlačovú agentúru DPA to uviedol v pondelok v Pontoise pri Paríži šéf príslušného kriminalistického inštitútu francúzskeho žandárstva Francois Daoust.
Podľa jeho slov možno tento časový rámec odvodiť v závislosti na počte telesných pozostatkov, ktoré sa nájdu na mieste dopadu havarovaného airbusu nemeckej spoločnosti Germanwings.
"Je lepšie pracovať v rytme vedy ako to uponáhľať a tým riskovať chybu pri identifikácii," vyhlásil odborník.
Strata spôsobilosti
Vyšetrenia, ktoré druhý pilot havarovaného stroja absolvoval v marcových dňoch v Düsseldorfe a ktoré sa týkali jeho problémov so zrakom, neobjavili žiadne organické príčiny. Univerzitná klinika v spomínanom nemeckom meste potvrdila, že tam pilot bol ako pacient naposledy 10. marca.
Najčítanejší nemecký denník Bild informoval, že podľa jeho informácií lekári nenašli žiadny konkrétny dôvod pre problémy Andreasa Lubitza s videním a domnievali sa, že za nimi môžu byť psychosomatické príčiny.
Podľa internetového vydania periodika zostáva hlavným možným motívom "fanatika lietania" podľa vyšetrovateľov aj naďalej obava druhého pilota airbusu zo straty spôsobilosti kvôli zdravotným problémom.
Lufthansa sa nebude vyjadrovať
Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa, materský subjekt Germanwings, v pondelok oznámila, že sa nebude vyjadrovať k novým poznatkom prokuratúry o zdravotnom stave druhého pilota. Univerzitná nemocnica v Düsseldorfe poskytla kompletný spis Andreasa Lubitza orgánom prokuratúry.
Stanovisko prokuratúry berie Lufthansa na vedomie, avšak k poznatkom o psychoterapeutickom liečení alebo návštevách u lekárov sa nemôže vyjadrovať, uviedla hovorkyňa koncernu.
Prokuratúra v pondelok informovala, že Andreas Lubitz, podozrivý z toho, že minulý týždeň zámerne nasmeroval Airbus A320 so 150 osobami na palube do horského masívu vo francúzskych Alpách, sa v minulosti liečil kvôli samovražedným sklonom.
Podľa prokuratúry sa tak malo stať pred rokmi, ešte skôr, ako získal licenciu pilota, a to v súvislosti s evidentnými samovražednými tendenciami. Odvtedy však pilot nejavil žiadne známky samovražedného správania alebo agresivity voči iným ľuďom.
Hľadanie telesných pozostatkov
Práce v oblasti havárie v pondelok výrazným spôsobom komplikoval silný nárazový vietor, ktorý dokonca sčasti bránil štartu vrtuľníkov. Na miesto dorazil už aj tím expertov z Izraela, ktorého vyslanie oznámil v nedeľu večer úrad premiéra Benjamina Netanjahua. Čoskoro by príslušníci všetkých zložiek v lokalite mali mať k dispozícii cestnú komunikáciu až na miesto havárie, ktorá by ich prácu mala výrazne uľahčiť.
Aj v utorok, po obnovení v pondelok večer prerušených prác v horskej oblasti na juhu Francúzska, zostanú prioritnými úlohami nasadených síl zhromažďovanie telesných pozostatkov obetí tragédie, ako aj pátranie po druhej čiernej skrinke, respektíve pamäťovej karte z už objaveného obalu záznamníka s technickými údajmi o stave lietadla.
V ťažko dostupnom teréne zostalo na noc podobne ako v uplynulých dňoch niekoľko francúzskych žandárov.
Pátranie obnovia v utorok krátko po úsvite.