AKTUALIZOVANÉ 16:04

Pilot Germanwings sa v minulosti liečil kvôli samovražedným sklonom

Pri leteckom nešťastí zahynulo minulý týždeň všetkých 144 cestujúcich a šesť členov posádky.

Lubitz sa v minulosti liečil kvôli samovražedným sklonom.(Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ/BERLÍN. Druhý pilot Andreas Lubitz, podozrivý z toho, že minulý týždeň zámerne nasmeroval Airbus A320 so 150 osobami na palube k nárazu do horského masívu vo francúzskych Alpách, sa v minulosti liečil kvôli samovražedným sklonom. Informovala tom nemecká prokuratúra.

"Pred niekoľkými rokmi, ešte predtým, než získal licenciu druhého pilota, dlhý čas absolvoval psychoterapeutickú liečbu pre viditeľné samovražedné tendencie," citovala z vyhlásenia úradu prokurátora v Düsseldorfe agentúra Reuters.

Podľa prokuratúry však Lubitz odvtedy nejavil žiadne známky samovražedného správania alebo agresivity voči iným ľuďom.

Hovorca prokuratúry Ralf Herrenbrueck podľa agentúry AP zdôraznil, že vyšetrovatelia zatiaľ nepoznajú motív jeho činu.

Lubitzove psychické problémy sú naďalej hlavnou hypotézou, s ktorou pracujú francúzski i nemeckí vyšetrovatelia pri objasňovaní tragédie. Potvrdil to aj šéf tímu francúzskej justičnej polície Jean-Pierre Michel. Ako spresnil, vyšetrovatelia chcú zistiť, "čo mohlo (druhého pilota) Andreasa Lubitza tak destabilizovať, alebo čo ho mohlo doviesť k takému činu".

Nemecká nemocnica, v ktorej sa Lubitz liečil, už odovzdala všetku jeho zdravotnú dokumentáciu prokuratúre v Düsseldorfe. Uviedla to podľa agentúry DPA hovorkyňa nemocnice.

Düsseldorfská univerzitná nemocnica minulý piatok odmietla zverejniť, na akú chorobu sa v nej Lubitz liečil, spresnila len, že to nebola depresia. Od februára bol Lubitz v tejto nemocnici trikrát - naposledy 10. marca. Vo všetkých prípadoch šlo o diagnostické vyšetrenie, uviedla DPA.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Pilot airbusu mal problém so zrakom aj depresiou

Bez komentára

Francúzski vyšetrovatelia v pondelok odmietli potvrdiť alebo vyvrátiť medializované správy, že Lubitz užíval antidepresíva alebo iné lieky na psychické problémy. Odmietli tiež komentovať správy nemeckého nedeľníka Bild am Sonntag, že Lubitz tesne pred haváriou vymkol z kabíny kapitána lietadla, ktorý sa do nej potom dobýjal, pričom údajne kričal: "Preboha, otvor tie dvere!".

Prokurátor mesta Marseille Brice Robin podľa AP okrem toho uviedol, že zatiaľ neboli identifikované telesné pozostatky ani jednej z obetí, čím de facto poprel medializované správy, že vyšetrovatelia majú k dispozícii aj Lubitzovu DNA. Z analýz jeho telesných pozostatkov by sa dalo zistiť, akej liečbe sa podroboval, uviedla AP.

Koncom minulého týždňa po prehliadke v Lubitzovom byte i v dome jeho rodičov nemecká polícia informovala, že sa tam okrem iného našlo aj roztrhnuté potvrdenie o práceneschopnosti, ktoré platilo aj na 24. marca - v deň inkriminovaného letu.

Po zistení, že Lubitz skrýval svoje ochorenie pred zamestnávateľom - leteckou spoločnosťou Germanwings, ktorá patrí pod Lufthansu - sa v Nemecku ozvali hlasy, že treba zmeniť zákony o lekárskom tajomstve.

Podľa kresťanskodemokratického poslanca nemeckého Bundestagu Dirka Fischera by piloti mali mať povinné prehliadky u lekárov angažovaných svojou leteckou spoločnosťou. "Títo lekári by mali byť oslobodení od mlčanlivosti vo vzťahu k zamestnávateľovi pilota a k úradom na kontrolu bezpečnosti leteckej dopravy," navrhol.

Poslanec Thomas Jarzombek zasa vyzval na odbornú diskusiu o možnom nahlasovaní ľudí, ktorých práca zahŕňa mimoriadnu zodpovednosť, ak u nich lekári zistia závažnú diagnózu nezlučiteľnú s náplňou práce.

france_plane_crash-a17ba43aaed640c6ac880_r4932_res.jpeg

V okolí miesta nešťastia pracujú ťažké stroje. FOTO - TASR/AP

Hľadajú druhú skrinku

Aj v pondelok, takmer týždeň po tragédii, sa obnovilo pátranie po telách obetí, ako aj po druhej čiernej skrinke lietadla, ktorá obsahuje záznamy o priebehu letu lietadla.

Francúzi v záujme rýchlejšej identifikácie desiatok obetí veria v skoré dokončenie novej cesty, ktorá by v horskej oblasti umožnila priamy prístup do extrémne náročného terénu.

V okolí miesta nešťastia tak pracujú ťažké stroje vrátane buldozérov s cieľom sprístupniť miesto v najbližších dňoch a uľahčiť tak prácu desiatkam policajtom a vojakom pri hľadaní telesných pozostatkov obetí.

Prístup k miestu tragédie je možný iba pomocou helikoptér alebo peši, pričom cesta po strmých svahoch trvá takmer hodinu. Záchrannej akcii navyše nepraje ani počasie, ktoré obmedzuje lietanie vrtuľníkom. Prístup k miestu je tak zatiaľ nemožný aj pre pozostalých obetí ubytovaných v Marseille.

Stres a psychický tlak

Francúzska televízia i-Télé upozornila, že vyšetrovatelia, príslušníci žandarmérie a experti z francúzskeho Úradu vyšetrovania a analýz civilného letectva (BEA), ktorí sú na mieste nešťastia, čelia vzhľadom na rozsah tragédie veľkému stresu.

Aj oni však majú k dispozícii psychologickú pomoc - do Álp dorazilo viacero psychológov, ktorí pomáhajú ako dobrovoľníci.

Psychickému tlaku sú vystavení aj tlmočníci, ktorých francúzske úrady angažovali, aby pomohli príbuzným pri komunikácii počas ich návštevy vo Francúzsku.

So skupinou 325 pozostalých po obetiach leteckého nešťastia sa v pondelok v Marseille stretol prevádzkový riaditeľ Oliver Wagner. Krátko po tragédii táto spoločnosť oznámila, že podnikne všetky opatrenia, aby príbuzným umožnila prísť na miesto tragédie.

Horské obce v okolí pre pozostalých zriadili centrá lekárskej a psychologickej pomoci a improvizované kaplnky a poskytujú im ubytovanie i občerstvenie. Neďaleko dediny Le Vernet - najbližšej k miestu nešťastia -, na planine s výhľadom na svahy, o ktoré sa lietadlo roztrieštilo, je pomník obetiam nešťastia.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 801
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 520
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 678
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 669
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 386
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 605
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 554
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 077
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 903

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Srí Lanka zažíva najhoršie prírodné nešťastie od roku 2003

Zosuvy pôdy a záplavy si vyžiadali najmenej 122 obetí.

Britské stíhačky vzlietli k dvom ruským bombardérom

Stíhačky Typhoon zasahovali nad britským pobrežím.

Američan dobodal dvoch mužov, ktorí sa zastali moslimiek

Útočník bol v minulosti trestaný kvôli lúpeži a únosu.

Pri požiari starého domu v Bilbau zomreli štyria ľudia

V nemocnici skončilo celkove ďalších deväť ľudí.