Praha 1. januára (TASR) - S príchodom Nového roku sa mení verejná správa v Českej republike. Ku koncu roku 2002 skončilo svoju činnosť 73 okresných úradov a podstatnú časť ich kompetencií prevzalo 205 obcí s rozšírenou pôsobnosťou, niektoré agendy prešli na krajské a iné správne úrady.
Občania ČR si tak v rámci decentralizácie štátnej správu budú od 1. januára 2003 vybavovať na obecných úradoch napríklad občianske preukazy, pasy, vodičské preukazy, vybavovať živnosti, overovať doklady. Obecné úrady budú rozhodovať aj o dávkach sociálneho zabezpečenia, ochrane prírody, ovzdušia, odpadoch a ďalších veciach.
Cieľom reformy verejnej správy je decentralizácia štátnej správy a priblíženie úradov občanom. "Veci sa teraz budú vybavovať na jednom úrade," vysvetlil predseda poslaneckého výboru pre verejnú správu Radko Martínek. S tým ale celkom nesúhlasia starostovia menších obcí, ktoré sa nestali poverenými obcami. Pre ich obyvateľov reforma znamená dlhšiu cestu na úrady a rozhodovať o nich budú susedné poverené obce. Výnimkou je Praha, ktorej sa zmeny netýkajú.
Mnohí kritici reformy tvrdia, že nie je dostatočne pripravená. Obecné úrady musia okrem prívalu agendy zvládnuť aj príchod nových úradníkov zo zrušených okresných úradov.
(spravodajkyňa TASR Katarína Korgová) np