Pád Airbusu nebola nehoda. Ľudí v Alpách zabil mladý pilot

Pilot najskôr z kabíny vymkol kapitána a následne si to s lietadlom namieril k zemi. Nevie sa prečo.

Príslušníci bezpečnostných síl a záchranári strážia zónu na letisku v Marseille pred príchodom príbuzných obetí havarovaného lietadla nemeckej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Germanwings.(Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Utorkovú nehodu Airbusu A320 nemá na svedomí technická porucha, ale 28­-ročný Andreas Lubitz. Mladý nemecký spolupilot, ktorý z kokpitu najskôr vymkol kapitána a následne lietadlo so 150 ľuďmi na palube poslal k zemi.

Prudký náraz, po ktorom sa lietadlo roztrieštilo na obrovské množstvo trosiek, neprežil nikto. Obeťami sú najmä Nemci.

Masový vrah

Samovrah? Francúzski vyšetrovatelia na tlačovej konferencii 28-ročného spolupilota nepriamo označovali skôr za vraha. Identifikovali ho ako nemeckého občana Andreasa Lubitza. Vyšetrovať ho chcú Nemci.

K motívom jeho činu sa zatiaľ nikto oficiálne nevyjadril. Nemalo však ísť o teroristu. Pred tým, ako sa stal pilotom, absolvoval štandardné, pomerne náročné psychologické skúšky. Známi ho opísali ako milého človeka a leteckého nadšenca.

Všetko sa začalo po tom, ako hlavný pilot z neznámych príčin opustil kokpit. Späť do kabíny sa však už nikdy nedostal. Lubitz ho vymkol a kapitán zvonku nevedel otvoriť dvere.

Väčšina aerolínií totiž zakazuje pilotom opúšťať kokpit – vždy v ňom musia zostať obaja. V núdzových prípadoch môže jedného nahradiť letuška. Germanwings údajne pilotom umožňujú opúšťať kabínu. Avšak len na extrémne krátky čas.

„V kabíne vždy musia zostať dvaja,“ povedal pre SME dlhoročný pilot komerčných aerolínií Peter Švec.

Kapitán airbusu sa do kokpitu snažil dobyť. Na zvukovom zázname z nájdenej čiernej skrinky najskôr počuť jemné klopanie. To sa neskôr zosilní a do kabíny sa snaží vlámať. Nepodarí sa mu to.

Dráma sa odohrala krátko predtým, ako sa Airbus A320 začal prudko rútiť k zemi. Trvalo to niekoľko minút. Stroj narazil v obrovskej rýchlosti. Naznačujú to trosky lietadla roztrúsené na hrebeňoch – sú pomerne malé. Podľa Guardianu, ktorý cituje jedného z členov pátracích tímov, „ani jedna z nich nie je väčšia ako menšie auto“.

Hľadajú druhú skrinku

Samotná čierna skrinka je takisto viditeľne poškodená. Pritom je konštruovaná tak, aby prežila aj obrovský náraz či dokonca výbuch.

Šéf BEA Rémi Jouty vo štvrtok vyhlásil, že pátracie tímy nájdu aj druhú čiernu skrinku a vyšetrovanie prebehne rýchlo. „Miesto nehody má dva hektáre. Ide o veľké územie, ale nie až také obrovské. Som optimistický.“

Nemecké médiá najviac špekulujú o tom, čo dohnalo kopilota k masovej vražde 150 ľudí na palube. Odpoveď nenašli. Nemá ju ani francúzsky prokurátor Brice Robin, ktorý dohliada nad vyšetrovaním nehody. Obaja piloti podľa neho na začiatku letu viedli „normálnu konverzáciu“.

„Môžete prijať akékoľvek bezpečnostné regulácie, môžete postaviť latku úplne vysoko. Ale neexistuje spôsob, ako zabrániť podobnej udalosti,“ povedal šéf Lufthansy Carsten Spohr.

Príbeh airbusu však obsahuje aj ďalšiu záhadu. K stroju ešte pred nárazom údajne vyštartovali stíhačky. Je možné, že ich zalarmoval kapitán po tom, ako ho vymkli z kokpitu. Podozrivé je tiež to, že úrady pomerne skoro informovali o tom, že nehodu nikto neprežil. Samotný francúzsky prezident Francois Hollande to oznámil asi hodinu po nehode.

Francúzski vyšetrovatelia predbežne vylúčili, že by mohlo ísť o teroristický útok.

Profil pilota, ktorý zničil lietadlo


Spravodajstvo minúta po minúte sme uzavreli o 17:30. Tu je prehľad najdôležitejších bodov dňa:

  • Francúzska prokuratúra potvrdila, že pád letu nemeckých aeroliniek Germanwings zámerne zapríčinil druhý pilot letu.
  • Kopilot Andreas Lubitz pôvodom z Nemecka vymkol skúsenejšieho kolegu z riadiacej kabíny a naviedol stroj na desať minút trvajúci zostup.
  • Zvukový záznam z kabíny zaznamenal, že hlavný pilot sa pokúšal dostať sa do kabíny aj pokojné dýchanie Lubitza počas celého zostupu.
  • Andreas Lubitz mal 28 rokov. S aerolinkami lietal od septembra roku 2013 a prešiel psychologickými testami.
  • Nemecké aj francúzske úrady potvrdili, že nemajú indície, ktoré by Lubitza spájali s terorizmom.
  • Kamaráti ho opisujú ako spokojného a priateľského človeka nadšeného pre lietanie.
  • Lubitzov tréning prerušili v roku 2009 na niekoľko mesiacov. Podľa doteraz nepotvrdených informácií v tom čase trpel depresiami.
  • Druhú čiernu skrinku lietadla ešte nenašli.

17:30 Spravodajstvo minúta po minúte sme ukončili

17:05 Tichý a priateľský človek, ktorý miloval lietanie už od detstva. Pozrite si profil kopilota.

16:32 Podľa reportér magazínu Spiegel Lubitzovi kamaráti potvrdili, že v roku 2009 trpel depresiami a musel prerušiť svoj tréning. Letecká spoločnosť podľa šéfa Lufthansy Carsten Spohra nemá prístup k súkromným zdravotným záznamom pilotov.

16:14 Policajné úrady informovali, že 40 rodinných príslušníkov obetí dorazilo do Seynes-les-Alpes blízko miesta nehody. Pôjdu k pomníku zhotoveného s výhľadom na hory, neskôr do kaplnky. Väčšina z nich sa podľa hovorcu francúzskeho ministerstva vnútra do Španielska či Nemecka vráti dnes večer, píše Le Parisien.

15:57 Nórske aerolinky Air Shuttle menia svoje interné pravidlá. V kokpite budú musieť byť vždy aspoň dvaja ľudia. Ak jeden z pilotov odíde, musí v kabíne byť iný člen posádky.

15:50 Nemecká polícia podľa BBC nepustila novinárov k dverám Lubitzovho domu v meste Montabaur. Kopilot bol podľa AP so svojou prácou "veľmi spokojný".

15:25 Predseda Lubitzovho leteckého klubu Klaus Radke pre AP povedal, že odmieta vyhlásenie francúzskeho prokurátora, že Lubitz lietadlom narazil do Álp úmyselne. „Nerozumiem, ako niekto môže nadobudnúť takéto závery predtým, ako je vyšetrovanie ukončené."

15:06 Adam Dolník, český odborník na terorizmus v austrálskej Univerzity vo Wollongongu neverí, že pád je spojený s terorizmom. Samovražda pilota je podľa neho oveľa pravdepodobnejšia. „Ak by išlo o útok, pilot by zrejme hľadal aj cieľ, do ktorého to namieri, aby zvýšil počet obetí,“ hovorí.

Ďalším argumentom proti terorizmu je fakt, že k útoku sa nikto neprihlásil. Al-Káida sa v minulosti viackrát pokúšala zhodiť lietadlá, ak by jej vyšlo „bila by sa za to, že je naozaj za tým“. „Navyše by jej to pomohlo v propagandistickom súboji s konkurenčným Islamským štátom,“ dodáva Dolník.

14:58 "Bol to veľmi pokojný a precízny mladík. Zmaturoval tu, v Montabauri. Bol to úplne normálny chlap. Bol veľmi spokojný, že má túto prácu - spokojný a šťastný, lebo dosiahol svoj sen. Z amatérskeho pilota sa stal profesionál. Nebol s ním žiaden problém," povedal pre rádio RTL obyvateľ mesta, kde Lubitz vyrastal.

14:48 Germanwings ani Lufthansa nemajú interné pravidlá, ktoré by zakazovali pilotovi opustiť kokpit, povedal šéf Lufthansy Carsten Spohr. Pravidlo nebudú okamžite meniť, predpokladá však, že budú o bezpečnosti rokovať s nemeckými úradmi.

spohr

Šéf Lufthansy Carsten Spohr. FOTO - TASR/AP

14:41 "Pilot nemôže zostať v kabíne sám, porušili pravidlá," hovorí v rozhovore pre SME pilot Peter Švec.

14:40 "Či to už bol teroristický útok alebo samovražda, myslím si, že pilotov treba viac sledovať. Keď týmto ľuďom prepne, je to katastrofické," povedala pre francúzske rádio RTL Sandrine, neter 59-ročného Christiana, ktorý zahynul na palube lietadla.

14:33 Hlavné body tlačovej konferencie Germaniwngs.

  • Potvrdili, že kopilot zničil lietadlo zámerne.
  • Andreas Lubitz vymkol skúsenejšieho hlavného pilota z kokpitu.
  • Kopilot prešiel fyzickými aj psychologickými skúškami. Jeho tréning však na niekoľko mesiacov prerušili. Po návrate však tréning zvládal dobre.
  • "Je to najhorší moment a najtemnejší deň v histórii firmy, no stále úplne veríme našim pilotom," povedal šéf Lufthansy Carsten Spohr.
  • Predstavitelia firmy odmietli špekulovať o možných motívoch kopilota.

14:30 Piloti predchádzajú psychotestmi, ktorých súčasťou je aj debata s psychiatrom, len pri získaní licencie. Potom už lekári skúmajú v pravidelných intervaloch už len fyzické zdravie.

14:25 Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt potvrdil, že teória o zámernom zničení lietadla je pravdepodobná.

14:24 Otriasli nami nové znepokojujúce vyhlásenia francúzskych úradov, píše spoločnosť Germanwings na svojom Twitteri.

We are shaken by the upsetting statements of the French authorities. 1/3

14:23 Dvere na kabíne Airbusu A320 sa dajú otvoriť aj zvonku, piloti štandardne ovládajú kód, ktorým dokážu dvere otvoriť. Ibaže z kokpitu sa dá otváranie zablokovať tak, že dvere sa nedajú otvoriť ani zmieneným kódom. Dvere do kabíny sú pritom bezpečnostné, mali by odolať aj streľbe; ich otvorenie na silu je preto náročné

14:15 Germanwings bude mať o o 14:30 tlačovú konferenciu. Akcie firmy materskej firmy Lufthansa sa počas dnešného obchodovanie zosunuli o viac ako štyri percentá.

luft.jpg

14:10 Členovia leteckého klubu Luftsportclub Westerwald, kde bol Lubitz členom už od tínedžerského veku, sa na jeho webovej stránke vyjadrili, že jeho snom bolo lietať. Susedia ho zas opísali ako priateľského človeka. Jeden z nich pre miestne noviny Rhein Zeitung povedal, že sa Lubitz v kondícii udržiaval tým, že behal. "Často som ho videl behávať okolo nášho domu", píše Guardian.

14:05 Je nezvyčajné, že pilot ostal v kokpite osamotený. Aerolínie sa zväčša pokúšajú mať v kokpite vždy aspoň dvoch ľudí. Majú napríklad interné pravidlo, ktoré hovorí, že keď druhý pilot potrebuje ísť na toaletu, na niekoľko minút príde do kabíny iný člen posádky. Či takéto pravidlo mali aj Germanwings, zatiaľ nie je jasné.

14:02 Marseillský prokurátor vo štvrtok informoval, že pilot, ktorý sa vymkol v kabíne, nekomunikoval s riadením letovej prevádzky, no z nahrávky je zrejmé, že normálne dýchal. Frekvencia jeho dýchania nenasvedčuje, že by dostal infarkt alebo mal iné zdravotné problémy. Okrem dýchania nebolo počuť nič iné, výkriky sa na nahrávke objavili až v posledných okamihoch letu, píše web Aeroinside.

13:54 Nemecké bezpečnostné zložky nemajú žiadnu informáciu o tom, že by kopilot mal napojenie na teroristické organizácie, píše AP.

13:49 „Keď sa pilot rozhodne zničiť lietadlo, niet takej technológie, ktorá by mu v tom zabránila,“ vraví riaditeľ slovenských letových dispečerov Miroslav Bartoš. Keď to zistí riadiaci letovej prevádzky, má podľa Bartoša jedine možnosť vyčistiť vzdušný priestor v okolí lietadla, aby pilot nenapáchal ešte viac škody.

„Zároveň môže oznámiť tento typ incidentu armáde, aby vzlietli ich stíhačky a pokúsili sa situáciu riešiť vo vzduchu. Ale v takýchto prípadoch to môže byť neúčinné, keďže sa bavíme len o niekoľkých minútach na zásah,“ uzavrel Bartoš.

13:45 Porucha motorov, poškodený trup ani nepriaznivé počasie. Pád Airbusu v skutočnosti nehodou nebol. Stroj narazil do Álp zámerne druhý pilot lietadla. Na svedomí má mať životy ďalších piatich členov posádky ako aj 144 nič netušiacich cestujúcich.

Francúzski vyšetrovatelia na štvrtkovej tlačovej konferencii 28-ročného kopilota nepriamo označili skôr za vraha. Identifikovali ho ako nemeckého občana Andreasa Lubitza. Vyšetrovať prípad chcú Nemci.

K motívom jeho činu sa zatiaľ nikto oficiálne nevyjadril. Nemalo však ísť o teroristu.

Všetko sa začalo po tom, ako hlavný pilot z neznámych príčin opustil kokpit. Späť do kabíny sa však už nedostal. Lubitz ho vymkol a kapitán zvonku nevedel otvoriť dvere.

Ako funguje zabezpečenie dverí v lietadle? Pozrite si video.

Systém umožňujúci vonkajšie otvorenie dverí do kabíny je už dnes bežne nainštalovaný v moderných airbusoch. Stroj typu A320 mal však už 24 rokov a dvere v kokpite sa na ňom dali otvoriť len zvnútra.

„Ten chlap vonku jemne klope na dvere a nedostáva žiadnu odpoveď!“ Túto vetu ešte v stredu večer citovali ako prvé noviny New York Times. Povedal ju jeden z vyšetrovateľov po tom, ako si vypočul záznam z nájdenej čiernej skrinky.

Prvotné jemné klopanie z vonkajšej strany dverí sa zmení na buchot a kapitán sa ich následne pokúsi vylomiť. Neúspešne.

Dráma sa odohrala krátko predtým, ako sa Airbus A320 začal prudko rútiť k zemi. Strmhlavý pád z výšky 38-tisíc stôp po ôsmich minútach zastavili až Alpy. Stroj do nich narazil v obrovskej rýchlosti a pád neprežilo 150 ľudí na palube.

Naznačujú to trosky lietadla roztrúsené na alpských hrebeňoch – sú pomerne malé. Podľa Guardianu, ktorý cituje jedného z členov pátracích tímov „ani jedna z nich nie je väčšia ako menšie auto“.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 183
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 784
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 052
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 764
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 581
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 926
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 803
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa 1 521

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Fillon nechce viesť Republikánov do júnových parlamentných volieb

Neúspešný prezidentský kandidát tvrdí, že už nemá legitimitu na boj.

Rusko vyzbrojuje Taliban, tvrdí americký generál

Nicholson neposkytol podrobnosti o úlohe Ruska v Afganistane.

Macron položil veniec k pomníku genocídy Arménov

Kandidát na francúzskeho prezidenta sa zúčastnil spomienkového zhromaždenia.

Jehovovi svedkovia neuspeli so žalobou na ruské ministerstvo spravodlivosti

Jehovových svedkov už v januári vyhlásil za extrémistickú organizáciu moskovský súd.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop